עצמותיו המאובנות של זוחל ימי בן 130 מיליון שנה הגיעו למוזיאון קיימברידג

חפץ עגלגל שהתגלה בהודו עשוי להיות ביצת דינוזאור

עצמותיו המאובנות של זוחל ימי בן 130 מיליון שנה הגיעו למוזיאון קיימברידג' ביום שלישי שעבר. מדענים מאוניברסיטת מוזיאון קיימברידג' סדג'וויק יבדקו את גופת פילוזאור, ששחה לו בפעם האחרונה במי הימים שכיסו את קולומביה בתקופת הדינוזאורים.

עצמות הפילוזאור, מקביל ממשפחת הזוחלים ללוויתן הקטלני, נמצאו בחפירות ב-1967 מחוץ לבוגוטה והיוו מין חדש, שמדענים לא הכירו עד לאותה עת.

ואולם, הזוחל הימי, שאורכו היה ארבעה מטרים וחי לאחרונה בעידן הקרטוני, נותר עזוב בכספות האוניברסיטה הלאומית של קולומביה בבוגוטה.

העצמות נתגלו מחדש לפני ארבע שנים על ידי הסטודנטית מרסלה גומז, שנסעה לאנגליה.

השלד הושאל למוזיאון סדג'וויק, שם יעבדו מומחים על הפרדת העצמות מהסלע, תהליך שצפוי להימשך שלוש שנים. כמו כן יחקרו המומחים את העצמות.

ד”ר לזלי נו, פליאונטולוג במוזיאון, אמר: “כשראיתי את העצמות לראשונה, נדהמתי לחלוטין.”

“מיד הבחנתי, שזהו בעל חיים מאוד מאוד חשוב ובלתי מוכר למדע.”

“זה חשוב שנעבוד עם עמיתינו הקולומביאנים במטרה להבין את החיה החדשה והמרתקת הזו.”

קישור לכתבה המקורית

חפץ עגלגל שהתגלה בהודו עשוי להיות ביצת דינוזאור
החפץ נמצא במערב המדינה, במקום בו שוטטו בעבר דינוזאורים טורפים
26.2.2004
החפץ שהתגלה בהודו. בעבר נמצאו באזור שרידי דינוזאורים טורפים

ארכיאולוגים מצאו לפני כשנה באזור חלקים מגולגולת של דינוזאור. מדענים שמיפו את הממצאים קבעו כי מדובר בדינוזאור שאורכו כעשרה מטרים וגובהו כשני מטרים. הוא היה בעל שתי רגליים וחופת ראש שהוגדרה כ”יוצאת דופן”.

ממשלת גוג'אראט הודיעה כי בכוונתה להקים פארק למאובני דינוזאורים באזור.

עקב משפט גירושין מוצא שלד דינוזאור למכירה פומבית * המחיר החל ממיליון דולר
רוצה שלד של דינוזאור מאובן אצלך בסלון? – שלם כמיליון דולר במכירה פומבית

20.5.2004
טי-רקס במוזיאון הטבע בלונדון. ברנום הוא בן 68 מיליון שנים

לוס אנג'לס. כשג'אפת בויס היה זאטוט בדרום דקוטה, הוא אהב לחטט באדמת הטרשים הצחיחה של אזור באדלנדס בחיפוש אחר מאובנים של טיגריס ארוך ניבים או סוסים גמדיים. היום, כפליאונטולוג עם חיבה מיוחדת לכובעי קאובוי ותפישת עולם לא שגרתית, הוא מעדיף “לצוד” מאובנים של הטירנוזאור רקס (“טי-רקס”), הדינוזאור אוכל הבשר שבויס מכנה “הבריון הגדול ביותר בשכונה”.

אתמול הועמדו למכירה מאות עצמות מאובנות מטי-רקס בן 68 מיליון שנים – שאותם חפרו בויס וצוותו במשך שנתיים במזרח ויומינג – במה שהוגדר כמכירה הפומבית הגדולה ביותר אי פעם של חפצים מהטבע שהתקיימה. על פי הערכות מוקדמות העצמות, שמרכיבות כ-20% משלד הדינוזאור שזכה לכינוי “ברנום”, היו אמורות להימכר ב-900 אלף דולר לפחות.

לפי בית המכירות הפומביות “בוהנאמס ובאטרפילדס”, זו המכירה הפומבית השנייה של עצמות טי-רקס בהיסטוריה. ב-1997, דינוזאור ששמו “סו” – שנמצא סמוך לפיית, בדרום דקוטה, כשכ-85% מעצמותיו במקומן ובכלל זה גולגולת במשקל 270 ק”ג – נמכר למוזיאון “פילד” שבשיקגו תמורת 8.36 מיליון דולר.

לדברי המומחים, ברנום הוא מקרה מרתק במיוחד, מכיוון שייתכן שמדובר בחלק מהטי-רקס הראשון שהתגלה אי פעם, וששוכן כעת במוזיאון הטבע בלונדון. לפני כשבוע, לאחר ששוחח עם אנשי המוזיאון, יצא בויס ללונדון כדי להשוות בין דגימות של שני הפרטים.

“כקביעה מדעית אני אומר שמדובר באותו הפרט”, אמר בויס. העצמות של ברנום נמצאו לדבריו באותו מגרש, בגודל חמישה קמ”ר, סמוך לניוקאסל, ויומינג, שבו נמצאו השרידים שבלונדון, שהתגלו ב-1900 ונקנו על ידי המוזיאון הבריטי ב-1960. בויס הוסיף שכמה מפיסות העצמות משתי התגליות חופפות מבחינת הגודל, ההתאמה וצורה. במוזיאון הבריטי לא השיבו לבקשה לתגובה, אך לדברי בויס, המוזיאון פשוט מחכה לתוצאה של בחינת מומחים שתקבע אם יש קשר בין שתי התגליות.

השלד בלונדון מורכב מ-13.8% מהעצמות המקוריות. אם אכן הוא תואם את התגלית החדשה, ושתי התגליות ישולבו יחד – יהיה זה אחד משלדי הטי-רקס המושלמים בעולם.

בויס סיפר שהוא לא התרגש במיוחד כשחוואי מוויומינג טילפן אליו ב-1995 וסיפר שהוא חושב שמצא עצמות דינוזאור בשטח שלו. כשבויס הגיע למקום – אזור ביצות שורץ יתושים – הוא גילה חלק מלסת תחתונה וחוליית צוואר, ומאוחר יותר עוד עשרות חלקים. לדבריו, הוא זיהה מיד שאלה עצמות טי-רקס.

הסיפוק שבגילוי המאובנים נעכר בעקבות מחלוקת בדבר הבעלות על העצמות. מחלוקת דומה התגלעה בעניין הבעלות על סו. “היו כמה שנות בירורים בבתי משפט פדרליים”, אמר ג'ו ליס, עורך דין מדנוור שייצג קבוצה של משקיעים שביקשו לרכוש את עצמות ברנום מבויס ושותפיו. “התהליך ייצר ארגזים רבים של מסמכים בשלוש מדינות שונות בארצות הברית”, הוא הוסיף.

אחד המשקיעים, ג'ף מילר, סוחר אמנות ועתיקות מדנוור, אמר שהוא וחבריו קיבלו הבטחה שיש זכות קניין נקייה משעבוד על העצמות. ואולם, המאובנים הוזכרו בין השאר בתביעת הגירושים של אחד משותפיו של בויס, כשאשתו תבעה עליהן בעלות בעת חלוקת הרכוש.

בסופו של דבר הורה בית המשפט למכור את ברנום במכירה פומבית, ולחלק את הרווחים בין הצדדים השונים. “זה אמור היה להיות החפץ העתיק הגדול מכולם”, אמר מילר, בהתייחס לתוכניותיו לקנות ואחר כך להעמיד למכירה את עצמות הדינוזאור.