כמה שנות כלב שווה שנת אדם? הסבר על חישוב הגיל של כלבים

מאת כריסטיאן ייטס, מרצה בכיר למתמטיקה ביולוגית, אוניברסיטת באת', בריטניה. תרגום נחום שרשבסקי

כלב ובעליו הקשישים. המחשה: shutterstock

אם הכלב שלכם חי ובועט בכפותיו כבר כעשור, הדעה הרווחת היא שהוא הזדקן כמו שאדם יזדקן בגיל המכובד של 70. גורם ההמרה הזה – כל שנת חיים של כלב נחשבת לשבע שנות אדם – מתקבל מחלוקת תוחלת החיים האנושית – סביבות 77 – בתוחלת החיים הכלבית – סביבות 11.

הנחת הבסיס היא שכל שנה קלנדרית שכלב חי שוות ערך לשבע שנות אדם בכל שלב של חיי הכלב. אבל ממחקר חדש עולה שהדברים לא כל כך פשוטים. ואם נבחן כמה ציוני דרך התפתחותיים בסיסיים, ברור מדוע.

לדוגמא, רוב גזעי הכלבים מגיעים לבשלות מינית בין גיל שישה חודשים ל-12 חודשים – הגבול העליון של הטווח הזה מתאים, לפי ההמרה המסורתית, לגיל האנושי שבע. ובקצה האחר של התחום, למרות שזה לא רגיל, יש כלבים שידוע שחיו יותר מ-20 שנה. לפי כלל ההמרה "גורם השבע", זה יהיה שווה ערך לגיל הבלתי ישוער של 140 שנות אדם.

וכדי לסבך את העניינים עוד, תוחלת החיים של כלבים תלויה משמעותית בגזע. כלבים קטנים יותר נוטים לחיות משמעותית יותר, ועולה מכך שהם מזדקנים לאט יותר מכלבים גדולים יותר.

כל זה מעלה את השאלה למה אנחנו מתכוונים בדיוק כשאנחנו אומרים גיל. הדרך הכי ברורה לתאר אותו היא פשוט משך הזמן שעבר מאז הלידה. זה ידוע כהגדרה הכרונולוגית של גיל.

אבל יש גם תיאורים אחרים. "גיל ביולוגי", לדוגמה, היא הגדרה יותר סובייקטיבית, שתלויה בהערכת אינדיקטורים פיזיולוגיים כדי לזהות את ההתפתחות של אדם. זה כולל מדדים כמו "מדד התשישות" – סקרים שמביאים בחשבון את מצב המחלות של האדם, פגיעות קוגניטיביות ורמות פעילות.

ויש סמנים ביולוגיים יותר אובייקטיביים להזדקנות, כמו רמות ביטוי הגן (גנים מפיקים חלבונים בשיעורים שונים בשלבי חיים שונים) או מספר התאים החיסוניים. הקצב שבו הגיל הביולוגי עולה תלוי בגורמים תורשתיים גנטיים, הבריאות הנפשית ואורח החיים.

לדוגמה, אם ביליתם זמן רב באכילת ג'נק פוד ועישון סיגריות במקום להתעמל ולאכול בריא, רוב הסיכויים הם שהגיל הביולוגי שלכם יעלה על הגיל הכרונולוגי. או שאולי אתם בני 60 עם גוף של בני 40 אם טיפלתם בעצמכם היטב.

מבט חדש על חיי כלב

כשמדובר בהשוואה של גיל של בעלי חיים ממינים שונים, ההגדרות הביולוגית של גיל הרבה יותר שימושית מהמקבילות הכרונולוגיות. הידיעה שאוגר הוא בן שישה שבועות לא נותנת מידע טוב על שלב החיים של החיה הזאת אפילו אם יודעים שתוחלת החיים של אוגר היא רק שלוש שנים. לדעת שאוגר הגיע לגיל שבו הוא יכול להתרבות, זה מידע הרבה יותר טוב על רמת הבשלות שלו.

המחברים של המחקר החדש על הזדקנות אומרים שדרך הגיונית למדוד גיל ביולוגי היא באמצעות מה שמכונה "שעונים אפיגנטיים" – שינויים באריזה של הדנ"א שלנו שמצטברים עם הזמן בכל היונקים.

במיוחד, "מתילציה" — התווספות של קבוצות מתיל (אטום פחמן שקשור לשלושה אטומי מימן) לדנ"א – נראית כאינדיקטור טוב לגיל. נראה שסמנים פיזיולוגיים בולטים רבים, כמו ההתפתחות של שיניים, מופיעים באותן רמות של מתילציה במינים שונים. כך שעל ידי התאמה בין רמות המתילציה בלברדורים ובבני אדם, החוקרים גזרו נוסחה למיפוי גיל הכלב לשווה הערך האנושי שלו.

הנוסחה היא: גיל אנושי שווה ערך = 16 כפול (הגיל הכרונולוגי של הכלב)ln פלוס 31.
human equivalent age = 16 x ln(dog’s chronological age) + 31.

ln בנוסחה מייצג פונקציה מתמטית שנקראת הלוגריתם הטבעי. הפונקציה הלוגריתמית מוכרת מאוד בסולם הלא ליניארי של האנרגיה שמשתחררת ברעידת אדמה (סולם ריכטר) או במדידה של קול (דציבלים).היא שימושית במדידת כמויות שהגודל שלהן משתנה על פני סדרי גודל רבים. ייתכן אפילו, כפי שאני חוקר בספר החדש שלי "המתמטיקה של החיים והמוות", שחוויה לוגריתמית של הזמן שעובר יכולה אולי להסביר מדוע אנחנו חשים שהזמן עובר מהר יותר ככל שאנו מזדקנים.

בגרף שלהלן, אפשר לראות את הפעולה של הלוגריתם הטבעי בהמרה של השנים שכלב חי (גיל הכלב) לגיל האנושי שווה הערך בעקומה האדומה המקווקוות. מהעקומה עולה שכלבים מגיעים לבשלות במהירות רבה מאוד בהתחלה, אבל אז ההזדקנות שלהם מאטה, כלומר את רוב החיים שלהם הם חווים כמעין גיל עמידה מתמשך.

בגרף שלהלן, אפשר לראות את הפעולה של הלוגריתם הטבעי בהמרה של השנים שכלב חי (גיל הכלב) לגיל האנושי שווה הערך בעקומה האדומה המקווקוות. איור: כריסטיאן ייטס

קיצור דרך שימושי הוא לזכור שהשנה הראשונה של הכלב נחשבת כ-31 שנות אדם. לאחר מכן בכל פעם שהגיל הכרונולוגי של הכלב מוכפל, מספר שנות האדם שוות הערך גדל ב-11. כך ששמונה שנים קלנדריות הן שלוש "הכפלות" (מאחת לשתיים, משתיים לארבע ואז מארבע לשמונה) ומתקבל גיל כלב ששווה ערך ל-64 (31 + 3×11).

הקירוב השימושי הזה מותווה כעקומה השחורה באיור ההמרה שלהלן. הקו הירוק מייצג את כלל גורם השבע שאמינותו התערערה ועולים ממנו גילים לא מציאותיים בקצה העליון של תחום הגיל של הכלבים.

לכתבה באתר THE CONVERSATION

1. אלוהים אדירים,אתם רוצים לומר לי שהעיתונאית סילבי קשת היא כבר בת 630 ועדיין לא רואים את סופה.

2. למה לא לכתוב פשוט וברור..מה כל הבילבול ראש הזה.

3. שלום לכולם,
    לדעתי הכתבה כתובה בצורה בהירה ופשוטה להבנה.
    בשביל לחשב את גיל הכלב צריך מעט רקע מדעי.

הנוסחה היא:

31 + (גיל הכלב)16xln = גיל הכלב לשווה הערך האנושי

נניח גיל הכלב 12 שנה, ורוצים לדעת גיל שווה ערך אנושי.

פותחים במחשב את המחשבון בתצורה המדעית שלו,
    למי שלא יודע במחשבון צד שמאל למעלה יש שלושה קווים לוחצים ומקבלים רשימה,
    בוחרים SCIENTIFIC.
    כותבים במחשבון את גיל הכלב, ולאחר מכן לוחצים ln (נמצה בצד שמאל למטה במחשבון)
    מכפילים ב 16 ומוסיפים 31.

הגיל הכלב בשווה ערך אנושי הוא 70 שנה

4. כלבלבה יקרה, גיל הכלב לא מחושב לפי שנות אדם. כלבים מגזעים גדולים, חיים פחות. פינצ'רים קטנים יכולים לעצבן עד גיל 30. אנו גם מקצרים את חייהם עם שטויות כמו הטלת מומים או שימוש בכלב/ה כמכונת הולדה (לא מזמן הגיע ל-SOS חיות שיצו גזעי בן 6 (צעיר מאוד), שהרביע כל חייו, אך היה חסר שיניים כי לא טופל.

5. או שנכתבה היתה גאונית או שאני קשת הבנה עוד לא הבנתי תרתי משמע