ישראלי ופלשתיני העלו ביחד ניסוי לחלל

יובל לנדאו (משמאל) וטאריק אדואן

בשיתוף פעולה מדעי החוצה גבולות פוליטיים מאחדים כוחות שני מדענים – פלשתיני וישראלי כדי לארגן ניסוי מדעי על סיפון המעבורת קולומביה.
הפרויקט המדעי, הכולל את הסטודנט הפלשתיני לביולוגיה, טאריק אדוואן ואת הסטודנט לרפואה מישראל, יובל לנדאו, יכול לסייע לאתר האם ביקום ישנם הזרעים לצורות החיים הקדמוניות.

הניסוי האסטרוביולוגי מוטס על המעבורת ששוגרה ביום חמישי ועליה האסטרונאוט הישראלי הראשון, לטיסה מרתונית של 16 יום שכולה מוקדשת למחקרים מדעיים בכל הקשור לחוסר כוח משיכה. “השיגור היה עוצר נשימה” אמר אדוואן, תושב בית לחם. “ראיתי אותה עולה למעלה וחשתי כי הניסוי שהוא חלק ממני עולה למעלה ביחד איתה. כמובן הייתי רוצה להגיע בעצמי לחלל יום אחד, אמר אדואן, הלומד בקולג' מיסרקורדיה בדאלס, פנסילווניה.
לנדאו אומר כי הוא היה מעדיף להישאר על כדור הארץ כדי להמשיך בקריירה הרפואית שלו. לנדאו, הלומד באוניברסיטת תל אביב אומר כי הוא היה רוצה להקדיש את זמנו למחקרים באסטרוביולוגיה, שדה ההולך וגבור החוקר היבטים של החיים על כוכבי לכת אחרים מלבד כדור הארץ.
השניים עובדים ביחד עם ד”ר ערן שנקר מהמכון הישראלי לרפואת חלל, שארגן את סדרת הניסויים על המעבורת כדי ללמוד את השפעת החלל על תאים ועל ה-DNA.
הממצאים יכולים לתת לנו מבט חודר לשאלה האם חיידקים יכולים לנוע בין כוכבי הלכת, בתאוריה המכונה פן ספרמיה, שלפיה כדור הארץ נזרע בחיים מן היקום. עוד שותף בפרויקט ד”ר דייויד וורמפלאש, מדען במרכז החלל על שם ג'ונסון של נאס”א ביוסטון, טקסס.
הניסוי הוא הדגמה כיצד בני אדם, המאוחדים במטרה משותפת יכולים לעבוד ביחד כדי לענות על שאלות המעניינות את האנושות מזה דורות, אמר וורמפלאש.

אדואן ולנדאו מסכימים בעוד הם מעירים כי היחסים בין הפלשתינאים והישראלים במצב קשה, השניים אמרו כי הם יכלו להניח בצד את ההבדלים ביניהם, לעבוד ביחד ולהפוך לחברים במהלך הדרך.
ניל דגראס טייסון, סגן נשיא האגודה הפנלטרית, שמימנה את הפרויקט אומר כי הוא אינו מופתע. “השפה של עולם המדע היא המתמטיקה”, אמר טייסון, התומך בדעה כי המדע הוא הדרך להוריד גבולות בין עמים ואנשים. “חלוקה פוליטית או חברתית מדגישה את ההבדלים בינינו אבל הם באמת זעירים. אם אנחנו רוצים לצאת מכדור הארץ, אנחנו נהיה חייבים לעבוד ביחד.

לידיעה בסי.אן.אן