אבולוציה נגד החילונים: כשמשרד החינוך מתחשב ברגשות

כאשר הצעתי להעביר הרצאות באבולוציה לבית-ספר חילוני למהדרין, נתקלתי בדחייה מצד המנהלת, שטענה שאני עלול להעליב את רגשות המאמינים

שלדים של קופי אדם. מתוך ויקיפדיה
שלדים של קופי אדם. מתוך ויקיפדיה

לעתים נדמה שברגע שנולד ילד חדש במגזר הדתי – ולא משנה באיזו דת – שתי המילים הראשונות שלו הן "התחשבו ברגשותיי!" מונח זה שגור בפיהם של מאמינים בכל המדינות הדמוקרטיות, ומשמש אותם למטרות שונות ומשונות. באמריקה הוא משמש את הנוצרים האדוקים כדרך להתנגד ללימודי האבולוציה בבתי-הספר: "האבולוציה מעליבה את רגשותינו. התחשבו בנו!"

עכשיו הגיע הטרנד הפופולארי הזה גם למשרד החינוך בישראל, וכמו באמריקה – גם אצלנו קיימים מנהלים שהחליטו להתחשב ברגשות המאמינים. הם מתחשבים בהם עד כדי כך, שאפילו כשמדובר בבתי-ספר חילוניים, מקבלים חלק מהמורים הוראה בעל-פה בסמינרים שלא להזכיר את המילה אבולוציה בכיתות. כך, לפחות, פורסם במעריבאתמול.

הפרושים של דרווין. לא בבית-ספרנו.

כמה אמת יש מאחורי הפרסום? מעריב מביא עדויות של שלושה מורים שונים, שמגבים אחד את השני ויוצרים ביחד תמונה עגומה של המצב. אני עצמי, כאשר הצעתי להעביר הרצאות באבולוציה לבית-ספר חילוני למהדרין, נתקלתי בדחייה מצד המנהלת, שטענה שאני עלול להעליב את רגשות המאמינים. כך שאני בוחר להאמין למצב המתואר בכתבה. קיימת בעיה אמיתית וממשית בלימודי האבולוציה בבתי-הספר החילוניים.

באופן רשמי לחלוטין, לא אמורה להיות בעיה שכזו. מתוך היחידות הנלמדות לבגרות, המורים יכולים לבחור ללמד את הפרק השולי-יחסית של אבולוציה. אלא מה? רוב המורים יעדיפו שלא להכניס ראש בריא למיטה חולה, ומכיוון שהם אינם מחויבים ללמד אודות האבולוציה, הם בוחרים שלא לשלב פרק זה בתכנית הלימודים. כתוצאה, רק אחד מכל שלושים נבחנים בבגרות בביולוגיה, זוכה גם ללמוד באופן רשמי ומעמיק אודות האבולוציה. כל היתר מקבלים הסבר רדוד ושטחי, אם בכלל. מניסיון אישי אני יודע שהמורים לביולוגיה מנסים בדרך-כלל להכניס אזכורים לאבולוציה בדרך האחורית, אך אינם מסוגלים לתת לתיאוריה את הבמה והזמן להם היא ראויה.

עד כמה זה נורא? אומר חד-משמעית: העובדה שלא מלמדים אבולוציה בשיעורי ביולוגיה באופן רציני הינה בכייה לדורות, ודומה לניסיון ללמד פיזיקה מבלי חוקי ניוטון, או כימיה מבלי להשתמש בטבלה המחזורית. האבולוציה היא זו שמעניקה משמעות לכל תופעה ביולוגית שאנו רואים סביבנו. היא יוצרת מסגרת מסודרת ומובנת עבור היצורים החיים, מהחיידקים ועד לבני-האדם. לא קיימים כיום ביולוגים ורופאים אשר אינם משתמשים בעבודתם בהשלכותיה של תיאוריית האבולוציה: החל מהשוואה בין גנים דומים באורגניזמים שונים, דרך הבנת יכולות ההסתגלות של חרקים לרעלים מעשה ידי אדם, וכלה בתכנון בתי-חולים בהם חיידקים יתקשו לעבור אבולוציה שתקנה להם חסינות מאנטיביוטיקה.

האם אפשר ללמוד ביולוגיה בלי אבולוציה? בוודאי. אלא שזה יהיה מדע חלש ופגום. התלמידים ילמדו את הביולוגיה כאילו הייתה רשימת מכולת של פריטים – חיידק פה, חיידק שם – מבלי להבין את הקשרים הקיימים בין כל היצורים החיים, ואת התחזיות והתובנות שאנו יכולים להפיק מתוכם. הם יהיו טכנאים, לא מדענים. וטכנאים אינם מגיעים לפריצות דרך ותובנות חדשות. הם רק ממלאים הוראות. האם זהו החינוך שהילדים שלנו ראויים לו?

חשוב לזכור: גם לחילונים יש את הזכות לדרוש שיתחשבו ברגשותיהם. רגשותינו אמנם אינם נפגעים בקלות – אבל גם לנו יש את הקווים האדומים שלנו, והם עוברים בטובת הילדים. אנחנו רוצים שהילדים שלנו יזכו לחינוך הטוב ביותר האפשרי, שיכין אותם לאוניברסיטה ולחיים הבוגרים. ומעבר לכך, אנו מאמינים שהם ראויים וחייבים לדעת את האמת אודות העולם הסובב אותם. אנחנו לא מוכנים ללמד אותם שקרים, או חצאי-אמיתויות, רק בגלל שילד דתי או מסורתי עלול לשמוע בטעות את המילה אבולוציה.

אז דתיים: אני אתחשב ברגשות שלכם, ברגע שאתם תתחשבו בזכותו של הילד שלי לשמוע את האמת.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

256 תגובות

  1. מה הצטדקות הזו ? אם היא מנעה ממך זאת כנראה שהוא חילוני ״למהדרין״ בעיניך אולי היו שם כמה דתיים.

  2. רועי, אני מתפלא עליך. איך אתה מסתמך על סיינטיפיק מעריב? מה דעתך לשאול את המורים לביולוגיה?

  3. המנהלת התכוונה לומר שהיא לא רוצה שתבלבל לילדים את השכל אבל רצתה להיות מנומסת…..

  4. לייה

    האבולוציה אינה "תיאוריה" מדעית – היא הסבר למגוון צורות החיים שרואים היום. זהו מנגנון שאנחנו מבינים והוא מתאים בצורה מוחלטת לכל מה שידוע לנו. אנחנו יודעים שיש תנאים הכרחיים ומספיקים לאבולוציה ואנחנו יודעים שכל התנאים האלה אכן מתקיימים.

    אין סתירה בין אבולוציה ואמונה בבורא ואולי אפילו במשהו שמכוון את כיוון התקדמות האבולוציה. דרווין בעצמו ביסס את התיאורי השלו, חלקית, על סמך ביות שזהו תהליך אבולוציוני שמכוןן ע"י האדם.

    מצד שני – אין שום ראייה קיימת היום שמחייבת את היד המכוונת הזאת. וגם אין משהו שאנחנו לא יכולים להסביר בלי יד מכוונת.

    לגבי קיומו של בורא – זה מעבר לביולוגיה. יש לנו מספר הסברים אפשריים להווצרות החיים – כך שאין צורך בבורא לתחילת החיים (שזה לא קשור לאבולוציה). השאלה היא האם צריך בורא כדי להסביר את היווצרות היקום, או האם יש ראיות לבורא כזה.
    הפיסיקה המודרנית גורסת שאין ראיות ואין צורך בבורא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

דילוג לתוכן