גן מיוחד אחראי לסדרי הילודה בכוורת

הפועלות האנרכיסטיות התעקשו להתרבות

מושבת דבורים. בכוורת נורמלית אות כימי “מכבה” את השחלות של הפועלות

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/dvorim1.html

כוורת הדבורים ידועה כמופת לסדר ויעילות. אבל יש כוורות הסוטות מהמסלול. הסדר הנורמלי בכוורת קובע שהמלכה היא זו שמתרבה והפועלות הן אלו שמבצעות את כל העבודה הקשה. אבל בקונגרס הבינלאומי לגנטיקה, שהתקיים לאחרונה במלבורן, סיפר ד”ר בן אולדרויד מאוניברסיטת סידני על כוורת בניו זילנד, שבה הופר הסדר המוכר והפועלות החלו להתרבות אף הן.

אולדרויד, שהתוודע לכוורת יוצאת הדופן ב-,1994 מגדל כעת שושלת של דבורים אנרכיסטיות מאותה כוורת ומנסה למצוא הסבר גנטי להתנהגותן.בדרך כלל שולחים המלכה והזחל שלה אותות כימיים המורים לפועלות “לכבות” את שחלותיהן. אולדרויד הניח כי האותות פועלים באמצעות השפעה על הייצור של חלבון חיוני.

כדי לגלות באיזה חלבון מדובר, הסיר אולדרויד ר-נ-א שליח מהשחלות של פועלות אנרכיסטיות ושל פועלות רגילות. ר-נ-א שליח הוא החומר המשמש כתבנית לבניית חלבון בתהליך פענוח החומר הגנטי (ד-נ-א), המביא לייצורו של חלבון חדש. ניתוח הר-נ-א שליח איפשר לאולדרויד לקבוע אילו גנים היו פעילים בשחלותיהן של הדבורים.

התוצאות הראשוניות הראו כי בשחלותיהן של הפועלות העקרות הופעל ברמות גבוהות גן המכונה “.”Alien אותו גן הופעל ברמות נמוכות בשחלות של האנרכיסטיות. גן זה ממלא תפקיד בתהליך הרבייה של חרקים אחרים והוא פעיל ברמת ביטוי גבוהה גם במלכות שאינן מטילות ביצים. אולדרויד סבור כי ייתכן שהגן נועד “לכבות” את מנגנון הרבייה – ועל ידי כך להשתית סדר בכוורת בריאה.