אוניברסיטת בר אילן בוחנת ניסוי בשאטל שייסע על מימן

פרופ' אריה צבן נשיא אוניברסיטת בר-אילן ויוסי רוזן יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, הודיעו על שיתוף פעולה במסגרת מפגש של בכירים בתעשיית האנרגיה

מכונית מונעת במימן של BMW. צילום מתוך ויקימדיה קומונס
מכונית מונעת במימן של BMW. צילום מתוך ויקימדיה קומונס

הנעה על בסיס מימן עמדה במרכז המפגש של בכירי תעשיית האנרגיה שיזם המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה בשיתוף עם אוניברסיטת בר-אילן. לישראל יש את הכלים להיות מעצמת אנרגיה מתחדשת ולהוות מעבדה עולמית לחידושים פורצי דרך בתחום. המצב הפוליטי משפיע גם על תעשיית האנרגיה והיעדר ממשלה נבחרת היה הנושא עימו פתח את הדיון יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, באירוע של פורום המנכ"לים והיו"רים בו לקחו חלק המנכ"לים הבכירים של תעשיית האנרגיה: "במצב שבו אנחנו נמצאים, ללא רגולטורים, קשה מאוד לקדם תהליכים אבל העולם צועד קדימה וגם אנחנו צריכים להיות יצירתיים ולעבוד בשיתוף פעולה".
יוסי רוזן הכריז על שיתוף פעולה עם אוניברסיטת בר-אילן, לה מחקר אקדמי פורץ דרך בתחום האנרגיה החליפית. ביוזמתו של פרופ' אריה צבן התפתחו יחסי עבודה בתחומי האנרגיה ויוקמו קבוצות עבודה משותפות של נציגי המכון עם חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן. בכנס הרצו פרופ' ליאור אלבז שמוביל את תחום המימן באוניברסיטה ופרופ' דורון אורבך, ראש הקבוצה לאלקטרוכימיה באוניברסיטת בר אילן וראש המרכז הלאומי להנעה חשמלית.

פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן, מלווה את תחום האנרגיה החליפית בשלושה העשורים האחרונים כחוקר, יזם וכעת כנשיא אוניברסיטה העוסקת רבות במחקר של אנרגיה מתחדשת. פרופ' צבן: "כבר לא מדובר במדע בדיוני אלא משהו אקוטי להישרדותו של המין האנושי. זה אחד האתגרים המשמעותיים ביותר של האנושות ואנחנו מתכוונים להמשיך ולהיות חוד החנית של המחקר בתחום תוך שיתוף פעולה הדוק עם התעשיה".

בר-אילן הוא קמפוס ירוק המשמש כמעבדה אורבנית למגוון רחב של ניסויים בעלי השלכות סביבתיות.

פרופ' צבן הכריז במפגש על ניסוי יחודי לאוניברסיטת בר-אילן במסגרתו בוחנים אפשרות ששאטל על בסיס מימן יצטרף למערך ההסעות של הקמפוס ויסיע סטודנטים ממקום למקום. בר־אילן מפעילה היום חמישה שאטלים חשמליים, כולל כאלה שהונגשו להסעת בעלי מוגבלויות וכבר קיבלה אישור ממשרד התחבורה להוסיף שאטל אוטונומי שיחל בקרוב בהסעת סטודנטים בקמפוס, כחלק מניסוי שמתקיים.הפרויקט של שאטל/רכב על בסיס מימן נמצא כרגע בבחינה מול מספר חברות מובילות בתחום. את היוזמה והמחקר בתחום מוביל פרופ' ליאור אלבז, ראש הקונסורציום הישראלי לתאי דלק באוניברסיטת בר-אילן.

פרופ' ליאור אלבז אמר בכנס: " האנרגיה שולטת בנו בכל תחומי החיים אבל יש לזה השלכות. הטמפרטורות עולות והדור הצעיר שחי את ההשלכות, מקשיב לגרטה ולא למנהיגים ולכן הם מפחיתים צריכה. יש לנו מקורות ארגיה חליפית, זה לא חלום זה כבר נעשה בעולם. קליפורניה היא מודל טוב לכך וגם הודו וגרמניה הולכות לשם. הם הבינו שעם סוללות קשה להניע שווקים גדולים".

פרופ' דורון אורבך, ראש הקבוצה לאלקטרוכימיה באוניברסיטת בר אילן וראש המרכז הלאומי להנעה חשמלית.
אמר בכנס: אנחנו לא במגדל השן יותר, אנחנו מצליחים לשלב מדע בסיסי ומדע ישומי במטרה לשרת את מדינת ישראל וכוחה האסטרטגי. מאוד חשוב לדעת שמדינת ישראל, למרות שהיא קטנה, מבחינה מדעית היא תופסת נפח הרבה יותר גדול מהגודל היחסי שלה, ודווקא בתחום של אלקטרוכימיה וסוללות ליתיום יש לנו מיקום מצוין בחזית העולמית, יש עבודה אינטנסיבית בארץ בכלל ובבר-אילן בפרט בנושא של פיתוח סוללות ליתיום נטענות"

פורום מנכ״לים ויו״רים של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה הינו הפורום הבכיר של ענף האנרגיה בישראל הכולל יושבי ראש ומנכלים של חברות האנרגיה, התשתית והכימיה הגדולות.מטרת הפורום היא לדון בנושאים אסטרטגים וטכנולוגיים הנוגעים לצמיחת משק האנרגיה בעולם ובארץ.יו"ר המכון הוא יוסי רוזן והמנכ"ל הוא יוסי אריה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

5 תגובות

  1. הייתי בכנס ואפילו נהנתי מכל אנשי האקדמיה שעוסקים במחקר ופיתוח, ואני מחזק את ידם"עלו והצליחו".
    איפה הבעיה שזיהיתי? ובכן, הם המריאו בהרצאות לגובה שמעל האטמוספירה, באמירה המשכית שהם שואפים להביא תוצאות במהלך 10-15 שנים. יפה, והלוואי. אולם פקידי הרגולטורים ואנשי הממשל מייד יוצאים בהצהרות בומבסטיות הכוללות גם נבואה, שהנה הגיע סוף לאנרגיה הפוסילית, והיא חייבת להעלם מסביבתינו. על זה עטים כל שוחרי הטרף הנקראים "הירוקים המליטנטים" ומפגינים שמייד צריך לסגור את התעשיות המזהמות. הן הורגות!!!!! הן גורמות חוליים!!! ועוד. מיותר להסביר מה זה גורם לתעשיה ולבעלי מניותיה. איך מנהלים תעשיה בתנאים כאלו ומבצעים השקעות עתק. זה רק על קצה המזלג.

  2. סכנת מוות. מי שרואה את המכונית הזו שיברח. המימן אצור במיכלים בלחץ גבוה, כל תאונה קטנה תגרום לדליפה ופיצוץ מיידי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן