רמון בקולומביה: ימים אחרונים של ריחוף

ידיעות מהיום ה-15 לטיסה – 30.1.2003

בתמונה: מפקד החללית ריק האסבנד ואילן רמון מרחפים
האסטרונאוט הישראלי אילן רמון אמר ביום רביעי בשיחה לסוכנויות הידיעות מהמעבורת קולומביה כי הוא מאחל למולדתו, ולמעשה לכל המזרח התיכון – להיות שקטים ולחיות בשלום כפי שהדבר נראה מהחלל.
“העולם נראה נפלא מכאן למעלה, יפה ושברירי”, הוא אמר

האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל”מ אילן רמון, הביע אתמול צער על שלא זכה להצביע בבחירות בישראל, אך ציין כי “החוויה של להיות בחלל שווה את הוויתור על הזכות הדמוקרטית”. בראיון לחדשות ערוץ 10 בארה”ב, אמר רמון כי עודכן בתוצאות הבחירות בישראל מפי הרופא האישי המלווה אותו ממרכז החלל ביוסטון.

רמון, אשר אמור לנחות בבסיס החלל קנדי בפלורידה בסוף השבוע הקרוב, אמר כי הוא חושב כבר על טיסת החלל הבאה שלו והביע תקווה כי לא יהיו עיכובים בנחיתה. “אני מאוד מאוד מתגעגע לאהובתי ולילדים”, הוא אמר והוסיף, כי במהלך טיסתו בחלל שוחח פעמיים עם בני משפחתו באמצעות שיחת וידאו מהמעבורת. “אני מתגעגע למקלחת בריאה, אבל יותר מזה אני מתגעגע למגע עם אנשים”, הוסיף.

שלשום ציינו שבעת חברי צוות המעבורת קולומביה בדקת דומייה את יום השנה להתרסקות מעבורת החלל צ'לנג'ר. לאחר שבוע שבו לא הצליחו רמון ועמיתיו לאתר סופות אבק לצורך ביצוע הניסוי הישראלי “מידקס”, נמצאה השבוע סופת אבק מעל האוקיינוס האטלנטי, כך שהניסוי הישראלי בוצע במלואו. רמון הביע שביעות רצון מכך שאפשר היה לקיים את הניסוי.

בראיון ציין רמון כי הצליח לראות את ישראל מן החלל. “היא נראית מלמעלה כל כך שלווה ורוגעת”, אמר. הוא סיפר כי שוב לא הצליח לציין את כניסת השבת, עקב הקושי במעקב אחר הימים החולפים, והביע תקווה כי יעשה כן בערב שבת הקרוב.

חברת הצוות, לורל קלארק אמרה כי היה נפלה לראות פרח פורח במעבורת וגלמים של תולעי משי מתפתחים לעשים. הורד והעשים הם חלק מ-80 ניסויים שהוטסו במעבורת קולומביה.
תעשיית התמציות לקוסמטיקה מקווים לפתח ריח חללי חדש באמצעות הורד המיניאטורי וכן אורז אסיאתי בריח יסמין בחממה של המעבורת, בעוד סטודנט סיני מבקש לראות כיצד מתפתחים תולעי המשי ומייצרים משי בחוסר כוח משיכה.
מהבחינה המדעית, הטיסה היתה פנטסטית, אמר האסטרונאוט מייקל אנדרסון.
“הצלחנו להחזיק להבה בוערת במשך למעלה משעה וחצי, שזה שיא עולמי חדש, וראינו דברים שלא ציפינו לראות. ראינו גם גידול של תאים סרטניים פי 100 יותר ממה שצפינו, והניסוי הזה יכול לפתוח עידן חדש במחקר סרטן הערמונית.

ניסוי של ילידי אמריקה

מורה בבית ספר תיכון ותלמידיו משמורת אינדיאנים באיזור הכפרי של אידהו יצרו את אחד הניסויים מבין למעלה משמונים הניסויים על מעבורת החלל קולומביה. הניסוי נקרא “”Fun With Urine – והוא חוקר את השתן של האסטרונאוטים.