שיגור הדיסקברי נדחה בשל מזג האוויר דקות לפני המועד המתוכנן

המדובר בטיסה השניה בסך הכל מאז אסון קולומביה, וכמעט שנה לאחר הטיסה הראשונה

אמיר ברנט, האגודה הישראלית לאסטרונומיה ואבי בליזובסקי

22:50, דקות אחדות לפני השיגור שתוכנן לשעה:22:48 הודיעה נאס"א על ביטולו בשל חשש מהפרעות שגורם מזג האוויר. המועד הבא האפשרי הוא מחר, יום א' בשעה 22:26.
במקביל בוחנים בנאס"א את משמעות התקלה בחיישן של אחד ממנועי העזר של המעבורת המשמשים אותה בחלל, בין היתר למפגש עם תחנת החלל הבינלאומית. בנאס"א אומרים כי לא מדובר בבעיה המונעת את הטיסה.

שעה ועשר דקות לשיגור הדיסקוורי
עדכון 21:40
מנועי המעבורת קיבלו אישור טיסה מצוות הבקרה. מזג האוויר עדיין מהווה בעיה, כעשרים דקות לפני השיגור (העדכון באתר נאס"א הוא מ-21:30). חברי צוות הדיסקוורי הידקו חגורות ומנעל האוויר סגור. המעבורת מוכנה לשיגור מכן השיגור 39B במרכז החלל קנדי בפלורידה
ספינות חילוץ ממתינות באוקיאנוס האטלנטי לאיסופם של מכלי הדלק המוצק. המאיצים שימשו מהים ישופצו וישמשו בשיגור נוסף של מעבורת חלל.
סטיבן לינזי מפקד על המעבורת הכוללת חמישה אסטרונאוטים אמריקנים: הטייס מארק קלי והאסטרונאוטים מייקל פוסום, ליסה נובאק, סטפני וילסון ופייר סלרס, וכן אסטרונאוט גרמני אחד – תומס רייטר. תהיה זו הטיסה ה-18 לתחנת החלל הבינלאומית וה-32 במספר של הדיסוורי.
על סיפון המעבורת נמצא הרכיב הלוגיסטי שנבנה לצורך העברה מהירה של אספקה לתחנת החלל בידי סוכנות החלל האיטלקית. הרכיב מלא כעת באספקה מסוגים שונים.

עדכון 21:20
סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א , ממשיכה בהכנות הסופיות לשיגורה המתוכנן של מעבורת החלל "דיסקברי". האסטרונאוטים חברי הצוות עלו למעבורת, ותפסו את מקומם על הסיפון. אתר YNET מוסר כי מוקדם יותר הערב (שבת) דיווחה סוכנויות הידיעות הצרפתית כי בנאס"א שוקלים לדחות את השיגור עקב תקלה באחד ממדי החום של המעבורת. לאחר בדיקות טכניות והתייעצות הוחלט לבסוף להמשיך בשיגור כמתוכנן, בשעה 21:49, שעון ישראל. הדיסקברי היא מעבורת החלל הוותיקה ביותר של נאס"א, ומאחוריה עשרות משימות מוצלחות.


מפקד המעבורת לינדזי מתיישב במקומו לקראת השיגור
נמשכת הספירה לאחור לקראת שיגור מעבורת החלל דיסקאברי STS 121
עדכון 19:50 (אמיר ברנט)

בשעה זו נכנסים האסטרונאוטים למעברות החלל לקראת שיגורם ב21:49. צוות המעבורת מורכב מחמישה אסטרונאוטים שבעברם היו טייסי ניסוי ושני אסטרונאוטים מדענים, ביום שני תחבור המעבורת לתחנת החלל הבינלאומית לשם היא מביאה אספקה וחבר צוות נוסף, לראשונה מאז התרסקות מעבורת החלל קולומביה ישאר על תחנת החלל צוות בן שלושה אנשים.

דיווחי מזג האויר מאיימים במידה מעטה על שיגור מעברות החלל, במידה ויהיו משמעותית יותר עננים וברקים השיגור ידחה. בעיה נוספת שאיימה על השיגור היא של אחד ממנועי ההכוונה אשר חימומו לא תפקד, אך על בעהי זו יוכלו להתגבר בעזרת שאר מנועי ההכוונה.

כרגע המעברות ב T-2 כלומר שעתיים לפני השיגור, הצוות מוכנס לקוקפיט ומתחיל בבדיקת החיישנים, מוודאים תקשורת תקינה עם מרכז השיגור (מרכז החלל קנדי) ומרכז הבקרה (מרכז החלל ג'ונסון), לאחר מכן הקוקפיט יסגר וצוות הסיוע יתרחק מאזור השיגור.
בT-20 דקות השעונים יעצרו למשך כ10 דקות לחזרה נוספת על נהלי השיגור ובדיקות נוספות. כשאר הספירה לאחור תתחדש מחשבי המעבורת יעברו ל"מצב המראה".
בT-9 דקות מתוכננת עצירה אחרונה של הספירה לאחור לאשרור סופי לקראת ההמראה, משלב זה חלק מהפעולות תתבצענה אוטומטית – משיכת הזרוע שדרכה הצוות הגיע למעבורת. בT-31 שניות המעברות כבר תהיה עצמאית למדי ותזדקק רק לסיוע בהחזקתה ניצבת לפני הקרקע.
10 שניות לפני השיגור תופעל מערכת הבערת המימן ויראו ניצוצות, 6.6 שניות לפני השיגור יופעלו המנועים הראשיים ומעט לאחר מכן – המראה.

מידע נוסף על הספירה לאחור

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן