לייזרים בודקים את גמישותם של דוגמיות קטנטנות של תאים כדי לאבחן סרטן

חוקרים מגרמניה פיתחו מכשיר המאתר תאים סרטניים ע”י מדידת גמישותם. המכשיר הרגיש במיוחד, בגודל קופסת נעליים, משתמש בלייזר ללקיחת מדידותיו.

שיטות מסורתיות של בדיקות לסרטן דורשות 10,000 – 100,000 תאים לא-תקינים כדי לאבחן סרטן. אך השיטה החדש יכולה לספק תשובה בעזרת כמות מעטה של 50 תאים גידוליים, ואז יהיה ניתן להוציא ביופסיות ובהן מספר מועט של תאים מגופם של החולים.

עד כה, נערכו ניסויים בטכנולוגיה החדשה בתערובות תא מדוללות במעבדה, אך יוצריה מקווים לראות את שימושה הסופי בבתי-חולים. “יש לנו באמת יישום רפואי עקרוני,” אומר ג'וזף קאס (K�s) מאוניברסיטת לייפציג, גרמניה, אשר עזר לבנות את המכשיר.

בדיקת הלייזר מסתמכת על העובדה שתאים בריאים מכילים “מערכת פיגומים” פנימית או “שלד התא” (cytoskeleton) העוזרת לשמור על תכולת התא במקומו. כאשר תאים נהפכים לסרטניים, נסוג שלד התא וכתוצאה מכך התאים נהיים אלסטיים יותר.

כאשר קרן לייזר מן המכשיר נכנסת לתא, האור צובר מומנטום בשל התנאים השונים בתוך התא. לפי חוק שימור התנע, התא חייב לאבד כמות שווה אך נגדית, כך שהממברנה שלו נוטה לכיוון מקור האור. “התא חוטף בעיטה אחורה,” מסביר קאס. כאשר אור הלייזר עוזב את התא, הוא מאבד מומנטום ומושך את צידו הנגדי של התא עימו. ע”י הקרנה ממושכת של לייזר, התא נמתח לגבולו.

בלי שלד חזק, תאים סרטניים קלים להרחבה ב-40% יותר מאשר מקביליהם הבריאים. ותאים מגידולי גרורות – אלה שהתפשטו דרך הגוף – ניתנים למתיחה ב-30% יותר מאשר תאי-סרטן בשלב מוקדם. זה אומר שהלייזר יכול באופן פוטנציאלי לאמוד את מידת התפתחות המחלה. “התאים הרכים ביותר הם האגרסיבים ביותר,” אומר קאס.

בימים אלה, רופאים אינם יכולים לאבחן גרורות בלי לגלות את מקומם של גידולים משניים. שיטת הלייזר החדשה תהרוס תאי גרורות בהתבסס על גמישות התא בלבד, הוא אומר. בסרטן השד, למשל, החוקרים מאמינים שדבר זה יתבטא בפחות כריתות-שד לא הכרחיות עקב ניחוש באשר לשיעור התפשטות המחלה.

הבדיקה אמורה להיות רגישה בהרבה מבדיקות סרטן המשתמשות בסמנים מולקולריים לסימון תאים לא-תקינים. קאס מסביר שכאשר גנים גורמי-סרטן מתחילים לפעול בתא, הם גורמים לשינוי קטן בחלבונים המרכיבים אותו ולכך יש השפעה מעריכית על הגמישות. השינויים הנסתרים ב-DNA של התא, אשר בהם מתמקדות שיטות מציאת הסרטן הנוכחיות, אינן קרובות ללהיות דרמטיות כמו מידת הגמישות של התא

כפי שיוצריו טוענים, כאשר הלייזר בוחן דוגמית המכילה לפחות חמישים תאים גידוליים, הוא יכול לאתר סרטן ביותר מ-90% מן המקרים. אף על פי כן, נדרשים מחקרים נוספים על מנת להחליט האם הוא יכול לאתר את כל סוגי הסרטן. “דבר זה ידרוש שנים של מחקר,” אומר קאס, אשר הציג הממצאים במפגש של מכון הפיזיקה (Institute of Physics) בוורוויק, בריטניה, השבוע.

להגיד כי מכונה כזו יכולה להחליף מיקרוסקופ להקרנות סרטן יהיה “נמהר במידת-מה”, אומר פיטר ססייני (Sasieni), דובר הארגון הלונדוני לחקר-הסרטן. הוא מוסיף, למרות זאת, כי המכשיר החדשני יוכל לסייע ביישומים רפואיים עתידיים.

לידיעה בנייצ'ר