השיבוש במחזור הרוחות באוקיאנוס השקט הגורם לתופעת אל ניניו

על השפעת ההתחממות העולמית על זרימת המים באוקינוס האטלנטי כבר נכתב ודובר. עכשיו מתפרסמים נתוני מחקר המראה כיצד תשפיע ההתחממות על משבי הרוח באוקינוס השקט.

מחזור ווקר - התאיידות מפני האוקיאנוס החם מלחלחת את האטמוספרה הנמוכה - Aרוחות הסחר נושאות את הלחות מערבה - B האדים מתרוממים ומזינים ענני גשם - C אוויר חם מתקרר ושוקע - D כאשר האקלים מתחמם יש באטמוספרה יותר לחות הגשם מתגבר בפחות מהירות מהלחות  וכפיצוי נחלשות רוחות הסחר
מחזור ווקר - התאיידות מפני האוקיאנוס החם מלחלחת את האטמוספרה הנמוכה - Aרוחות הסחר נושאות את הלחות מערבה - B האדים מתרוממים ומזינים ענני גשם - C אוויר חם מתקרר ושוקע - D כאשר האקלים מתחמם יש באטמוספרה יותר לחות הגשם מתגבר בפחות מהירות מהלחות וכפיצוי נחלשות רוחות הסחר

על השפעת ההתחממות העולמית על זרימת המים באוקינוס האטלנטי כבר נכתב ודובר. עכשיו מתפרסמים נתוני מחקר המראה כיצד תשפיע ההתחממות על משבי הרוח באוקינוס השקט.

מי שחקר את רוחות האוקינוס השקט היה קלימטולוג בשם ווקר ועל שמו – "מחזוריות ווקר". ווקר הגדיר את כווני וזמני הרוחות ואת הגורמים למחזוריות של מה שהיה ידוע מאז ומתמיד כ"רוחות המסחר" , מאחר וכבר בימים קדומים ידעו מלחים /סוחרים לתכנן את מסעם באוקיאנוס בהתאם לעונות השנה ולכיווני הרוחות.

ווקר תאר "נתיב" בגובה רב , מעל האיזור הטרופי של האוקינוס השקט, בו נע אוויר יבש מכיוון אסיה מזרחה לכיוון דרום אמריקה. בחופי דרום אמריקה שוקע זרם האוויר ויוצר "נתיב" אוויר לח קרוב לפני המים שנע בכוון מערב , (ומניע את רוחות הסחר). כאשר האוויר הלח מגיע לדר'-מז' אסיה הוא גורם לגשמים באינדונזיה האוויר מתחמם, מתיבש , עולה ושוב פונה מיזרחה.

עכשיוו יתכן ועל ווקר או חוקר אחר יהיה לחזור על המחקר ולעדכנו שכן בעקבות ההתחממות העולמית מושפע מחזור ווקר. מדידת מהירות מחזור ווקר מראה כי בעשורים האחרונים ירדה מהירות הרוח ב 3.5%, ירידה שנחזתה במידגמי מחשב ונימדדה החל מאמצע המאה העשרים, י
בגלל הצמידות בין ההתחממות העולמית לירידה במהירות הרוח נוטים לקשר בין התופעות ולשער שההתחממות היא שהשפיעה ישירות, ולכן מהירות הרוחות תמשיך לרדת. כל כמה שנים , מסיבות שאינן ברורות , זז זרם אוקיאני המגיע מאנטארקטיקה ומתקרב לחוף , משערים כי שינוי זה מושפע
ומשפיע ( הדדית) על מחזור ווקר. אחת התוצאות היותר ידועות ומפורסמות לשינוי זה הוא ה "אל-ניניו" שבתקופתו יורדים גשמי זעף בדרום אמריקה מחד ומאידך איזורים באסיה, באוסטרליה ובאפריקה סובלים מיובש ובצורת.
לא ברור אילו השפעות אקלימיות תהינה לירידת המהירות אבל מהידוע, השפעתה של האטה במחזור ווקר תגרום לתופעות מקבילות ל"אל-ניניו", כלומר יותר גשמים בדרום אמריקה, יובש ובצורת באוסטרליה ובחלקים נירחבים מאפריקה ואסיה.

במקום אחר התיחסתי לשינויים (האטה) בזרמים האוקיאניים. מאחר ולמחזור ווקר השפעה , גם אם עקיפה על זרמי האוקינוס ההנחה היא כי האטת מחזור ווקר תיגרום להאטה נוספת בזרם האוקיאני וכתוצאה מכך לירידה משמעותית בכמות המזון במים ולפגיעה נוספת בסביבה הימית. האטה בזרימת הרוח עלולה לגרום להפחתת הפלנקטון והפיטו-פלנקטון בקירבת חופיה המערבים של אפריקה וכתוצאה מידית , ירידה בכמויות שלל הדגה , עליהם ניסמכים מיליוני תושבי החוף.

באוקיאנוס ההודי עדיין משייטות ספינות מפרש -דהו – שקברניתיהן מתזמנים את מסעותיהם על פי רוחות הסחר ואכן ההשפעה הניזכרת לעיל אינה כה קיצונית באוקינוס ההודי. באוקיאנוס השקט רוחות הסחר כבר אינן מהוות גורם מניע לתנועת האניות ולכן יתכן כי יהיה מי שיאמר כי אין להן חשיבות ולא היא.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן