סיקור מקיף

לא תישא את שם א.א. לשווא…

מתוך כתב העת “מקום למחשבה בשער”, גליון מס’ ,11 ספטמבר 2000 * מתפרסם בהיתר מאת מערכת כתב העת

אחד מכתבי היד המוצגים בתערוכת איינשטיין באקדמיה הלאומית למדעים, מרס 2010
אחד מכתבי היד המוצגים בתערוכת איינשטיין באקדמיה הלאומית למדעים, מרס 2010

מאת: מערכת “מקום למחשבה – בשער”
“%70 מבני האדם מאמינים בגלגול נשמות. אפילו איינשטיין האמין בגלגול נשמות”
(אלי ישי, ש”ס)

לאחר השיעור המאלף שקיבלנו מהרב עובדיה יוסף בעניין גלגול נשמות, הופיע מנהיג מפלגת ש”ס, אלי ישי, בטלוויזיה, ובין השאר נתלה באילן גבוה – באלברט איינשטיין, שלדבריו האמין גם הוא בגלגול נשמות. אין זו הפעם הראשונה שאיינשטיין מגויס כתנא מסייע לכל העולה על הדעת. כבר שמענו גם כי איינשטיין האמין באסטרולוגיה, ואמונתו הדתית היא מן הידועות… כיוון שמערכת “מקום למחשבה” אינה שולטת ברזי הספיריטואליזם ולא הצליחה לתקשר עם אלברט המנוח כדי לשאול לדעתו על כל מה שמייחסים לו, נאלצנו להסתפק בקטעים ממכתביו, כפי שמצאנו בספר Albert Einstein – The Human Side מאת ,Helen Dukas and Banesh Hoffmann שיצא בהוצאת Princeton University Press ב-1979.

בתשובה למכתב שנשלח לו בפברואר 1921 ע”י אישה מווינה ובו שאלה לדעתו בדבר קיום הנשמה והמשכיותה לאחר המוות:

הנטייה המיסטית של זמננו, המראה את עצמה במיוחד בהתפשטות של מה שנקרא תיאוזופיה וספיריטואליזם, היא עבורי לא יותר מאשר סימפטום של חולשה ובלבול. כיוון שחוויותינו הפנימיות מורכבות משחזור וצירוף של רשמים חושיים, המושג של נשמה ללא גוף נראה בעיני ריק לגמרי מתוכן.

נרשם ע”י איינשטיין במדינת ניו יורק בשנת :1937

גוף ונפש אינם דברים שונים, אלא שתי דרכים שונות של תפיסת אותו הדבר.

בתשובה למכתב בעל תוכן מיסיונרי ששלחה אליו כומר בפטיסטי ב-17.7.53 ובו שאלה אם חשב, אי פעם, על היחס שבין נשמתו הנצחית לבין בוראו:

אינני מאמין בנצחיות של הפרט, ואני רואה באתיקה עניין אנושי בלבד שאין שום אותוריטה על-אנושית עומדת מאחוריו.

בתשובה למכתב ששלח לו, ב- ,22.3.54 אדם שהגדיר עצמו כאתאיסט ובו הטיל ספק במהימנות מאמר שקרא על אמונותיו הדתיות של איינשטיין – איך הן מתיישבות עם הקטל של מיליוני אנשים מאמינים:

מה שקראת על אמונותי הדתיות היה, כמובן, שקר – שקר שחוזרים עליו באופן שיטתי. אינני מאמין בהשגחה פרטית ומעולם לא הכחשתי זאת, אלא הבעתי את זה בבהירות.
אם יש בי משהו שניתן לכנותו דתי, זוהי ההערצה הבלתי מוגבלת למבנה העולם, ככל שהמדע שלנו יכול לגלותו.

 

18 תגובות

  1. דודו
    אלוהים לא משחק בקוביות – זה על דרך המטפורה. ומסתבר אגב ושוב על דרך המטפורה שאלוהים כן משחק בקוביות ועוד איך. כך קובעים חוקי מכניקת הקוואנטום שחזרו והוכחו בניסויים רבים. זו עוד טעות של אינשטיין, נוספת על "טעותו הגדולה ביותר" לפי דבריו – הקבוע הקוסמולוגי.

  2. דודו:
    לפעמים, כששואלים אותי לשלומי, אני עונה "ברוך השם".
    האם תתבסס על ביטוי זה כדי לומר שאני מאמין באלוהים למרות שאני אומר לך במפורש שאינני מאמין בו?
    גם איינשטיין השתמש ב"אלוהים" כמטבע לשון אבל טרח וחזר וטרח להבהיר שאינו מאמין בו.
    שים לב כמה כעס יש בביטוי המצוטט בכתבה "מה שקראת על אמונותי הדתיות היה, כמובן, שקר – שקר שחוזרים עליו באופן שיטתי. אינני מאמין בהשגחה פרטית ומעולם לא הכחשתי זאת, אלא הבעתי את זה בבהירות." על שימושים מנותקים בהקשרם שעושים אנשים כמוך בדבריו כדי להדביק לו אמונה באלוהים.

  3. איינשטיין לא האמין באל חוץ ליקום, הוא האמין באלוהי שפינוזה. וע"פ שפינוזה, אין הפרדה בין גוף לנפש, משמע מושג נפש נצהית אינו מובן. וגם, אלוהים זה הוא השלמות, ולכן, אין לו רצון, ואינו משחק בקוביות.

  4. הר גוט, או אלוהים כפי שהתבטא איינשטיין הוא כינוי מקובל לטבע. כך אמר לי פרופ’ יובל נאמן ז”ל. בדיוק כמו שמי שקרא לבוזון היגס חלקיק האלוהים עשה זאת באופן מטאפורי.
    לדודו ידועים כנראה הדברים שמלמדים אותו רבניו. זה לא עושה אותם נכונים.
    יש סינון. תגובות מטומטמות שחוזרות על עצמן יימחקו בסופו של דבר.

  5. מה לגבי האמירה ש”אלוהים לא משחק בקובייה”
    זה מוכיח שאיינשטיין אכן האמין באלוהים

  6. לדעתי מספיק לקרוא את דבריו של איינשטיין עצמו על הדת.
    הצורך שחש מקס יימר לכתוב על הנושא נובע מן העובדה שהוא עצמו דתי והפריע לו שהתבטאויותיו של איינשטיין בנושא כל כך חדות (כפי שמתבטא בציטוטים דלעיל) והוא חשב שבאמצעות ספר הוא יצליח לערפל את התמונה.

  7. כדאי לקרוא בהקשר זה את הספר אינשטיין והדת פרי עטו של הפיזיקאי הישראלי משה (מקס) ימר שהכיר את אינשטיין אישית. הספר תורגם לאחרונה מאנגלית לעברית והיו עליו ביקורות בעיתונות לפני כחודשיים. זה לא שאני עצמי קראתי את הספר ואני גם לא זוכר מהביקורות בעיתונות מה משתמע מהספר על הכרותיו הדתיות של אינשטיין.
    אגב המאמר שלי בידען על "השלכות פילוסופיות של תורת היחסות" ואשר מצוי גם במקומות אחרים ברשת, הוא בעצם עבודה שהגשתי בקורס היסטוריה ופילוסופיה של הפיזיקה שניתן על ידי מקס ימר.

  8. תום:
    ה"כל מיני תפיסות" שאיינשטיין שלל בנושא אלוהים הו כל (אבל כל!) אלו המתייחסות לאלוהים המתערב בנעשה בעולם.
    אם אתה רוצה לייחס לו אמונה באיזה אלוהים שלא עושה כלום הרי שלמרות שגם בכזה אל הוא לא האמין אתה מוזמן להאמין שהאמין.
    כיצד אמונה מסוג זה משרתת אותך לא ברור לי.

  9. סליחה אבל לפי מה שכתוב אינשטיין לא כופר בקיומו של אלוהים

    הוא רק כופר בכל מיני תפיסות לגבי קיומו של אלוהים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.