ננסים חומים עשויים להחזיק כוכבי לכת

המטוטלת בויכוח האם ננסים חומים הם כוכבים קטנים או כוכבי לכת גדולים נוטה עתה לצד המככבים

אבי בליזובסקי

העצמים הקוסמיים הקרים והאפלים הידועים בשם ננסים חומים נראים לפי המחקרים האחרוינם יותר ככוכבים לכל דבר מאשר ככוכבי לכת, ואפילו עשויים להכיל מערכות פלנטריות משל עצמם. טוענים מדענים בדו"ח שפורסם ב-5 ביוני.
ננסים חומים ידעו עד היום כינויים רבים, כוכבים שנכשלו, סופר-כוכבי לכת, אך קבוצה של אסטרונומים הצליחו להבחין בחתימות האופיניות לכוכבים. דיסקות אבק המקיפות כ-60 ננסים חומים בערפילית אוריון.
דיסקות אבק הם הגרסאות המוקדמות של מערכת כוכבי לכת סביב כוכבים כדוגמת השמש שלנו. כוכבי לכת סלעיים נמצאים בתוך דיסקת אבק, והם מתנגשים ביניהם ומתאחדים. דבר דומה עשוי להתחרש מול ננסים חומכים, טוענים המדענים.

ואולם האסטרונומים צ'ארלס לדה (LEDA) ממרכז האסטרופיסיקה בהארווארד-סמיסטוניאן אמרו כי גם אם יווצרו כוכבי לכת סביב ננס חום, הם לא יוכלו לתמוך בחיים.
"אלו יהיו עולמות מוזרים מאוד" אמר לדה במסיבת עיתונאים במסגרת המפגש של החברה האסטרונומית האמריקנית. לדבריו, כוכבי לכת סלעיים דמויי כדור הארץ שימוקמו באותו המרחק מהם כמו כדור הארץ מהשמש יהיו מקומות קרים ומבודדים.
הטמפרטורה על פני השטח של כוכב הלכת יכולה להגיע לפחות ממינוס 200 מעלות צלזיוס. כאשר ננס חום הוא בערך בין מיליארד שנה, כל המימן והחנקן יקפאו והטמפרטורה תמשיך לרדת. "לעולם לא נוכל לקוות למצוא חיים מסביב לגופים כאלה, לפחות לא כאלו שאנחנו מכירים, משום שאין שם מקור יציב של אנרגיה" אומר לדה.
ננס חום מתקרר בהתמדה, והוא לעולם אינו מגיע ללחץ הפנימי המצית את הבעירה הגרעינית כפי שקורה בכוכבים, כך שהאקלים בכוכבי לכת אלו נהיה קר יותר ויותר ככל שהננס החום מתעמעם.

למרות שהננסים הראשונים זוהו לראשונה לפני כ-40 שנה, המדענים עדיין מתווכחים ביניהם בשאלה האם הם נוצרו ככוכבי לכת שהתלכדו מתוך דיסקות טרום פלנטריות או שקרסו לתוך עצמם בלחץ הגרביטציה ויוצרים עצמים יציבים כמו שקורה בכוכבים,

הנוכחות של דיסקות אבק אלו סביב ננסים חומים הוא "עדות משלימה לכך שהם דומים יותר לכוכבים מאשר אפילו לכוכבי הלכת הגדולים ביותר," אומר ג'פרי מארסי Marcy מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, אחד המרכזים הגדולים בעולם לכוכבי לכת מחוץ למערכת השמש.
"לא רק שאנחנו לומדים עכשיו כיצד נוצרים ננסים חומים – מקריסה כבידתית מתוך ענני גז, כפי שעושים הכוכבים, אבל בנוסף לכך אנחנו לומדים שכוכבי הלכת עשויים להיווצר מסביב לננס חום, וזוהי נקודת מבט מעניינת," אמר מארסי.
כי להגיע למסקנות הללו, לדה ועמיתיו התמקדו על צביר הטרפז (Trapezium) – צביר של כוכבים צעירים הממוקם .בערפילית אוריון כ-1,200 שנות אור מכדור הארץ (שנת אור היא בערך 10 טריליון ק"מ), המרחק שלוקח לאור לעבור בשנה.
בין הכוכבים הצעירים מצאו החוקרים כ-100 ננסים לבנים, ומתוכם ב-60 נמצאה קרינה אינפרה אדומה, שהאסטרונומים מייחסים לנוכחות של דיסקות אבק המקיפות אותם.

ננסים חומכים נחשבים כקלים לזיהוי ולמחקר בשלב חייהם הראשון ככוכבים צעירים. זאת משום שהם גדולים פי 10 ובהירים פי כמה אלפים בשלביהם הראשונים מאשר בשלבי הביניים שלהם. אומרים האסטרונומים אליזבט לדה מאוניברסיטת פלורידה. היא אחותו של צ'רלס לדה.
צ'ארלס לדה מתאר את הננסים החומים ככוכבים שמתחילים כבהירי םוגדולים ולעולם אינם מגיעים שוב לדרגת גודל כזו שוב, וגם אינם מצליחים לעולם לזרוח כמו כוכבים.
אף כי המסות שלהם הם בין 10 ל-70 מזו של צדק, כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש, הם מסיימים ככוכבי לכת בגודל של צדק, או קטנים פי 10 מהשמש.