בריטניה אישרה לגדל תירס מהונדס גנטית

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר וממשלתו אישרו ביום שני השבוע את גידולו המסחרי של זן תירס מהונדס גנטית.

שרת איכות הסביבה מרגרט בקט, אמרה כי לאחר שלוש שנים של נסיונות, מאשרת הממשלה בעיקרון את גידול התירס העמיד בפני קוטלי חרקים. בקט אמרה כי היא אינה סבורה שיוחל בגידול מסחרי של התירס הזה בבריטניה לפני האביב של שנת 2005.

. הנושא הוא אחד הרגישים ביותר בבריטניה. סדרת משאלי דעת קהל חשפו כי רוב הציבור מתנגד לגידול צמחים מהונדסים שזכו לכינוי “מזונות פרנקנשטיין” בידי כמה טבלואידים.

בקט מסרה כי הרשיונות לגדל את התירס המהונדס יפוגו באוקטובר 2006. הגופים שיחזיקו ברשיונות לגדל תירס יצטרכו לבצע ניתוחים מדעיים במהלך הגידול כדי לחדש את זכויות הנטיעה.

בקט אומרת כי התירס יצטרך לגדול באותם התנאים כמו בניסוי. היא גם אמרה כי המגדלים המסחריים יצטרכו לבצע ניתוחים מדעיים ולנטר את השינויים בשימוש בקוטלי עשבים. “אין אף גידול מסחרי נוסף של צמחים מהונדסים בבריטניה כעת, אך הממשלה ערכה נסיונות בגידול תירס, סקירה מדעית וכן מחקרי עלות תועלת.

לאחר שלוש שנות ניסוי, השלימו המדענים הבריטיים באוקטובר גידול של תירס עמיד לקוטלי חרקים בתנאי ניסוי ולא נמצאה השפעה על הצמחים ובעלי החיים בסביבה.

בינואר, הגיעה וועדה ממשלתית לאישור נרחב של הממצאים, ואולם מוקדם יותר החודש, וועדה רבת עוצמה של מחוקקים קבעה כי הניסויים לא היו משביעי רצון, ודחקו בממשלה לדחות את קבלת ההחלטה עד לקבלת תוצאות ניסויים נוספים.

ספרד היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שאיפשרה לשתול כמויות משמעותיות של תבואה ביו-טכנולוגית, ובה 32 אלף הקטארים של תירס ותבואות נזרעו בשנה שעברה, גידול של כשליש לעומת 2002.

ההכרזה באה לאחר שהאגודה הרפואית הבריטית (BMA) מסרה שמוצרי מזון שמקורם בצמחים מהונדסים גנטית בטוחים בסבירות גבוהה ביותר ואינם מסכנים את הבריאות, ואולם האגודה מסרה כי יש צורך במחקרים נוספים ובמעקב כדי להפיג את חששות הציבור ולספק עדויות משכנעות ליתרונות של גידול צמחים מהונדסים גנטית.

ההערכות שלנו הסוקרות את כל המחקרים הזמינים היא שיש פוטנציאל מזערי לכך שמזון מהונדס גנטית יגרום לבעיות בריאות”, אומר דייויד קארטר, יו”ר הוועדה המדעית של האגודה הרפואית הבריטית.

ואולם, הBMA מכיר בדאגה הציבורית הרחבה אודות ההשפעה של מזון מהונדס גנטית ומאמין כי יש עדיין צורך במחקרים בתחומי מפתח כדי להפיג את חששות הציבור אודות הסיכונים הפוטנציאליים לבריאות האדם ולסביבה. טוני ג'ופיטר, מנהל ארגון ידידי כדור הארץ, קרא לממשלה לשנות את החלטתה. “טוני בלייר לא צריך להתעלם מהאיום של ההנדסה הגנטית על המזון, החקלאות והסביבה שלנו” אמר.

לידיעה באתר החדשות של יאהו