חיידקים מהונדסים לייצור ביו-דלק

וינסנט מרטין, אוניברסיטת קונקורדיה, קנדה

החיידק החשוב המסייע בהפיכתו של חלב לגבינה יוכל להיות בעל-ערך גם בהבנת המנגנונים שבהם חיידקים ממירים את התרכובת האורגנית תאית לביו-דלק.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קונקורדיה (Concordia , מונטריאול, קנדה), ואשר פורסם בכתב-העת המדעי Microbial Cell Factories, מרמז כי ניתן להנדס את החיידק המסייע בהפיכתו של חלב לגבינה כך שיוכל להמיר חומר צמחי לביו-דלק ולכימיקלים אחרים.

הפרופסור לביולוגיה Vincent Martin מאוניברסיטת קונקורדיה ותלמיד המחקר שלו הדגימו כיצד חלבונים מבניים הנמצאים ע”ג פני-השטח של החיידק Lactococcus lactis ניתנים להנדוס כך שיאפשרו פרוק של חומר צמחי. החלבונים המהונדסים מצליחים לספק משטח יציב מחוץ לתא המסוגל לבצע פעילות כימית – כלומר, להמיר חומר צמחי לביו-דלק.

“זהו המחקר הראשון המדגים כיצד ניתן לייצר ולמקם חלבונים מהונדסים ע”ג פני-שטח התא של החיידק הזה,” מציין ד”ר מרטין. “הוצאתם של חלבונים אלו מתוך התא ומיקומם מחוץ לתא מהווים ציון דרך עצום. יכולת זו מסוגלת להגביר את היעילות של כל תהליך ביו-סינתטי או את הפרוק של חומרים אורגניים.”

הממצא המבטיח במחקר זה, מציין החוקר הראשי, הינו בכך שהחלבונים המהונדסים מצליחים להיקשר לתרכובות רבות. “השלב הבא במחקר שלנו יהיה להכין מבנים מורכבים וגדולים יותר שיוכלו לעודד תהליכים ביו-סינתטיים אחרים, ויאפשרו פיתוח של מערכת שתוביל, בסופו של דבר, לקבלת דלקים צמחיים ברמת יעילות שתהיה מספיק תחרותית מבחינה כלכלית.”