סימני חיים בלבה עתיקה

יצורים זעירים דמויי חיידקים מצאו את ביתם בלאבה מוקשחת לפני 3.5 מיליארד שנים

יצורים זעירים דמויי חיידקים מצאו את ביתם בלאבה מוקשחת לפני 3.5 מיליארד שנים. כך דיווחו מדענים ביום שישי האחרון.
היצורים הללו, הידועים בשם archaea, התחפרו לתוך הסלע הוולקני ויצרו שפופרות ארוכות. צוות של חוקרים מארה”ב, נורווגיה, קנדה ודרום אפריקה מצאו עדויות לארכיאה בסלע בן 3.5 מיליארד שנה בדרום אפריקה.
“העדות שלנו היא בין העדויות העתיקות ביותר של החיים שנמצאו עד כה” אמר הוברט סטודיגל Staudigel, גיאופיסיקאי במכון סקריפס לאוקיאנוגרפיה באוניברסיטת קליפורניה, סאן דייגו.
בגליון יום שישי האחרון של כתב העת סיינס, מסרו סטודיגל ועמיתיו כי מצאו שפופרות tell-tale
בכרי לאבה בחגורת ברבטרון גרינסטון בדרום אפריקה, שנוצרה מתחת למי מדף האוקיאנוס אך היא כעת ביבשה. האיזור של מדף היבשת הוא מקום מועדף לתחילת החיים, אמר סטודיגל. “הוא מציע גישה קלה למי הים ולסביבה וולקנית כמו המערכות ההידרו-תרמיות בעומק הים – לרבות מגוון רחב של זרזים שהיו דרושים לתחילת החיים.
עד כה, לא נמצאו שרידים שאין עליהם מחלוקת של החיים הממש ראשונים. הבעיה העיקרית היא שמרבית הסלעים העתיקים הללו עברו תהליכים גיאולוגיים של חימום, לחץ וקיפול שיכלו להרוס כל עדות שהיתה בהם.
בשנת 1996 מצאו החוקרים סלעים בגרינלנד שתוארכו כבני 3.85 מיליארד שנה המכילים מה שניתן לפרש כעקבות חיידקים. ב-1999 צוות חוקרים שרידים של אצות בני 2.7 מיליארד שנה בצפחה באוסטרליה. בדוח מיום שישי, אמרו החוקרים כי מצאו פחמן בתוך השפופרות הללו שעשוי היה לייצג חומר אורגני שנשאר אחרי שהחיידקים התפרקו. “באותו זמן, לא היו צמחים או בעלי חיים שניתן היה לאכול”. אמר סטודיגל. “לפיכך, כדי לחיות, החיידקים הותאמו לאכול סלעים וולקנים. זה כל מה שהיה”.

ארכיאה עדיין קיימים. הם מרכיבים רבים ממה שקרוי extremophiles – יצורים הנמצאים בסביבות קיצוניות כמו מעינות תת ימיים, מעיינות גופרית ובאנטארקטיקה.