אמנות יצירת הכוכבים

זה אולי נראה כמו איזה ציור מופשט, אך למעשה ערבוביית הצבעים הזאת היא מבנה מורכב ליצירת כוכבים שנקרא רו אופיוקי (Rho Ophiuchi) כפי שצולמה בידי הלוויין WISE

מבנה יצירת כוכבים ברו אופיוקי - Rho Ophiuchi

זה אולי נראה כמו איזה ציור מופשט, אך למעשה ערבוביית הצבעים הזאת היא מבנה מורכב ליצירת כוכבים שנקרא רו אופיוקי (Rho Ophiuchi). לויין WISE  – Wide-field Infrared Explorer (גלאי אינפרא אדום רחב שדה) צילם תמונה מרהיבה של האזור, שהוא אחד ממבני יצירת הכוכבים הקרובים ביותר לכדור הארץ.

מגוון הצבעים המדהים הנראה בתמונה מייצג אורכי גל שונים של אור אינפרא-אדום. הערפילית הלבנה הבהירה במרכז התמונה זוהרת בגלל חימום על ידי כוכבים סמוכים, והתוצאה נקראת ערפילית פליטה. דבר זה נכון גם לרוב הגז הרב-גווני ששולט ברוב התמונה, כולל האוביקט הכחלכל דמוי הקשת ליד הצד הימני התחתון. האזור האדום הבהיר בצד הימני התחתון הוא אור מהכוכב המרכז – סיגמה סקורפי (Sigma Scropii) – שמשתקף באבק הסובב אותו ויוצר ערפילית שנקראת ערפילית החזר. האזורים הכהים יותר שמפוזרים על כל התמונה הם כיסים של גז דחוס וקר שחוסם את תאורת הרקע, והתוצאה אי ערפילית הסתרה (או כהה). למערכת WISE יש גלאים לאורכי גל ארוכים שלרוב יכולים לראות דרך ערפיליות כהות, אך ערפיליות אלו הן מאוד אטומות.

מעבדות JPL מנהלות ומפעילות את WISE מטעם מנהל המשימות המדעיות של נאסא בוושינגטון, ארה”ב. החוקר הראשי, אדוורד רייט (Edward Wright), נמצא באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס (UCLA). המשימה נבחרה על ידי נאסא בחלק מתכנית Explorers Program המנוהלת על מרכז גודארד לתעופה בחלל בגרינבלט, מרילנד, ארה”ב. המיכשור המדעי נבנה על יד מעבדת Space Dynamics, והלווין נבנה על יד חברת בול תעופת חלל וטכנולוגיות (Ball Aerospace & Technologies) בבולדר, קולורדו, ארה”ב. הפעילות המדעיות ועיבוד המידע נעשים במרכז העיבוד והניתוח לאינפרא-אדום במכון הטכנולוגי של הקליפורניה בפסדינה. קאלטק (Caltech) מנהלת את מעבדות JPL עבור נאסא.

ניתן למצוא מידע נוסף ב http://www.nasa.gov/wise http://wise.astro.ucla.edu http://jpl.nasa.gov/wise