מדענים בבריטניה תוקפים את בלייר על רפיסותו בעניין ההנדסה הגנטית

למעלה ממאה מדענים בריטיים כתבו מכתב לטוני בלייר ובו קבלו על הטיפול בויכוח הציבורי אודות גידולים מהונדסים גנטיים. הקבוצה ביקרה את התנהלות השרים ואי התיקון של דעת הקהל המקבלת דוחות שגויים אודות טכנולוגית ה-GM במדיה. הם אמרו כי הם מיואשים מהעוינות נגד עבודתם, ואמרו כי דעת הקהל נחטפה.
ברחוב דאונינג מסרו בתגובה כי הם מחכים לדוחות של היועצים המדעיים אודות ה-GM לפני שיוכלו להגיב על המחקרים.
בין המדענים שחתמו על המכתב היו הלורד רוברט וינסטון, פרופ' לואיס ולדפרט מיוניברסיטי קולג' לונדון (UCL), סיר ריצ'ארד סיקס מאימפריאל קולג' בלונדון, דיים ברידג'ט אוגיליבי מ-UCL, ופרופ' קיי דייוידס מאוניברסיטת אוקספורד.
הם אמרו כי המכתב הוא מדד לתחושת התסכול שרבים בקהילת המחקר חשים. החותמים אומרים כי הם מקווים שהשתתפות בויכוח אודות ה-GM יכולה לסייע לידע את הציבור. ואולם הם חשים מוחלשים בשל כשלון הממשלה לתקן טענות שגויות, נכתב במכתב.

הם חשים שהתהליך של ההתייעצות נחטף בידי קבוצות המתנגדות להנדסה גנטית, שבהם השתתפו מדענים ש”נתלו לייבוש”. אם אותה שיטה של התייעצות עם הציבור תמשיך, נאבד טכנולוגיות נוספות לשפיטה מראש ולעיכובים”. אמרו.
במשרד ראש הממשלה ברח' דאונינג אמרו כי הם מכירים בתרומה החיונית של תעשיית הביוטכנולוגיה, אך אמרו כי הגישה שלהם ל-GM היתה זהירה.

ניסוי בן שלוש שנים של גידול תבואה מהונדסת הביא למסקנה כי שניים מתוך שלושת הגידולים שנוסו היו פחות טובים לעולם החי מאשר התבואות הרגילות.
פרופ' דרק בורק, אחד מאלו שהיו חתומים במכתב לבלייר, אמר כי למדענים לא ניתנה הזדמנות להביע את הטיעונים שלהם כיאות. ” השקרים שבהם מוזנים הפוליטיקאים לא הכינו את מגרש המשחקים הנכון לויכוח. פרופ' בורק אמר לבי.בי.סי כי “הם קבעו פגישות עם קבוצות קולניות של מתנגדי ה-GM, והם בעצם נחטפו.”
“אנחנו מבקשים לערוך ויכוח המבוסס על עובדות ומה שאנחנו מקבלים זה ויכוח המבוסס על דעות.
אנו אומרים לטוני בלייר באופן חד וברור כי הקהילה המדעית סובלת מניכור.”

דובר המחלקה למזון, סביבה ועניינים חקלאיים אמר כי הממשלה לא הגיבה על תוצאות הניסויים משום שהם נבדקים בידי וועדת היועצים לענייני סביבה (ACRE). העצה של הוועדה הזו תיתן נתונים להחלטה של הממשלה באשר לשאלה האם ניתן יהיה לגדל באופן מסחרי גידולים שעברו שינוי גנטי בבריטניה”. מסר הדובר. “אנו מכירים בכך שתעשיית הביוטכנולוגיה היא מרכיב חיוני בכלכלה של המדינה. ואולם, הגישה שלנו ל-GM מבוססת על עקרון הזהירות. “כל יישום של גידול שעבר הנדסה גנטית ישקל לגופו.”