סיקור מקיף

אפולו 11 שלב אחרי שלב – חלק 1: מההכנות לשיגור ועד מחצית הדרך לירח

הספירה לאחור, השיגור והתמרונים שאחריו, לרבות ההתנתקות מהשלב השלישי של המשגר והתחברות לנחתת הירח הלכו חלק. חלק ראשון מתוך שניים. 

משמאל לימין אלדרין קולינס וארמסטרונג עוזבים את מתקן מגורי הצוות ונכנסים ל"אסטרו-ואן" בדרכם לכן השיגור 39A. צילום: נאס"א
משמאל לימין אלדרין קולינס וארמסטרונג עוזבים את מתקן מגורי הצוות ונכנסים ל”אסטרו-ואן” בדרכם לכן השיגור 39A. צילום: נאס”א

50 שנה לאפולו 11: המסע לירח מתחיל

כמיליון בני אדם התאספו על חופי מרכז פלורידה כדי להיות עדים להמראת אפולו 11, בעוד יותר מ – 500 מיליון אנשים ברחבי העולם צפו באירוע בשידור חי בטלוויזיה. מייקל קולינס היה מוכן לבצע את המשימה ההיסטורית, כאשר רק כחצי שנה קודם לכן, ניסו אסטרונאוטים את חלליות אפולו במסלול סביב כדור הארץ ורק חודשיים קודם לכן סיימה אפולו 10 את טיסת החזרה שהגיעה לירח אך לא נחתה. כעת הגיע הזמן לנסות את הנחיתה עצמה.

יום השיגור, ב-16 ביולי 1969, החל עבור האסטרונאוטים בשיחת השכמה בארבע לפנות בוקר ממנהל משרד האסטרונאוטים דונלד דונלד סלייטון. לאחר ארוחת הבוקר המסורתית שלפני הטיסה – ארוחת שחיתות לבשו האסטרונאוטים את החליפות שלהם ונסעו ב-אסטרו-ואן למשגר 39A של מרכז החלל קנדי.

עובדים בחדר הלבן סייעו להם לשבת במושביהם במודול הפיקוד קולומביה המוצבת על ראש משגר סאטורן 5 הענק. ארמסטרונג התיישב בכורסה השמאלית, קולינס בימנית, ולבסוף אלדרין באמצע. לאחר שעובדי מרכז השיגור סגרו את הצוהר אל הקפסולה, האסטרונאוטים נכנסו לשעתיים האחרונות של הספירה לאחור ללא בעיות. כפי שציין ארמסטרונג לפני ההמראה, “זו היתה ספירה לאחור חלקה”.

בדיוק בשעה 9:32 בבוקר, המריאה אפולו 11 כדי להתחיל את הניסיון הראשון של האנושות לנחות על הירח. המהנדסים בחדר השיגור, שניהלו את הספירה לאחור, העבירו את השליטה על החללית לחדר בקרת המשימה במרכז טיסות החלל המאוישות, (לימים שונה שמו למרכז החלל ג’ונסון ביוסטון) ברגע שהמשגר עזב את כן השיגור. את הפיקוד נטל הצוות הירוק ביוסטון. האסטרונאוט ששוחח ישירות עם הצוות ממרכז הבקרה היה ברוס מקנדלס.

שלושת השלבים של סטורן 5 העלו בהצלחה את אפולו 11 למסלול נמוך סביב כדור הארץ. בשעתיים וחצי הקרובות, כאשר החללית אפולו עדיין מחוברת לשלב השלישי של משגר הסטורן, אימתו האסטרונאוטים ומרכז הבקרה כי כל המערכות מתפקדות כראוי. מק’קנדלס התקשר אל הצוות, “אפולו 11, אתם עוברים למסלול מעבר לירח, ואז בוצעה ההצתה השניה של מנוע השלב השלישי שהאיצה אותם לכיוון הירח.

כאמור שעתיים ו-44 דקות לאחר השיגור, הוצת השלב השלישי למשך שש דקות והעלה את מהירותם ללמעלה מ-38 אלף קמ”ש, מספיק כדי להימלט מכוח המשיכה של כדור הארץ. ארמסטרונג אמר לחדר הבקרה לאחר הבערת השלב בשלישי כי “סטרון נתן לנו דחיפה מצויינת. זה היה יפה.” מעט יותר משלוש שעות לאחר השיגור, ובגובה של כ-5,000 ק”מ מעל כדור הארץ נפרד מודול הפיקוד והשירות קולומביה מהשלב השלישי והחל בתמרוני התהפכות כדי לשלוף את מודול הנחיתה הירחי שעדיין היה מחובר למשגר. הוא הינחה את קולומביה לעגינה עם העיט (eagle  תורגם בזמנו לנשר, אך התרגום המדויק הוא עיט, א.ב.).

קולינס הטיס את קולומביה כשלושים מטרים וסובב אותה כשפניה מופנות אל העיט ולאחר מכן הוציא אותו מהשלב השלישי והתנתק שוב, כאשר השלב השלישי עזב את מסלול כדור הארץ החל להקיף את השמש. במהלך התמרון התרחקה החללית עוד כ-5,000 ק”מ מכדור הארץ.

האסטרונאוט מייקל קולינס בחללית קולומביה, במהלך הטיפוס לעבר הירח. צילום: נאס"א
האסטרונאוט מייקל קולינס בחללית קולומביה, במהלך הטיפוס לעבר הירח. צילום: נאס”א

הכל הלך חלק

במהלך המשך היום הראשון של אפולו 11 בחלל דיווח מרכז בקרה לצוות כי מכיוון שהשיגור והדחיפה לכיוון הירח היו כה מדויקים, לא יהיה צורך בתיקון המסלול המתוכנן באמצע הדרך. בחדר הבקרה השתלט הצוות הלבן ובראשו האסטרונאוט צ’ארלס דיוק. האסטרונואטים הופתעו בשידור טלוויזיה צבעוני שארך 16 דקות וסיפקו לצופים על כדור הארץ תמונות מרהיבות של כוכב הלכת שלהם. לאחר מכן הם החלו לסחרר את החללית במוד שליטה פאסיבי על הטמפרטורה או במילים עממיות מצב ברביקיו, כשהחללית מסתובבת סביב צירה שלוש פעמים בשעה כדי לפזר את החום בשל ההבדל הקיצוני בין הצד הפונה לשמש לצד השני. לבסוף, כ-13 שעות לאחר השיגור, ויום ארוך, הצוות החל בתקופת השינה הראשונה שלו, כאשר אפולו 11 נמצאה במרחק של יותר ממאה אלף ק”מ מעל כדור הארץ.

במהלך הלילה השתלט הצוות השחור בראשות גלין לוני על הבקרה והאסטרונאוט רונלד אוונס בפיקוד, שבדקו את כל מערכות החללית. כאשר האסטרונאוטים התעוררו, במרחק 177 אלף ק”מ השתלט שוב הצוות הירוק. האסטרונאוט מקנדל סיפק לצוות עדכון של חדשות הבוקר, לרבות מצבה של החללית הרוסית לונה 15 ששוגרה שלושה ימים לפני אפולו ועדיין נמצאת בדרכה לירח. עד שאפולו 11 הגיעה למחצית הדרך בין כדור הארץ לירח, תועה השיחה הבאה בין מפקד צוות הגיבוי של אפולו 11 ג’יימס לובל במרכז הקרה וארמטסרונג על סיפון הקולומביה:

לובל: האם המפקד נמצא? כאן ג’ים לובל קורא לאפולו 11

ארמסטרונג: “כאן המפקד”

לובל: הייתי קצת מודאג, אני עדיין בכוננות כמפקד הגיבוי, עדיין לא אמרת לי האם אתה טס?

ארמסטרונג: איבדתה את ההזדמנות שלך לקחת את החללית הזו ג’ים.

לובל: או קיי. אני מסכים.

אנשי הצוות ביצעו את התיקון הקטן היחיד בדרך לירח, בעירה של שלוש שניות של מנוע החללית כדי להוריד את הנקודה הקרובה ביותר לירח מ-320 ק”מ ל-111. מקנדלס עדכן את האסטרונאוטים כי לונה 15 נכנסה למסלול סביב הירח, אך משימתה עדיין אינה ברורה.

החלק השני יתפרסם בהמשך היום
לכתבה באתר נאס”א

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.