שובטו החרקים הראשונים

תוצאות השיבוט בזבובים עשויות לקדם שיטות לשיבוט יונקים

חמישה זבובים שובטו עד כה.

נראה שיש מספיק מהם בעולם בלאו הכי, אך המדענים הצליחו לשבט זבובים. זבובי הפירות הזהים הם החרקים הראשונים ששובטו אי פעם, אמרו אנשי הצוות הקנדי שיצר אותם.

השאלה שכולם שואלים את וט לויד Lloyd, מאוניברסיטת דאלהויז בהאליפקס, נובה סקוטיה שעמדה בראש קבוצת החוקרים היא מדוע שמישהו בכלל ירצה לשבט זבובים מלכתחילה.
היא מקווה שהחרקים, שקל מאוד לבצע ניסויים איתם, יסייעו לעדן את תהליך השיבוט בבעלי חיים אחרים ואולי אף בבני אדם, שבהם תנוסה הטכניקה כדי לסייע לייצור תאי גזע לצורך ריפוי.

בשיבוט, ה-DNA הכולל את הגרעין של תא בוגר מוזרק לתוך ביצית שהגלעין שלה הוסר. בשלב זה, מרבית העכברים, הכבשים ושאר בעלי החיים ששובטו מתו לפני הלידה. ככל הנראה הדבר נובע מהעובדה ש-DNA בוגר אינו מספיק ניתן לתכנות מחדש ולא מתזמר את הגידול שלו ביחד עם זה של העובר.
באמצעות השימוש בזבובים, החוקרים עשויים לחשוף גנים החשובים לתכנות מחדש ושיש להם מקבילים בבעלי חיים אחרים. זאת מכיוון שקל יחסית אצל זבובים לבדוק מהו התפקוד של כל גן בודד ואז לשבט את התאים הללו, וכך לבדוק האם הגנים הללו חיוניים.
אם יזוהה גן כזה, אזי ניתן יהיה לפתח פתרונות תפורים המשנים את פעילות הגנים כדי לשפר את שיעורי ההצלחה בשיבוט יונקים.
תכונות מועברות?

אף כי כמה קבוצות ניסו לשבט חרקים קודם לכן, אומרת לויד כי זו הפעם הראשונה שהתהליך הצליח. הצוות השתמש בגרסה שונה במקצת מתהליך השיבוט הסטנדרטי: הם העבירו גרעינים מעוברים ולא מתאים בוגרים לחלוטין.
הם שאבו כמה גרעינים מעוברי זבובים הנמצאים בשלב התפתחות מתקדם והזריקו אותם לביצת זבוב מופרית. מתוך למעלה מ-800 נסיונות ראשוניים, הם הצליחו ליצור חמישה זבובים בוגרים. כך דיווחה הקבוצה בכתב העת ג’נטיקס-1
קייט לאתהם, שבחנה עוברי עכברים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טמפל בפילדלפיה, פנסילבניה, מצאה כי קל יותר לתכנת מחדש תאים עובריים מאשר תאים בוגרים.”אינני בטוחה אם יש לכך מקבילה ביונקים” אמרה. לויד העירה על כך כי הקבוצה עובדת כעת על שיבוט מתאי זבוב בוגר.

לידיעה בנייצ’ר