פוענח כרומוזום – 6 אחד מהגדולים ביותר בגוף

עד כה אותרו גנים בכרומוזומים: 22 ,21 ,20 ,14 ו-y

מדענים בריטים סיימו את פיענוחו של כרומוזום 6 המכיל גנים הקשורים למערכת החיסונית של גוף האדם. הכרומוזום, הנחשב בשלב זה לכרומוזום הגדול ביותר בגוף, מכיל כ-166 מיליון “אותיות”, או בסיסים כימיים, המקודדים 2,190 גנים שונים, כ-%6 מכלל המידע הגנומי האגור בכרומוזומים.

השלמת פרויקט הגנום האנושי הסתיימה באפריל השנה. הפרויקט סיפק בידי המדענים מיליארדי “אותיות” וכעת הם עמלים לאתר אילו אותיות מקודדות איזה גן בכל כרומוזום. עד כה אותרו גנים בכרומוזומים 22 ,21 ,20 ,14 וכרומוזום . Y המדענים הבריטים, שדיווחו על תוצאות המחקר בגליון האחרון של המגזין “,”Nature טוענים כי 633 מהגנים שבכרומוזום 6 אינם פעילים ו-1,557 גנים פעילים. פחות ממחצית מהגנים הפעילים מוכרים לעולם המדע אך תפקידם של רובם אינו ידוע.

“כרומוזום 6 עשיר בגנים הקשורים בדרך כלשהי למערכת החיסונית”, אמר סטיבן בק, ממרכז “וולקאם טראסט סנגר” שבקיימברידג' בראיון לסוכנויות הידיעות. “אלו גנים המגינים אלינו מפני גורמי מחלות שונים. למעשה, הגנים האלו קובעים האם אנחנו נשרוד מתקפה של חיידק או וירוס”, ציין. בק אמר כי הוא וצוותו איתרו כ-130 גנים שנוכחותם משפיעה בדרך זו או אחרת על הנטייה של האנשים לחלות במחלות או להתגבר עליהן.

במקביל להודעת המדענים הבריטים, פירסמו מדענים מאוניבסיטת מישיגן בארצות הברית שאיתרו גן המכונה ,Bmi-1 השולט על היכולת של תאי גזע בוגרים הנמצאים במערכת העצבים המרכזית לחדש את עצמם באמצעות חלוקה מחדש (בניגוד לתאי גזע עובריים השורדים רק כמה ימים).

ד”ר שון מוריסון מאוניברסיטת מישיגן שפירסם ביחד עם צוותו את המחקר במגזין “”Nature אמר כי “המחקר מעלה את האפשרות כי הפעלה בלתי נכונה של הגן או ביטוי יתר שלו יכול להוביל לצמיחה בלתי נשלטת של התא ומאוחר יותר לסרטן”.