‫הענן לחור השחור: אני אאכיל אותך אבק / מייקל מויר‬

מופע הזיקוקים הטוב ביותר הקיץ יתרחש אולי במרכז הגלקסיה

ענן גלקטי וחור שחור. איור דון דיקסון

היו אסטרונומים שצפו זאת מראש. החל מן הקיץ הזה, אולי ממש עכשיו, יתחיל ענן גדול של גז ואבק, שאולי טומן בחובו גם כוכב, להתיז ניצוצות ממש באמצע שביל החלב, שם מצוי חור שחור על-מסיבי. הזיקוקים השמימיים שייווצרו אמורים לגלות הרבה על אותה ליבה מסתורית שבמרכז הגלקסיה, אזור שאבק ומרחק מסתירים מעינינו.

זה מכבר תוהים המדענים מדוע החור השחור שבמרכז שביל החלב, בשונה מחורים שחורים במרכזיהן של גלקסיות אחרות, שקט באופן תמוה כל כך. נדמה שהקצב שבו הוא זולל חומר קטן בהרבה מן הצפוי.

לרוע המזל, האזור המעניין שבסביבות החור השחור הזה פשוט קטן מכדי שהטלסקופים שלנו יוכלו לראותו בפרטים ממרחק גדול כל כך. (הדבר דומה לציור ה”מונה ליזה” על ראש נעץ, שיגור הנעץ לירח, וניסיון להבחין בחיוכה מכדור הארץ.) בגלל התמונה המטושטשת שאנחנו מקבלים קשה להבין מדוע אין החור השחור משחרר פרצי אנרגיה בעודו שואב אל תוכו גז בכוח כבידה של ארבעה מיליון שמשות. התסכול התצפיתי הזה הוא הסיבה שענן הגז המתקרב לשם מלהיב כל כך. “מטאור הטס באטמוספרה של כדור הארץ בוער כתוצאה מן החיכוך,” אומר אליוט קוואטארט, אסטרופיזיקאי מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. “אנחנו מקווים לראות משהו דומה: את התגובה בין הענן לבין שאר החומר הגזי הנשאב אל תוך החור השחור במהירות מסחררת.” הענן ישמש כחללית מחקר, והאסטרונומים יעסקו שנים בפירוש הלהבה הקוסמית הענקית שהיא התשדורת שלה.

החוקרים מקווים גם לברר מאין בדיוק מגיע הענן. יש הסוברים שאולי שני ריכוזים של גז התנגשו בקרבת מרכז הגלקסיה, וכך אבדה להם התנופה שהחזיקה אותם במסלולם. אחרים סבורים שהענן יכול להיות מערכת שמש צעירה ועמומה שהאבק בה טרם התמצק לכוכבי לכת, והשמש שלה מוסתרת בגלל הגז.

חור שחור. איור: shutterstock

יהיה מקורו של הענן ביש המזל מה שיהיה, גורלו נגזר: בתוך כמה שנים הוא יישאב אל מעבר לאופק האירועים של החור השחור, וקיומו יימחה כלא היה. אבל האסטרונומים יחקרו את פרידתו הממושכת, ומגייסים לשם כך כל טלסקופ העומד לרשותם. ואולי הענן הזה אינו כל כך ביש מזל, אומר סטפן גילסן, חבר בצוות הראשון שהבחין בו ב-2011. “אין לו מזל כי הוא יושמד,” מחדד גילסן, “אבל הוא הולך להיות מפורסם.”

1. מה שקשה לי להבין הוא איך חומר יכול להיות דחוס ברמה כזאת שהוא יוצר משיכה כלכך עצומה?
    ואחרי שאותו חומר דחוס משך אליו את המסה המסוימת הזו,לדוגמא ענן האבק הזה,האם יבצר משהו עם אותו ענן? האם הוא יתגבש לאותו חור שחור? מה יקרה לו?