התמרון האחרון של בראשית בקרבת כדור הארץ עבר בהצלחה. התמרון הבא: לכידת הירח

החללית בראשית בדרכה למסלול אליפטי המתאים למפגש המתוכנן עם הירח בו הנקודה הרחוקה מכדור הארץ הינה במרחק של כ-405 אלף ק"מ. במהלך התמרון הופעל המנוע הראשי של בראשית במשך כ-60 שניות

מרכז הבקרה של החללית בראשית. צילום יח"צ SpaceIL והתעשייה האווירית
מרכז הבקרה של החללית בראשית. צילום יח"צ SpaceIL והתעשייה האווירית

היום (ג', 19.3.19) בשעה 14:30 בוצע תמרון מוצלח של החללית בראשית על ידי הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית.בראשית בדרכה למסלול אליפטי המתאים למפגש המתוכנן עם הירח בו הנקודה הרחוקה מכדור הארץ הינה במרחק של כ-405 אלף ק"מ.

במהלך התמרון הופעל המנוע הראשי של בראשית במשך כ-60 שניות. מערכות החללית מתפקדות כמצופה, היא מתקשרת עם חדר הבקרה ביהוד, צוותי הבקרה ודינמיקת הטיסה המנהלים את תכנון המסלול הצליחו למזער את הקשיים בעוקבי הכוכבים על ידי התאמת תצורת ההפעלה של העוקבים כך שבכל שלבי התימרון העוקבים יופנו לחלל ולא אל השמש או כדור הארץ.כל תמרון כזה צורך הרבה דלק, ולפיכך ככל שהמסע בחלל נמשך, כמות הדלק מבכלי החללית יורדת ולכן השבוע הפעלנו גלגל תנע שמייצב את תנועת החללית כדי ששיכשוך הדלק במכלים לא יטלטל אותה.הצוות ההנדסי נערך לביצוע מספר תמרונים קטנים לטיוב מסלול החללית בדרך ללכידת הירח הצפויה ב-4 באפריל.

מנכ"ל SpaceIL עידו ענתבי  אמר במסיבת עיתונאים שהועברה בשיחת ועידה: "בשעה שתיים וחצי הפעלנו את המנועים למשך כשישים שניות. מטרת התמרון היתה להגדיל את המסלול האליפטי של החללית למסלול ששיא גובהו 405 אלף ק"מ. למעשה אנחנו מגיעים למקום שבו אנחנו נמצאים על הקו שבו הירח מקיף את כדור הארץ. השלב הבא הוא לכידת ירח, שיתבצע ב-4 באפריל.""החללית מתנהגת כמצופה, מתקשרת מצוין, תכננו מסלול וביצענו עדכונים על מנת שנוכל לבצע את העדכון תחת המגבלה בעוקבי הכוכבים. את המגבלה הזו טיפה צמצמנו על ידי תפעול ושינוי מספר פרמטרים. בסך הכל התמרון עבר יפה מאוד. כמות הדלק במכלים יורדת כפי שתכננו ואנחנו מגיעים למצב שבו הדלק מתחיל לשכשך במכלים. לצורך זה נערכנו עם גלגל תנופה או גלגל תנע במונחים המקצועיים, שמייצב את תנועת החללית ושומר על תנועה יציבה. אנחנו נערכים לביצוע לכידת הירח ועד אז נבצע מספר תיקוני מסלול קטנים כדי להגיע לנקודה המדויקת במהירות המדויקת."

עופר דורון מנהל מפעל חלל של התעשייה האווירית הוסיף: "החללית מתפקדת היטב, מצאנו דרכים להסתדר עם עוקב הכוכבים. הוא סיבך לנו את החיים אבל למדנו לחיות עם זה. זו הפעם האחרונה שאנו מבצעים תמרון בקרבת כדור הארץ. התמרונים הבאים יהיו בחלל החופשי. כרגע הריגוש המשמעותי הבא יהיה לכידת הירח ב-4 באפריל שם יש תמרון מאוד מאוד מורכב שחייבים להצליח בו. עוד הוסיף דורון כי קיים סיכון מסוים בתמרון לכידת הירח. "אם מתכננים לא טוב, החללית תעוף לחלל הפתוח ובזה ניפרד ממנה לשלום חלילה. נעדכן לקראת העדכון הבא."   סיכם דורון.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

4 תגובות

  1. שכשוך הדלק במיכלים?
    דלק נשאר נוזלי בטמפ' בחלל?
    או שאולי אור השמש מעלה את בטמפ'?
    מישהו יודע?
    תודה

  2. אני רק שאלה.
    האם יש גלגל תנופה אחד או שניים?
    איך גורמים לגלגל להסתובב ולא לחללית (ביחס לכדור הארץ )?

  3. אני רק שאלה.
    האם יש גלגל תנופה אחד או שניים?
    איך גורמים לגלגל להסתובב ולא לחללית (ביחס לכדור הארץ )?

  4. מתי מפעילים מנועים לשלב הבא ביחס למיקום החללית במסלול וכדור הארץ ?
    מה הוא הסבר לכך ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן