Change 4 אמורה לנחות בקרקעיתו של מכתש פון קרמן, חלק מאגן איטקין שבקוטב הדרומי של הירח ואחד ממכתשי הפגיעה הגדולים במערכת השמש – קוטרו כ-2,500 ק"מ
החללית הראשונה אי פעם שתנחת בצד המרוחק של הירח יצאה לדרך. החללית שוגרה הערב 8/12/18 בשעה 01:23 שעון סין, 7/12 בשעה 20:23 שעון ישראל.
החללית מתוכננת לנחות על הירח בתחילת ינואר. המשימה מורכבת מנחתת ורכב שטח, המצויידים במכשירים מדעיים. בין היתר יש לה מטרה פוליטית – היא תתקע את דגל סין באדמה באיזור שהיה בלתי מוכר עד כה, בגלל הנעילה הכבידתית של הירח, המראה לנו תמיד את אותו צד (בערך, יש סטיות קטנות שמאפשרות לנו מדי פעם לראות איזורים שנמצאים בקו התפר).
למעשה הסינים לא היו צריכים להשקיע הרבה. החללית ורכב השטח נבנו כגיבוי לחללית Chang'e 3 שנחתה ביחד עם רכב השטח שלה בצד הקרוב של הירח אך לאור הצלחת המצבע, לא היה צורך בגיבוי והיא עברה שינוי ייעוד. ואולם כדי לבצע פעילות בצד המרוחק של הירח, יש צורך להתגבר על חסימת התקשורת בידי גוף הירח. לפיכך שיגרה סין במאי את הלוויין Queqiao שהוצב בנקודת לגראנג' 2 – נקודה הנמצאת בשיווי משקל בין כוחות הכבידה של כדור הארץ והירח, ומשם היא תוכל להעביר תמסורות בין בקרת המשימה לבין Change 4.
Change 4 אמורה לנחות בקרקעיתו של מכתש פון קרמן, חלק מאגן איטקין שבקוטב הדרומי של הירח ואחד ממכתשי הפגיעה הגדולים במערכת השמש – קוטרו כ-2,500 ק"מ.
הסימנים של החללית צפויים להגיע מרצפתו של מכתש פון קרמן (Von Kármán Crater ), חור באורך של כ -115 ק"מ באדמה, שהוא אתר הנחיתה הצפוי של המשימה. פון Kármán הוא חלק מאגן דרום הקוטב Aitken, אחד המאפיינים הגדולים ההשפעה במערכת השמש; הוא משתרע על 1,600 מיילים (2,500 ק"מ) מהשפה עד השפה.
בסך הכל ישאו החללית ורכב השטח שמונה מכשירים מדעיים, חלקם סופקו על ידי גרמניה ושבדיה. המכשירים יאפיינו את סביבתה בפירוט רב על הקרקע ומתחתיה במטרה להבין מדוע ישנם הבדלים בין הצד הקרוב והצד המרוחק של הירח, למשל אותם משטחי בזלת כהים ענקיים שאנו מכנים בשם ימות, הנמצאים בשפע בצד הקרוב של הירח אינם קיימים בצד המרוחק. החללית גם תנצל את שקט הרדיו השורר בצד המרוחק של הירח, כדי לאסוף נתונים אסטרונומים. כמו כן נושאת החללית גם ניסוי ביולוגי – קופסא ובה ביצי תולעי משי וזרעים של עגבניות ועצי ארבידופסיס. החוקרים יעקבו אחר גורלם או התפתחותם של יצורים חיים על הירח. ב-2013 היא הנחיתה את Change 3 על הד הקרוב ביחד עם רכב רובוטי שכונה YUTO/
במשימה הבאה, 5 Change מקווים הסינים להחזיר דגימות מקרקע הירח. לעתיד הרחוק יותר מבקשת סין לשגר בני אדם לירח, אך היא תסתפק בתחילה בתחנת חלל מאויישת שתחל לפעול בתחילת שנות העשרים.
כזכור, במהלך שנת 2019 אמורה לנחות על הירח החללית הישראלית של SPACE IL שאמורה גם לזכות לשם עצמאי בקרוב. השיגור צפוי לתחילת ינואר על ידי חברת SPACEX האמריקנית.
עוד בנושא באתר הידען:
7 Responses
רוני
L2 נמצאת אחרי הירח, ואכן בנקודה זו, הירח מסתיר את כדור הארץ.
אבל, L2 אינה נקודה יציבה. כדי להתגבר על כך – מציבים את הלווין בהקפה סביב נקודה זו. ציר ההקפה במקרה של צ'אצ'או הוא על הקו שמחבר את כדור הארץ והירח.
לכן, הלווין מסתובב כך שהירח אינו מסתיר את כדור הארץ. רדיוס הירח בסה"כ 1700 ק"מ, ולכן רדיו המסלול של צ'אצ'או לא צריך להיות גדול במיוחד.
לא הבנתי איך תתבצע תקשורת בין החללית והארץ. נקודת לגראנז' 2 בין כדור הארץ והירח, מוסתרת עי הירח. כלומר מכדור הארץ לא ייראו את לווין הממסר ב L2
צ'נג 3 שיחרר רכב ירח שביצע כמה משימות. אבל ההצלחה היתה בערבון מוגבל – הרכב לא עמד בתנאי "מזג החלל" על הירח, תנאים שהיו ידועים מראש. הרכב כיבה את עצמו בעות היום ובלילה, וכנראה תפקד רק בזמני המעבר, וגם זה לא לזמן ארוך. אז שולחים את האח התאום של צ'נג 3 לצד הרחוק? לשם מה?
המשפט הבעייתי פשוט נשאר מהטיוטא, התוכן שלו הופיע פעמיים פעם אחת בלי הגהה ופעם אחת עם. שוב תודה על תשומת הלב. תרגמתי את הידיעה אתמול בזמן אמת לאחר השיגור.
אבי
סליחה, עייפות. טעיתי פעם אחת, אבל יצא שדווקא את המשפט הזה שכפלתי לכותרת המשנה, בגלל זה היא מופיעה פעמיים. תיקנתי וכמובן תודה.
ממש כדאי גם לעשות הגהה לכתבה. הנחתת תנחת במכתש ולא על מחשב (חכמה שחוזרת פעמיים), חללית אחרת שוגרה לנקודת לגראנג וכניראה לא על מנת לפתוח את חנות החלל הראשונה. החללית הקודמת נחתה על "הצד" הנראה של הירח – ולא על ההד שלו………
* לטיפולכם
אחרי תרגום אוטומטי צריך לעבור על הטקסט ולתקן שגיאות, התרגום הזה ממש עלוב.