חבר קונגרס מטקסס דורש להטיס את המעבורות ללא בני אדם

הביקורת בוועדת המדע המשותפת לסנט ולבית הנבחרים מחריפה * מנהל נאס"א סבור כי תקציב להאצת בניית מטוס החלל יפתור את הבעיה

שבוע אחר שבוע, מנסים סנטורים וחברי בית הנבחרים לקעקע את החלטתה של נאס"א לחזור ולהטיס את המעבורות.
התוכנית לחידוש טיסות החלל לכל המוקדם במארס 2004, יצרה ביקורת מצד מנהיגים בקונגרס ביום רביעי האחרון (10 בספטמבר 2003), לרבות אחד המבקש להפיק לחלוטין הטסת אסטרונאוטים בשר ודם במעבורות מעכשיו ולתמיד.
חבר בית הנבחרים, ג'ו ברטון, רפובליקן מטקסס, אמר למנהל נאס"א שון אוקיף כי הוא מאמין שהמעבורת כה לא בטוחה, עד כדי כך שאסור להטיס עוד בני אדם על סיפונה.
"אנחנו שולחים גברים ונשים אמריקנים לסיכן את חייהם, כדי לטוס על ספינות חלל בנות 30 שנה שאי אפשר לעשותן בטוחות" אמר בארטון בשימוע בוועדת המדע.
הוא הכריז שיעשה ככל שביכולתו כדי למנוע מאסטרונאוטים לעלות שוב במעבורת, אותה כינה "בלתי בטוחה באופן מובנה". "איבדנו 14 גברים ונשים ואם לא נפסיק לטוס במעבורות נאבד עוד 21 נוספים ב-10-15 השנים הבאות.
חברים אחרים בוועדה הביעו אף הם ביקורת אך לא כה חזקה. יו"ר הוועדה, שרווד בוהלרט, רפובליקני מניו יורק אמר לנאס"א כי התוכנית של הסוכנות שאפתנית מדי. דאנה רוהרבאכר, רפובליקנית מקליפורניה אמרה כי אסור לסוכנות
למהר ולחזור על הבעיות שהובילו לאסון הקולומביה.
בארטון, בכל אופן, אמר כי יש להטיס את המעבורות במצב רובוטי, ללא בני אדם על הסיפון, וכך להעביר ציוד ואספקה לתחנת החלל הבינלאומית.
אוקיף אמר בתגובה כי מהבחינה הטכנית ניתן אולי להטיס את המעבורת ללא צוות ולהפעיל את החללית בשלט רחוק כדי להעלות מטענים אל ומתחנת החלל הבינלאומית, וזו אחת האופציות שנאס"א בוחנת לפחות כשלב ביניים.
עבור בני אדם, אמר אוקיף, יכולה נאס"א, אם ינתנו לה המשאבים המתאימים, לפתח מטוס חלל מסלולי שנועד להעביר נוסעים אל תחנת החלל וממנה.
לידיעה בסי.אן.אן

 

סנטורים מקשים על נאס"א בעקבות דוח וועדת החקירה לאסון קולומביה

5/9/2003

מנהל נאס"א שון אוקיף זכה ביום רביעי האחרון למטר שאלות קשות מסנטורים באשר לחלקו באסון הקולומביה. זאת שבוע לאחר שהחוקרים האשימו את התרבות הארגונית של נאס"א בתאונה שגרמה למותם של שבעה אסטרונאוטים.
"מתי אתה מצפה שהתרבות תתוקן?" שאל הסנטור ג'ון מק'קיינ, רפובליקני מאריזונה את אוקיף בשימוע בוועדת המדע של הסנט.
"זה יהיה תהליך ארוך מאוד" השיב אוקיף, בהוסיפו כי "תחילת השינוי תורגש בתוך חצי שנה עד שנה".
אוקיף אמר לסנטורים כי הוא מתכנן לקבוע כללים ותהליכים כדי להשפיע על השינוי הארגוני. מאוחר יותר הוא הביע תסכול מכך שכמה מהקווים המנחים של נאס"א בתחום הבטיחות נלקחו כהמלצה ולא כהוראה מחייבת. "כאשר אתה כותב כללים ותהליכים, אתה מתכוון לכך. אלו לא רק המלצות" אמר אוקיף לכתבים.

הסנטור ארנסט הולינגס ביקש לדעת מי היה אחראי במיוחד על נפילת גוש קצף הבידוד ממכל הדלק החיצוני, שפגע בכנף המעבורת.
"אני מנסה לנווט בתוך הממצאים הללו אודות "תרבות" ולמצוא מי האחראי הישיר" אמר הולינגס, דמוקרט מדרום קארוליינה.
הסנטור הרפובליקני סאם בראונסבאק מקנזס, שאל האם המשך תוכנית המעבורת שווה את הסיכונים ואת העלויות. "האם אנחנו לא זורקים כסף טוב אחרי כסף רע?"
אוקיף ענה כי תוכנית התאמת המעבורת הצפויה להתפרסם ביום שני הקרוב, אמורה לענות על הדאגות הללו וביקש מבראנוסבק ואחרים לשמור על ראש פתוח אודות התוכנית.

הארולד גהמן, שעמד בראש וועדת החקירה הבלתי תלויה לאסון קולומביה, העיד כי בעוד אוקיף היה חייב לתת דין וחשבון, הבעיות המערכתיות שהובילו לאסון החלו כבר כמה שנים לאחר אסון הצ'לנג'ר ב-1986 שגם בו כזכור נהרגו 7 אסטרונאוטים. גהמן אמר כי מנהיגים, לרבות בקונגרס ובבית הלבן שותפים באחריות לקיצוצים בתקציב ובמגבלות לוחות הזמנים שגם הם היו גורמים תרבותיים שתרמו לתאונה.

דו"ח הוועדה התפרסם ב-26 באוגוסט והתרבות של נאס"א סומנה על ידי "תהליך קבלת החלטות לקוי, הולכת שולל עצמית, התכנסות פנימה ואבדן הסקרנות באשר לעולם החיצוני." הדוח העיר כי שאננות והתחמקות מהקשבה לאזהרות הבטיחות לטובת שמירה על לוח הזמנים.

הדוח העיר כי נאס"א חסרה חזון ברור לגבי עתיד הטיסות המאוישות והצורך בכך שהצי של המעבורות המזדקנות יהיה כשיר לטיסות לפני המשימה הבאה.
אוקיף אמר עד כה כי המעבורות יוכלו לחזור לטוס במארס או אפריל 2004, אך בשימוע ביום רביעי אמר רק: "הדבר יתרחש כאשר נקבע שאנחנו מסוגלים לחזור לטוס.
הסנטור רון ווידן, דמוקרט מאורגון, איתגר את אוקיף ודרש לשלב ניתוחי עלות תועלת על כל טיסה מאויישת בעתיד, בעוד שהוועדה מצאה שחסר לנאס"א חזון באשר לדחיפות טיסות החלל לאחר תום המלחמה הקרה.
"זה רעיון מעניין" אמר אוקיף.
 
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.