החללית דיפ אימפקט חלפה על פני כדור הארץ לצבירת תאוצה

החללית במשימה חדשה שקיבלה לאחר שסיימה את המפגש עם השביט טמפל 2- מפגש עם שביט אחר בנובמבר, הפעם בלי לזרוק עליו קליע

מסלול ה EPOXI. קרדיט NASA/JPL
מאת ננסי אטקינסון

החללית דיפ אימפקט היוצאת למשימתה השניה, חלפה השבוע (27 ביוני) על פני כדור הארץ וקיבלה ממנו דחיפה כבידתית לסייע לה במסעה למפגש עם השביט הארטלי 2 בסתיו השנה.

החללית שממנה יצא הקליע שפגע בשביט טמפל 1 ביולי 2006 הוחזרה לעבודה כאשר שתי משימות חדשות חולקות את החללית. זו הפעם החמישית שחללית זו חלפה על פני כדור הארץ, והפעם היתה זו ההתקרבות למרחק הקצר ביותר – 30,400 קילומטרים מעל דרום האוקיאנוס האטלנטי.

מהירות החללית השתנתה בשל המעבר ליד כדור הארץ ככל שהיא מתקרבת אל פני השטח אמר האסטרונום מייקל אהרן A'Hearn, מאוניברסיטת מרילנד, החוקר הראשי במשימה הנוכחית המכונה אפוקסי כמו גם במשימת דיפ אימפקט המקורית.

השם אפוקסי (EPOXI) הוא שילוב ראשי תיבות של שתי משימות נפרדות – The Deep Impact Extended Investigation (DIXI) המיועדת לצפיה בשביט הארטלי 2 במהלך התקרבות אליו בנובמבר 2010. החצי השני של המשימה מכונה the Extrasolar Planet Observation and Characterization (EPOCh) וכפי ששמו מעיד עליו הוא משתמש במכשירי החללית כדי לצפות בכוכבי לכת ידועים מחוץ למערכת השמש כשהם חולפים על פני השמש שלהם מזוית הראיה שלנו.

"תמיד יש סיוע כבידתי להגברת המהירות בטיסות מעבר. ולעיתים, כמו הפעם, זו הסיבה העיקרית לטיסת המעבר. הטיסה נועדה גם לשנות את הנטיה של מסלול החללית כדי להתאים אותו עם זה של הארטלי 2, ואנו משתמשים במעבר כדי לשנות את וצרת המסלול ולכוון אותנו לשביט" אמר אהרן.

"כדור הארץ הוא מקום מצוין לקבל בו מהירות מסלולית," אומר תים לארסון, מנהל פרויקט אפוקסי במעבדה להינע סילוני של נאס"א בפסדינה, קליפורניה. "טיסת מעבר זו תיתן לחללית דחיפה של 1.5 קילומטר בשניה, ותכוון אותנו קרוב יותר לשביט".

בפעמים הקודמות בהן התקרבה החללית לכדור הארץ השתמשו בה המדענים כדי לאתר מים על הירח ולחקור את החזר האור מכדור הארץ, כדי להשוות אותו לזה של כוכבי לכת במערכות שמש אחרות.

המאמר ביוניברס טודי

1. יניב,
    לא יודע מה בדיוק ראית בטלוויזיה, אבל "מסע בין כוכבים" (ובשמה הלועזי: Star Trek) היא סדרת מדע בדיוני, כלומר, אינה מתארת מציאות קיימת, אלא כזו המתקיימת בעתיד הרחוק על פי דמיונם וכושר היצירתיות של יוצרי הסדרה וכותבי פרקיה.

2. למקס ויניב
    שנת אור היא 63240 יחידות אסטרונומיות ופיוניר במרחק של בערך שתי אלפיות שנת אור מכדור הארץ.
    ודרך אגב בתנועתה קיימת אנומליה (האנומליה של פיוניר)שאינה תואמת את התנועה על פי נוסחת הגרביטציה של ניוטון – איינשטיין.

3. ליניב החלילית פיוניר שוגרה בשנות ה-70 נמצאת עדיין במערכת השמש בסביבה עננת אורט פחות מחצי שנת אור.

4. בטח שכן, אפילו הראו באיזו סידרה בטלוויזיה (קראו לזה מסע בין כוכבים או משהו כזה…)

5. יניב…
    לנאס"א אין חללית שיכולה להתרחק שנת אור אחת מכדוה"א
    אז מיליונים?

6. ממש מוזר, חשבתי שהחללית הזו כבר מיליוני שנות אור מכאן, לא ידעתי שהיא אמורה בכלל לחזור אלינו. כלומר חשבתי שהמסלול שלה ישר, One Way, רגע זו לא החללית הסופר-מהירה שמונעת ע"י מנוע יונים? מה המהירות שלה?