סיקור מקיף

השיגור היום ב-17:39

 ריכוז דיווחים אחרונים לקראת השיגור


 
 במרכז החלל “קנדי” שבקייפ קנבראל, פלורידה, נמשכת הספירה לאחור לקראת שיגור המעבורת “קולומביה”, ועל סיפונה אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי.
השיגור נקבע לשעה 17:39 הערב, לפי שעון ישראל. המראת המעבורת למסלול מסביב לכדור הארץ תימשך כ-8 וחצי דקות, המשימה כולה תארך 16 יום. ראש סוכנות החלל הישראלית, אבי הר-אבן, תיאר לגלי צה”ל מקייפ קנבראל את תפקידו של רמון בצוות המעבורת: “רמון בהתחלה הגיע לכוח בתור אסטרונאוט, או מומחה מטען שהיה אמור לבצע רק ניסוי אחד, אבל קבלנו פנייה מ'נאסא' לאפשר לו לבצע גם ניסויים אחרים ולמעשה לשמש כמומחה משימה, דבר שבכלל לא התכוונו לו, אבל יצא לטובה”.

 

מעבורת החלל קולומביה תמריא היום בין השעות 17:39 ל-20:09 (שעון ישראל), כשעל סיפונה האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון. כך הודיעה הערב סוכנות החלל האמריקאית – נאס”א. מדעני הסוכנות אמרו במסיבת עיתונאים, כי השאיפה היא לשגר את המעבורת מוקדם ככל האפשר. ראשי נאס”א גילו היום זיהום באחת מחליפות החלל בבסיס, אך הודיעו כי החליפה לא נועדה לשימושם של האסטרונאוטים במשימה הנוכחית, ולכן לא יהיה עיכוב בשיגור.
האיסור לטוס באיזור ייכנס לתוקף שלוש שעות מוקדם יותר ממועד כניסתו לתוקף בשיגורים הקודמים. מאות האורחים המיוחדים שהגיעו מישראל, ביניהם שני מפקדי חיל האוויר לשעבר ושגריר ישראל, שוכנו במלון הילטון הסמוך, שהפך למבצר מאובטח ושמור.
האסטרונאוטים נתונים בהסגר ולא יורשו לפגוש זרים לפני השיגור, מחשש שיידבקו במחלה שתעורר בעיות חמורות במהלך המשימה.

שליח רשות השידור ירון דקל מוסר כי מפקד המעבורת ואילן רמון יכנסו ראשונים משום שהם בראש המחלצים אם תהיה תקלה ברגע האחרון. כשמונה דקות וחצי אחרי השיגור אמורה המעבורת להגיע למסלול שבו תקיף את כדור הארץ. טיסתה תמשך שישה עשר יום ויעשו בה עשרות ניסוים מקצם הוכנו בישראל. אמש היתה קבלת פנים לשלוש מאות המוזמנים מישראל שבאו לצפות בשיגור

הסוכנות מפרסמת את מועד השיגור הסופי רק ברגע האחרון מסיבות ביטחוניות. מזג האוויר באתר השיגור הוא טוב, וההערכה היא כי לא יהיה קושי לקיים את השיגור במועד שנקבע.

באזור הסמוך לאתר השיגור, בקייפ קנדי שבפלורידה, מורגשת כבר עתה אבטחה מוגברת. לדברי התקשורת המקומית, לא נראו סידורי אבטחה כה חמורים באף שיגור קודם לחלל, גם לא אחרי פיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר. בבסיס נאס”א הוחמרו נהלי הכניסה והבדיקות המוקדמות לכל מי שמבקש להיכנס לאתר. ביום השיגור יחוגו מעל האזור מטוסי קרב ותיאסר תנועת מטוסים אזרחיים באזור הסמוך לאתר שיגור המעבורת. המלון שבו מתאכסנים האורחים הישראלים, שבאו ללוות את רמון, מוקף בשלוש טבעות אבטחה.

אתמול הקדישו האסטרונאוטים את זמנם לבדיקות רפואיות וכן להתאמות אחרונות של חליפות החלל שלהם. את חליפת החלל של רמון מעטר דגל ישראל. היום יגיעו לפלורידה הישראלים המלווים את השיגור, בהם אנשי חיל האוויר, שגרירות ישראל בארה”ב והנספחות הצבאית, סוכנות החלל הישראלית ומשרד המדע וכן בני משפחתו של רמון וחבריו מישראל. רמון עצמו, כמו יתר חברי הצוות, נמצא בבידוד מאז תחילת השבוע ויכול להיפגש רק עם אנשי סוכנות החלל ועם רעייתו רונה.
הטיסה לחלל מחר ב-17:00 * המטוס ועליו הניסוי המשלים יוצא לכרתים

מעבורת החלל “קולומביה” ועליה האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון, תשוגר מחר במועד, כך העריכו אמש דוברי סוכנות החלל האמריקאית, נאס”א, שעות אחדות לפני קבלת ההחלטה הרשמית בעניין. האחראים על הטיסה אמורים להחליט סופית על השיגור לפנות בוקר לפי שעון ישראל, אולם קייל הרינג, דובר מטעם הסוכנות אמר כבר אתמול כי “אין שום סיבה נראית לעין שהשיגור יידחה”.

מומחי נאס”א ערכו בימים האחרונים בדיקות מקיפות במעבורת חלל אחרת, ה”דיסקאברי”, בה נתגלה סדק קטן והיה חשש כי גילוי הסדק ישבית את כל המעבורות. אלא שמסקנת המומחים היתה כי מדובר בבעיה לא משמעותית שאינה מחייבת את פירוקן של כל מעבורות החלל.

היום תודיע נאס”א סופית על מועד השיגור המדויק, אשר יהיה בין השעות 10:00 ל-14:00 מחר. הסוכנות מפרסמת את מועד השיגור הסופי רק ברגע האחרון מסיבות ביטחוניות. מזג האוויר באתר השיגור הוא טוב וההערכה היא כי לא יהיה קושי לקיים את השיגור במועד שנקבע.

באזור הסמוך לאתר השיגור, בקייפ קנדי שבפלורידה מורגשת כבר עתה אבטחה מוגברת. לדברי התקשורת המקומית, לא נראו סידורי אבטחה כה חמורים באף שיגור קודם לחלל, גם לא אחרי פיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר. בבסיס נאס”א הוחמרו נהלי הכניסה והבדיקות המוקדמות לכל מי שמבקש להיכנס לאתר. ביום השיגור יחוגו מעל האזור מטוסי קרב ותיאסר תנועת מטוסים אזרחיים באזור הסמוך לאתר שיגור המעבורת. המלון בו מתאכסנים האורחים הישראלים אשר באו ללוות את אילן רמון, הוקף בשלוש טבעות אבטחה.

אתמול הקדישו האסטרונאוטים את זמנם לבדיקות רפואיות וכן להתאמות אחרונות של חליפות החלל שלהם. את חליפת החלל של אילן רמון מעטר דגל ישראל.

היום יגיעו לפלורידה הישראלים המלווים את השיגור, בהם אנשי חיל האוויר, שגרירות ישראל בארה”ב והנספחות הצבאית, סוכנות החלל הישראלית ומשרד המדע וכן בני משפחתו של רמון וחבריו מישראל.
רמון עצמו, כמו יתר חברי הצוות, נמצא בבידוד מאז תחילת השבוע ויכול להיפגש רק עם אנשי סוכנות החלל ועם רעייתו רונה.
(הארץ ומעריב)
* * *

מטוס ישראלי ישתתף בניסויים של המעבורת קולומביה

(ערוץ 7)
מטוס של חברת התעופה “כימניר” ימריא ביום ה' בבוקר מנתב”ג לאי כרתים שביוון, וישתתף בשני מחקרים, שיבצע האסטרונאוט הישראלי אילן רמון במעבורת החלל האמריקנית קולומביה.

כתב עתי”ם מוסר, כי ב-16 ימי שהותו בחלל, יפקח אל”מ רמון על ארבעה ניסויים מדעיים ישראליים עבור אוניברסיטת תל אביב. שניים מהם עוסקים במדידה ותצפית של חלקיקי אבק שבאטמוספירה ובתצפית על הבזקי אור מסתוריים שמופיעים מעל סופות ברקים.

על המטוס הותקן ציוד מדידה מתוחכם שיופעל על ידי חוקרים מהאוניברסיטה. המטוס צפוי להמריא מידי יום מכרתים בזמן שהחללית תחלוף מאיזור זה של כדור הארץ. טייס המטוס, יורם אסולין, מסר כי החוקרים יהיו בקשר אלחוטי עם המעבורת, ובתיאום עם רמון וצוות המעבורת יאספו את הנתונים
הדרושים למחקרים. הכוונה היא להשוות את המדידות שיבוצעו בחלל עם אלה שייאספו מהמטוס, וכן מלווייני מחקר אמריקניים אחרים.
הבן כתב לאב מכתב שיקרא בחלל

(וואלה)
בני משפחתו של אילן רמון, ששוהים עמו בארה”ב כבר ארבע שנים וחצי מאז נבחר למשימה, אמרו שלשום כי הם נרגשים ומתוחים לקראת השיגור. רמון עצמו אמר כבר בעבר כי אחד הדברים החשובים ביותר בעבורו בשנות שהותו בארה”ב הוא הידידות האמיצה, שאותה קשר עם חבריו האחרים בצוות החלל. גם יתר האסטרונאוטים ציינו את הקשרים הטובים עם רמון בשהות בבסיס ביוסטון.

אביו של רמון, אליעזר וולפרמן בן 79, שהגיע גם הוא לחזות בשיגור בנו לחלל, אמר דווקא כי המהומה התקשורתית בישראל סביב האירוע היא מוגזמת, וקרא לגלות “קצת יותר צניעות”. אחיו הבכור, גדי רמון, השאיר לאילן מכתב במעבורת, מכתב שרמון יראה רק אחרי שיגורו לחלל. גם הבן אסף, בן 15, שלח לאביו מכתב שייפתח בחלל. אסף אמר שלשום כי היה רוצה להיות בעצמו טייס או אסטרונאוט, אך ציין כי הוא מתגעגע כבר לישראל.

יעסקו בניסויים מדעיים בלבד

השיגור היום יהיה הפעם ה-113 בה משוגרות מעבורות לחלל והפעם ה-28 של המעבורת קולומביה. אחרי שתשלים משימה זו תוכנס קולומביה לשיפוצים, במהלכם היא תוכשר לצורך עגינה בתחנת החלל הבינלאומית. המשלחת היוצאת לדרכה היום תהיה המשלחת הראשונה זה שלוש שנים המשוגרת לניסוייים מדעיים בלבד, ולא לצורכי תחנת החלל.

משלחת ישראלית גדולה הגיעה לפלורידה כדי ללוות את השיגור לחלל. בין היתר, הגיעו מפקדי חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו ואביהו בן נון, ונציגים נוספים של חיל האוויר, סוכנות החלל הישראלית ונציגויות ישראל בארה”ב. המשלחת הישראלית נלקחה אתמול לסיור בבסיס, וביקרה במעבורת עצמה, שנמצאת כבר על כן השיגור.

ביחד עם מפקד צוות החלל ריק האסבנד, רמון יהיה הראשון להיכנס ולהיקשר היום בתוך מעבורת החלל. זאת, משום שרמון אחראי בצוות על חילוץ, במקרה של תקלה בעת השיגור. במקרה של אירוע כזה, אמור רמון להוביל את הצוות ולנהוג ברכב החילוץ למקום מרוחק, תוך שהוא פורץ את גדרות הבסיס.

 

ישראלי בחלל

ביום חמישי, בשעות אחר הצהריים, ימריא אלוף משנה אילן רמון במעבורת קולומביה, ויהפוך לישראלי הראשון בחלל. רמון ישהה מחוץ לאטמוספירת כדור הארץ במשך 16 ימים וינחת בחזרה ב-.1.2.2003

אילן רמון נולד ברמת גן ב-20.6.1954. בהמשך עוברת המשפחה לבאר שבע, שם יעביר אילן את רוב שנות התבגרותו. ב-1972 אילן מתגייס לקורס טיס; ב-1974 מסיים את קורס הטיס במגמת קרב. בראשית דרכו מטיס רמון מטוסי סקייהוק ומיראז'.
ב-1980 רמון נבחר להיות בין עשרת הטייסים הראשונים שיטיסו את מטוס האף-16 החדש; ב-1981 משתתף בתקיפת הכור הגרעיני בעיראק. באפריל “1983 לאחר שהיה סגן מפקד טייסת אף-16 משתחרר רמון מהצבא לטובת לימודי הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים באוניברסיטת תל אביב. לאחר שהוא מסיים את לימודיו, מצטרף רמון לצוות הפיתוח של מטוס הלביא ומשתתף במספר פרויקטים ביטחוניים נוספים.

ב-1988 רמון חוזר לחיל האוויר, מתמנה לסגן מפקד טייסת פאנטומים ומאוחר יותר למפקד טייסת האף-16. ב-1992 רמון מתמנה לראש ענף במטה חיל האוויר. ב-1994 מתמנה לראש מחלקת אמצעי לחימה.
ב-1995 נחתם הסכם בין ראש הממשלה, שמעון פרס, לבין נשיא ארה”ב, ביל קלינטון, במסגרתו הובטח מקומו של אסטרונאוט ישראלי על אחת ממעבורות החלל האמריקניות. חיל האוויר מתעקש שהאסטרונאוט הישראלי הראשון יהיה אחד מאנשיו. ב-1998 לאחר תהליך מיון ארוך, שנערך בחיל האוויר, נבחר אל”מ אילן רמון להיות האסטרונאוט הישראלי הראשון. על פי נוהלי נאס”א, נבחר קצין נוסף, סא”ל יצחק מאיו, שיועד לשמש כגיבוי לרמון, למקרה שלא יוכל לטוס לחלל. ביולי 1998 אל”מ רמון ממריא לארה”ב, ומתחיל את האימונים הארוכים בנאס”א. ביחד איתו, נוסעים גם משפחתו: אשתו, רונה וארבעת ילדיהם: אסף (14), טל (12), יפתח (9) ונועה (5).
שנה אחר כך נפגש רמון עם ניל אמרסטרונג, האדם הראשון על הירח. בינואר 2001 צוות הטיסה של רמון מתחיל באימונים משותפים, שאורכם כשנה וחצי. הטיסה נקבעה ליולי 2002 ואולם היא נדחית אחרי שסדקים מתגלים באחת מהמעבורות של נאס”א.
היום, אם לא יהיו שינויים, אל”מ אילן רמון ממריא לחלל על סיפון מעבורת החלל קולומביה.
האימונים

בארבע השנים בנאס”א עבר אל”מ רמון שורה של אימונים מיוחדים ובדיקות גופניות שונות. אחת הבדיקות הראשונות, למשל, נועדה לבחון האם הוא סובל מקלסטרופוביה. במסגרת הבדיקה, הוכנס רמון לשק גדול, שאליו חובר צינור שמזרים אוויר.”הזהירו אותי שאני עשוי לשהות שם כשעה, אבל כבר לאחר עשר דקות הוציאו אותי”, הוא סיפר בסיום הבדיקה. בחודשים הראשונים בנאס”א הספיק רמון גם לטוס בסימולאטור של מעבורת חלל.

בתור טייס קרב ותיק, לא התקשה רמון בביצוע המשימה החדשה: “בסך הכל, המכשירים במעבורת החלל ובמטוס האף-16 כמעט זהים ולשני הכלים בקרת טיסה בשיטת טוס-אל-חוט. עבור מי שיש לו ניסיון במטוס קרב, זו לא משימה מסובכת מדי. עם זאת, המעבורת היא כלי מאוד מורכב ומירווח הטעות של הטייס קטן מאוד”.

בסוף שנת 2000 נקבע צוות האסטרונאוטים שאיתו יטוס אל”מ רמון לחלל. בשלב זה גם הפכו האימונים לקבוצתיים וכל אחד מאנשי הצוות למד להכיר את האנשים איתם ישהה במשך 16 ימים במעבורת החלל.

בתחילת שנת 2001 החל צוות הטיסה באימונים משותפים. מאז ממשיכים חברי הצוות להתאמן לקראת הטיסה. חלק מהאימונים כוללים הדמיות מדויקות, אחת לאחת, של ימים
שלמים מתוך המשימה המתוכננת.

הניסוי אותו יערוך אילן רמון במהלך שהותו בחלל פותח על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומכונה “המשימה לכדור הארץ”. מטרת הניסוי היא לחקור את אקלים כדור הארץ. רמון יהיה אחראי על חקר השפעתם של אירסולים (חלקיקים) באטמוספירה על האקלים. תוצאות הניסוי עשויות לסייע רבות בחיזוי מזג האוויר וביכולת להגיע להבנה עמוקה יותר של העננות המתפתחת.

את מדידות החלקיקים יבצע אל”מ רמון מעל הים התיכון. במקביל, יבוצעו מדידות מהקרקע וממטוס אזרחי. גם חלקים אלה של הניסוי יהיו באחריות ישראל.

רמון יקבע מתי להפעיל את המצלמות ובאיזה אורכי גל לצלם את החלקיקים. באחריותו גם לוודא שמעבורת החלל תמוקם כך שהמצלמות שיותקנו בתא המטען יצפו לכיוון הנכון.

מפקד המשימה הוא ריק האסבנד, סגן אלוף בחיל האוויר האמריקני. הטייס הוא וילי מק'קויל, שירת כטייס בצי האמריקני. מפקד המטען, האחראי על כל הניסויים המדעיים שתישא המעבורת: לוטננט קולונל מייקל אנדרסון, טייס מטוסי פיקוד ותידלוק אמריקני.

שלושת מומחי המשימה של הטיסה: קומנדר ד”ר לורל קלארק, רופאה מוטסת בחיל הים האמריקני; ד”ר קריס צ'וואלה, טייסת אזרחית ומדענית אמריקנית ממוצא הודי וקפטן ד”ר דיוויד בראון, רופא תעופתי בחיל הים האמריקני, שעבר גם הוא קורס טיס.

 

ואלו הפריטים שייקח לחלל

תשעה מתוך עשרת הפריטים שייקח איתו אל”מ אילן רמון לחלל. את העשירי הוא שומר בסוד, עד לשיגור.
1. נס הנשיא – תמונה עם סמל המדינה
2. דגל חיל האוויר
3. דגלון עם סמל סוכנות החלל הישראלית
4. אבן עם סמל אוניברסיטת תל אביב
5. דגלון עם סמל מוזיאון חיל האוויר
6. דגלון עם סמל העיר רמת גן, עיר הולדתו של רמון
7. דגלון עם סמל העיר באר שבע, העיר בה גדל רמון
8. דגלון עם סמל בית הספר “בליך”, הממוקם בשכונת מגוריו של רמון ובו ילמדו ילדיו כשיחזרו לארץ
9. ציור שצייר נער בגטו טרזין, ממוזיאון האמנות של “יד ושם”

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.