אסטרונומים ישראלים זיהו תופעה בלתי מוכרת המזינה ומגדילה חורים שחורים ענקיים במהירות רבה

החוקרים הסיקו מתצפיותיהם כי תהליך מסוג חדש גורם לכך שקצב גידולו של חור שחור מתגבר בתוך חודשים ספורים, וזיהו ביקום עוד שני אירועים דומים. המחקר התפרסם הערב, 14.1.19, בכתב העת Nature Astronomy

איור: דיסקת גז המזינה חור שחור מסיבי, תוך פליטת קרינה" קרדיט: Image credit: NASA/JPL-Caltech

קבוצת חוקרים בהובלת ד״ר בני טרכטנברוט וד״ר יאיר הרכבי מהחוג לאסטרופיזיקה באוניברסיטת תל אביב קבעו על פי תצפיותיהם כי מנגנון חדש לחלוטין אחראי לגדילה מואצת של חורים שחורים ענקיים – המגיעים למסה של עד פי מיליארד מהשמש שלנו. במחקר השתתף פרופ' חגי נצר מהחוג לאסטרופיזיקה באוניברסיטת תל אביב, וכן חוקרים מארה"ב, צ'ילה, פולין ואנגליה. המאמר התפרסם הערב, 14.1.19, בכתב העת Nature Astronomy.

"חורים שחורים ענקיים, כבדים פי מיליון ועד פי מיליארד מהשמש שלנו, שוכנים במרכזן של רוב הגלקסיות ביקום," מסביר ד"ר טרכטנברוט. "במרכז גלקסיית שביל החלב שבה אנחנו חיים, למשל, שוכן חור שחור ענק עם מסה של 4 מיליון מסות שמש. למרות שכיחותם, עדיין לא ברור לנו כיצד חורים שחורים כאלו גדלים למסות כל כך גדולות. ייתכן שהממצאים החדשים שלנו מרמזים על אחד התהליכים הגורמים לכך."

מוסיף ד"ר הרכבי: "בשנים האחרונות זוהו מספר אירועים דרמטיים בהם חורים שחורים 'בולעים' כוכב או חומר אחר הנמצא בסביבתם, וגדלים בדרך זו. גם אירוע אסטרונומי המכונה AT 2017bgt, שנצפה בשנת 2017 קיבל בתחילה פרשנות מסוג זה, אך נתונים שונים גרמו לנו לחשוד שהפעם מדובר בתהליך שונה ובלתי מוכר." הרמז הראשון לחריגותו של האירוע היה רכיב אור נוסף (קווי פליטה של יוני חמצן, חנקן והליום) שנפלט ממנו, שאינו אופייני לאירועים מוכרים של בליעת כוכבים. תצפיות אלה תאמו לתחזיות תיאורטיות פרופ' נצר, שאומר: "עוד בשנות ה-80 חזינו שתהליך שבו חור שחור בולע גז שנמצא בסביבתו יכול להוביל לרכיבי האור שנצפו. המחקר החדש מהווה את הגילוי הראשון של התהליך בפועל." חריגות נוספת היא המהירות של התהליך: עוצמת הקרינה הבוקעת מסביבת החור השחור גדלה פי יותר מ-50 בתוך זמן קצר ביותר – ככל הנראה חודשים ספורים בלבד.

החוקרים עקבו אחר האירוע במשך למעלה משנה בעזרת טלסקופים שונים, על פני הקרקע ובחלל, וביססו את ההנחה שהוא אינו דומה לשום דבר שנצפה בעבר. בין היתר הם אספו נתונים באמצעות 3 טלסקופי חלל שונים, כולל הטלסקופ החדש NICER שמותקן בתחנת החלל הבינלאומית, והטלסקופ האולטרה-סגול שעל גבי הלוויין Swift (התמונה שצילם Swift עבור המחקר הישראלי הייתה התמונה המיליון שלו, והיוותה סיבה למסיבה ב-…NASA). לאחרונה זיהתה קבוצת החוקרים עוד שני אירועים שבהם חורים שחורים נראים כ"נדלקים", תוך שהם פולטים אור באופן דומה לזה שנצפה באירוע AT 2017bgt. שלושת האירועים מהווים סוג חדש ומסקרן של 'הזנה' מואצת של חורים שחורים, באופן שלא היה מוכר קודם.

"אנחנו עדיין לא בטוחים מה גורם לחורים השחורים האלה להאיץ את קצב הגידול שלהם באופן דרמטי ופתאומי כל-כך," אומר ד"ר טרכטנברוט. "ישנם מנגנונים רבים להאצת קצב הגידול של חורים שחורים, אבל רובם מתרחשים על-פני תקופות ארוכות הרבה יותר." כעת משיקים החוקרים פרויקט שמטרתו לגלות עוד אירועים כאלו ולעקוב אחריהם בעזרת מספר רב של טלסקופים. "רק כך נוכל למפות את מכלול הדרכים בהן חורים שחורים בולעים חומר, להבין מה מעורר אותם לעשות זאת, ואולי לפתור סוף סוף את חידת היווצרותן של 'המפלצות' האלו השוכנות במרכזי גלקסיות,״ מסכם ד"ר הרכבי.

1. שאלת תם:
    האם זה לא "מובן מאליו" כי חור שחור סופר מסיבי בעל עוצמת כבידה כל כך חזקה ימשוך אליו ו"יבלע" "כוכבים תועים" הנעים בסביבתו ?

2. יש סיכוי שהם יבלעו אותנו,? נכנסתי להיסטריה. אני מסתכל על השמים בודק אם הצורים מתקרבים אלוינו