סיקור מקיף

הדמוקרטיה נגד האבולוציה

סנטורים בסנטים המדינתיים של יוטה ודרום קרוליינה מעדיפים את דעת הציבור במחוז הבחירה שלהם מאשר את המדע * סנטור בסנט המקומי של דרום קרוליינה קורא להרחיב הגדרת האבולוציה כך שתכלול תיאוריות חלופיות

ללמד אבולוציה. איור: האוניברסיטה הטכנולוגית של טקסס
ללמד אבולוציה. איור: האוניברסיטה הטכנולוגית של טקסס

יש הסבורים כי דרום קרוליינה, אחת המדינות הרפובליקניות האדוקות בעיבורה של חגורת התנ”ך תמכר בקלות כאשר הדבר מגיע להעברת הצעת חוק הדורשת מבתי הספר ללמד חלופות לאבולוציה. הסנטור מייק פיר FAIR, לא זכה עד כה להצלחה רבה בהעברת הצעת חוק שלדעתו פשוט תרחיב את לימודי התיאוריות על מוצא המינים והאדם. בהצעה שהגיש ב-1 ביוני הוא קרא למועצת החינוך של המדינה לקבוע סטנדרטים מדעיים כך שיכלול הוראת “כל מגוון הדעות המדעיות” בנושאים שנויים במחלוקת. כולל האבולציה.

“אם מדברים בבתי הספר על הברירה הטבעית, זו עובדה.” אומר פייר. “אם מדברים אודות מולקוןלות שהופכות לאדם במהלך קאזיליון שנים, הסיכויים לכך הם כל כך רחוקים, עד שלמעשה הם בלתי אפשריים מהבחינה המדעית. המדענים הם שצריכים להגיד זאת, לא הכמרים.”

למרות היותה של דרום קרוליינה מדינה בעלת אורינטציה דתית, המחוקקים היו איטיים באשר לנסיון לפתוח את הויכוח אודות האבולוציה בבתי הספר.

יתכן שהמדינה אינה מתלהבת לקבל חוקים המעודדים את תורת הבריאתנות כדי לא לריב עם מדינות אחרות, אומר דייב וודארד, מומחה למדע המדינה מאוניברסיטת קלמסון. בפנסילבניה החקלאית הורתה מועצת בתי הספר כי תלמידים ישמעו בשיעורי הביולוגיה אודות תיאוריה חלופית המכונה “התכנון התבוני” והדבר גרם למאבק משפטי. בכירים במחוז אחד בג’ורג’יה הדביקו מדבקות אזהרה כנגד האבולוציה על ספרי לימוד לפני ששופט הפך את ההחלטה. בקנזס עלולים המחוקקים לדרוש הרחבת הסטנדרטים המדעיים כדי לכלול בתוכם גם ביקורת על האבולוציה.

ישנה מחלוקת גדולה באשר לשאלת האבולוציה מול הבריאה, אמר וודארד. בעוד הימין הדתי דוחף לשינויים בדרך שבה האבולוציה נלמדת ודורשים לכלול את הבריאתנות בבתי הספר, זו אינה תנועה שסחפה את כל הארץ, אמר המומחה למדע המדינה ניל ת’יגפן מאוניברסיטת פרנסיס מאריון.

“מקובל לחשוב שדרום קרוליינה תפורה לתפיסה כזו אבל מסתבר שגם רפובליקנים קנאים מעדיפים שלא לעסוק בכך. הצעתו של פייר תזכה למעט מאוד תמיכה כאשר הסנט של המדינה יתכנס שוב בינואר, אך הרוב יעדיפו להתרחק ולא לדבר על הנושא, אמר ת’יגפן.


וגם סנטור מקומי ביוטה מנסה לשנות את חוקי הטבע

האחראים על תוכניות הלימודים בבתי הספר ביוטה מסרו כי הם לא ישנו את הדרך שבה מלמדים בבתי הספר על האבולוציה האנושית, למרות נסיון של סנטור מקומי לומר את ההפך.

הסנטור כריס בוטארס Buttars, אמר כי הוא מתכוון להעלות הצעת חוק שתחייב את לימוד התפיסות החלופיות לקיום האנושי. כעת הוא אומר דיונים שניהל עם האחראים על בתי הספר העלו את הבטחון שלו כי המורים המלמדים את האבולוציה האנושית ידונו בנושא.
ואולם מנהל תוכניות הלימודים במדינה, ברט מולדינג, אמר כי הסטדנרט ללימודי המגוון הביולוגי אינו מונע את לימוד האבולוציה האנושית, זאת משום שבני האדם הם יצורים ביולוגיים כמו כל שאר בעלי החיים והצמחים ולכן אין לדלג עליהם בלימודי האבולוציה.
“אם מורים יבחרו ללמד את האבולוציה האנושית, הדבר נמצא בתוכנית הלימודים” אמר.

המפקחת על תוכניות הלימודים, פטי הרינגטון אמרה בראיון לסוכנות הידיעות אסושיטד פרס כי “אין מספיק עדויות כדי לדעת כיצד נוצר כדור הארץ ואין כל עדויות לקשר בין משפחות הקופים והאדם”. מולדינג אמר כי הוא אינו בטוח שמחשבותיה של הרינגטון אכן משתקפים בדיוק במילים אלו, שזכו לתגובה מיידית מצדו של הביולוג מאוניברסיטת יוטה, פרופ’ דניס ברמבל Bramble.

“מרבית המדענים לא יראו בדעה זו עמדה מקובלת ולגיטימית” אמר הביולוג, שהמחקר שלו אודות התאמות אבולוציוניות של בני אדם היה סיפור השער בגליון 18 בנובמבר 2004 של כתב העת נייצ’ר. “הדמיון הגנטי בין הקופים המודרניים ובני האדם המודרניים הוא גבוה במיוחד”, אמר. “הדבר משתלב ברשומת המאובנים ההולכת ונהיית שלמה.” ברמבל קונן על הרעיון של הסתרת מידע מדעי מתלמידי בתי הספר.

“אני חושב שהתפקיד של בתי הספר הציבוריים הוא להציג את המדע המודרני כפי שאנחנו מכירים אותו ולידע את התלמידים כיצד המדע פועל.” אמר.

ואולם בוטארס טוען כי בתי הספר צריכים לכבד את הערכים והאמונות של התלמידים והוריהם. “במחוז הבחירה שלי”, אמר. “הרוב המוחלט של התושבים מאמינים שאלוהים יצר את האדם ושאנחנו בניו הרוחניים, לא הקופים הרוחניים שלו”. הוא מוכן לתת לבתי הספר של המדינה דחיה של מושב אחד של הסנט, כדי להביא את אלו שאינם הולכים בתלם לתוך התלם.” אם הדבר לא יקרה, אמר, הוא יחדש את דרישתו לחייב את בתי הספר הציבוריים ללמד את תאורית “התכנון התבוני” לצידה של האבולוציה.

התיאוריה החלופית הזו טוענת כי הקיום האנושי מוסבר בדרך הטובה ביותר על ידי בריאה באמצעות מתכנן תבוני, ושישנם עדויות רבות לידו של המתכנן בחלקים נרחבים של הטבע. המבקירם אומרים כי התיאוריה הזו היא בריאתנות פשוטה, או האמונה המילולית של סיפור הבריאה התנ”כי.

לידיעה המקורית

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.