המבנה הכוכבי הגדול ביקום

אסטרונומים מצאו את המבנה הכוכבי הגדול ביותר ביקום הנראה לעין: ריכוז עצום של קווזרים וגלקסיות המקובצות על פני שטח של יותר מ-600 מיליון שנות אור.

המבנה כולל בתוכו מיליארדי מיליארדים של שמשות כמו השמש של כדור הארץ והוא מרוחק מאיתנו 6.5 מיליארד שנות אור. פירוש הדבר שהמבנה התקיים כאשר היקום היה בן שליש מגילו הנוכחי, 10 מיליארד שנים. למעשה, האור שנקלט בטלסקופ החל את מסעו עוד לפני שנוצרה מערכת השמש.

כעת נאבקים האסטרונומים עם המשמעות של התגלית העצומה. לא ברור האם המבנה הכוכבי מחובר באופן גרביטציוני או שמא מדובר במעין “גל”, שנוצר במהלך ההתפשטות הישרה של היקום לאחר המפץ הגדול. במקרה ואכן מדובר בגוף אחיד, הדבר מעלה סימני שאלה רבים על התיאוריות המקובלות לגבי התפחותו של היקום. ישנו קושי רב להסביר כיצד התהווה גוף כוכבי כה גדול בזמן כה קצר יחסית. האסטרנומים מקווים כי המשך מחקר וחישוב נתונים של המבנה הכוכבי יביאו אותם להבנה של התופעה.

המבנה מורכב מ-11 גלקסיות רגילות ו-18 קווזרים, שהם גלקסיות הפולטות כמויות גדולות של אור וגלי רדיו. המביטים בשמיים יוכלו לזהות אותו קצת מתחת למרכז קבוצת הכוכבים של מזל אריה.