הקרח נמס, החיידק הקדום החל לנוע

מדענים טוענים כי גילו חיידק בן 32,000 שנה. עמיתיהם ספקנים

מדענים בנאס”א מדווחים כי גילו באחרונה, באגם קפוא באלסקה, חיידק “רדום” שגילו 32,000 שנה. אם התגלית תזכה לאישוש, פירוש הדבר שייתכן כי כיסים נוספים של חיים קדומים נמצאים בשכבות אדמה קפואות או בסחופת שעל קרקעית הים. חוסנו של החיידק מרמז אף על אפשרות קיומם של חיים על פני המאדים, במקומות הדומים לים הקפוא בכוכב הלכת, שעל גילויו דיווחו חוקרים בשבוע שעבר.

החיידק התגלה ליד “תעלת פוקס”, ניקבה שנחפרה על ידי צוות מחקר של הצבא האמריקאי לעומק שכבות קרח מעידן הפלייסטוקן. ד”ר ריצ'רד הובר, ביולוג בנאס”א, אמר כי כאשר ביקר בניקבה ובדק שכבת קרח שקפאה לפני 32,000 שנה, הבחין באזור בעל גוון שונה. הובר ועמיתתו, הד”ר אלנה פיקוטה, לקחו דגימות מהאזור למעבדתם וגילו חיידקים, שהחלו לנוע כאשר הקרח נמס.

החיידק שהתגלה הוא ממין שאינו ידוע למדע, אך הוא מזכיר קבוצה של חיידקים הידועה ביכולתה לעמוד בתנאי קור. הובר ציין, כי הוא סבור שהחיידק לא הצליח להתחלק במשך אלפי שנות הימצאותו בקרח, ומשום כך החיידקים שהופשרו במעבדה אמורים להיות בני 32,000 שנה – הזמן שעבר מאז היה האגם באחרונה במצב נוזלי.

חוקרים אחרים הודיעו ב-2000, כי הצליחו “להשיב לחיים” חיידקים בני 250 מיליון שנה, שהתגלו בנוזלים שנאגרו בסלע בפנסילווניה, אולם הדיווח התקבל בספקנות על ידי הקהילה המדעית. אחת הסיבות היא שהד-נ-א אינו חומר כימי יציב ומצבו משתנה במהירות רבה, בוודאי בתנאים שבהם חילוף החומרים נפסק.

ד”ר אסקה וילרסלב מאוניברסיטת אוקספורד באנגליה, מומחה לחיידקים המצויים בקרח-עד, אמר כי התגלית “מעניינת ביותר, אם היא נכונה”. לדבריו, קיימת אפשרות שחוקרי נאס”א לא שללו את האפשרות שהקרח זוהם על ידי חיידקים בני ימינו.

חיידקים שרדו בקרח עד באלסקה (בי.בי.סי*