לבריאתנות אין מקום בבתי הספר בבריטניה

האגודה המלכותית מצטטת את רשומת המאובנים כעדות

אבולוציה מול דת. איור

מדענים מובילים בבריטניה החלו להזהיר מפני לימוד בריאתנות בבתי הספר, ואומרים כי התלמידים צריכים לקבל מסר ברור כי המדע מגבה את תיאורית האבולוציה. ההודעה של החברה המלכותית הבריטית יצאה לאחר טענות כי בכמה בתי ספר מקדמים את הבריאתנות לצד האבולוציה.
בינתיים דחו נציגים בועידת הארגון הארצי של המורים והמרצים בבריטניה קריאות לחוקק חוקים שיאסרו על לימוד הבריאתנות. ממשרד החינוך נמסר כי הבריאתנות לא נלמדה בבית ספר.
בהודעה של החברה המלכותית נאמר כי התלמידים עשויים לרצות לגלות את התורות המתחרות של המדע ואת מגוון האמונות, ושצריך לעודד אותם לעשות זאת. ואולם מכיוון שהתלמידים מקבלים תמונה לא נכונה של המדע, ולכן עלולים לפרש עבורם לא נכון ידע והבנה מדעיים, במטרה לקדם אמונה דתית זו או אחרת.”
בהודעה נמסר עוד: “אמונה כי כל היצורים על כדור הארץ תמיד היו קיימים בצורתם הנוכחית לא מסתדרת עם שפע העדויות בעד האבולציה, כמו רשומת המאובנים.
באופן דומה, האמונה שכדור הארץ נוצר בשנת 4004 לפני הספירה (לפי חישובים נוצריים של הארכיבישוף אשר של התקופות בתנך שהביא אותו להוסיף כמה מאות שנים על החישוב היהודי), אינו מתישב עם העדויות מתחומי הגיאולוגיה, האסטרונומיה והפיסיקה של מערכת השמש, לפיהם מערכת השמש, כולל כדור הארץ, נוצרו לפני 4.6 מיליארד שנים.
סגן נשיא החברה המלכותית, פרופ' דייויד ריד, התייחס למתרחש בקינגס אקדמי במידלסבורו. בית הספר הוא אחד משלושה המנוהלים על ידי קרן בתי הספר עמנואל, הממומנת ע”י סוחר המכוניות הנוצרי סיר פיטר ורדי. הקרן חטפה ביקורת על שהציגה תיאוריות בריאתניות בבתי הספר.
ורדי אמר כי בתי הספר מציגים הן את תורת האבולוציה של דארווין והן את הבריאתנות. בשנת 2003 צוטט ורדי כאומר “תיאוריה זה דבר אחד, ועמדה דתית זה דבר אחר, על הילדים להחליט.”
פרופ' ריד אמר כי הדיווחים אודות הנעשה באקדמיה במידלסבורו ממחישים כיצד מאפשרת מערכת החינוך לקדם אמונות בריאתניות ביחס לידע מדעי. “המשללה שלנו שואפת לבנות מערכת חינוך גמישה, אך היא צריכה גם להבטיח ולפעול לכך שהצעירים לא ילמדו כאילו שהעדויות המדעיות תומכות בבריאתנות ובתכנון התבוני באותה הדרך שבה הן תומכות באבולוציה.”
אירגוני המורים בבריטניה דנו בימים האחרונ ים בשאלת תפקידה של האמנוה במפגש השנתי שלהם. החברים התבקשו להצביע על קריאה לממשלה לבצע פיקוח כדי למנוע את ההשפעה המתגברת של ארגונים דתיים בבתי ספר של המדינה ולחדול ממימון בתי ספר בעלי אורינטציה דתית.
הארכיבשוף מקנטרברי, ד”ר רוואן ויליאמס, אמר לאחרונה כי הוא לא חש בנוח עם לימוד הבריאתנות בבתי הספר. דובר משרד החינוך אמר כי אין ללמד לא את הבריאתנות ולא את תורת התכנון התבוני בבתי הספר. “תוכנית הלימודים הלאומית במדע קובעת במפורש כי צריך ללמד שרשומות המאובנים הן עדות לאבולוציה, וכיצד עשויה הברירה הטבעית להוביל להתפתחות או להכחדה.
האקדמיות נדרשות לעקוב אחר הדרישה הבסיסית הזו של תוכנית הלימודים. הדרישות מהן באשר ללימודי המדע, אינן שונות מאלו של בתי ספר אחרים.