סיקור מקיף

נאס”א מוסיפה יומיים למשימת אטלנטיס כדי לתקן פער שהתגלה באריחי מגן החום

האסטרונאוטים סיימו את הליכת החלל הראשונה והתקינו מסדרון חדש וקולטי שמש נוספים

ריילי ואוליבס מסיימים את הליכת החלל ב-11 ביוני
ריילי ואוליבס מסיימים את הליכת החלל ב-11 ביוני

בתחילה סברו בנאס”א כי שיגור המעבורת אטלנטיס ביום שישי בלילה היה חלק, מאוחר יותר הסתבר כי בכל זאת נשר קצף ממכל הדלק החיצוני ופגע אך היה זה כאשר המעבורת היתה בגובה בו האוויר דליל מספיק כדי שהנשירה לא תגרום לבעיות. בסופו של דבר לאחר הצילומים המקיפים שנערכו למעבורת ביום הראשון, בדרכה לתחנת החלל באמצעות הזרוע הרובוטית וממש עם התקרבה לתחנת החלל בידי האסטרונאוטים של התחנה, התגלה חוסר במספר אריחי הגנה.

ג’ון שנון, ראש צוות הנהלת המשימה, הודיע איפוא בתדרוך שהתקיים בשעה 0300 שעון ישראל כי נאס”א מאריכה את המשימה ביומיים נוספים ומוסיפה גם הליכת חלל רביעית לצורך התיקון.

לפנות בוקר גם סיימו האסטרונאוטים ג’ים ריילי וג’ון (דני) אוליבס בהצלחה את המשימה שתוכננה להליכת החלל הראשונה בטיסה STS-117 והפעילו בהצלחה את הרכיב החדש של תחנת החלל הבינלאומית. המשימה שארכה שש שעות ורבע הסתיימה בשעה 22:17 שעון ארה”ב (05:17 שעון ישראל).

ריילי ואוליבס החלו בעבודתם לאחר שחבריהם חיברו בעזרת הזרועות הרובוטיות את הרכיב החדש S3/S4. הם חיברו את הרכיב למערכות החשמל הנתונים והקירור של התחנה שחררו מנעולים והתקינו מרסנים על מערך קולטי השמש של הרכיב והכינו את הרדיאטור ואת המיסבים לפעולה. הרדיאטור כבר הותקן במהלך הליכת החלל, מערך קולטי השמש עדיין מקופל והוא יפרש היום.

תחילת הליכת החלל וחיבור הרכיב החדש נדחו בשל רוויה בגירוסקופי המומנט המשמשים לבקרת גובה התחנה. בקרי הטיסה ביצעו תהליכים סטנרטיים כדי להחזיר את הרכיבים לתפעול נ ורמלי. הפעלת הרכיב החדש תמשיך במהלך הליכת החלל השניה של משימה STS-117 המתוכננת ליום רביעי בערב.

ובתוך כך מוסרים כלי התקשורת בארה”ב כי האסטרונאוטים בדקו אתמול פער שנתגלה בתרמיל המכסה את מערכת המנועים הרקטיים המשתמשים לתמרונים במסלול. לדברי שאנון, התקלה אינה כזו שתגרום חלילה לאסון דומה לאוסן הקולומביה. “כבר ראינו מעבורות עם נזקים גרועים יותר באיזור זה ששבו בשלום” אמר. הפער, בגודל של 15 על 7.5 סנטימטרים התגלה במהלך הסריקות שנעשו לחלקה החיצוני של המעבורת לאחר הגיעה למסלול, הליך שהפך לסטנדרטי לאחר אסון קולומביה. מפקד המעבורת כבר אישר כי ניתן להאריך את המשימה אם יהיה צורך לתקן את הפער הזה. כל המעבורות נוטלות עימן כיום חומר וכלים לתיקונים כאלה במסלול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.