סיקור מקיף

Effective Space הישראלית חתמה על חוזה להארכת חיי שני לווייני תקשורת

על פי ההסכם עם מפעילת לוויינים בינלאומית, בהיקף של מעל 100 מיליון דולר, שני לווייני SPACE DRONE™ קטנים שמפתחת חברת Effective Space הישראלית ישוגרו לחלל, יקבלו את השליטה על שמירת מיקומם ותנועתם של שני לווייני תקשורת במסלול ויאריכו את טווח חייהם במספר שנים. שירות מסוג זה בחלל, לא סופק עד היום על ידי אף חברה אחרת

הדמייה של הלוויין SPACE DRONE שמפותח על ידי Effective Space. תמונת יח"צ.
הדמייה של הלוויין SPACE DRONE™, שמפותח על ידי Effective Space, משרת לוויין בחלל. תמונת יח"צ.

חברת Effective Space (פתרונות חלל אפקטיביים מחקר ופיתוח בע"מ), מהחלוצות בתחום שירותי תפעול בחלל, חתמה על חוזה בהיקף של מעל 100 מיליון דולר עם מפעילת לוויינים בינלאומית. במסגרת ההסכם תשגר Effective Space שני לווייני SPACE DRONE קטנים פרי פיתוחה. הלוויינים יתמרנו לעבר שני לווייני תקשורת של המפעילה, ייצמדו אליהם ויקבלו את השליטה על שמירת מיקומם ותנועתם של הלוויינים במסלול. בכך תאריך החברה משמעותית את טווח חייהם ופעילותם הסדירה של לווייני התקשורת היקרים. שירות מסוג זה בחלל לא סופק עד היום על ידי אף חברה אחרת. השיגור מתוכנן למהלך שנת 2020.

לוויין ה- SPACE DRONE שמפותח על ידי Effective Space שוקל פחות מ-400 ק״ג וגודלו כגודל מכונת כביסה, ומשימתו הראשית היא הארכת חייהם של לווייני תקשורת שאזל להם הדלק לשמירה עצמית של המסלול, אבל פרט לכך הם עדיין ברי שירות. לוויין ה- SPACE DRONE מאריך את חייהם של לווייני התקשורת על ידי היצמדות אליהם בחלל ושמירת מסלולם כשהוא משמש כמערכת הנעה חיצונית, ובכך הוא מאפשר למפעילת הלוויין להאריך את חיי הלוויין שבבעלותה למספר שנים נוספות, ומספק לה ערך כלכלי משמעותי. הלוויין מצויד במנועי דחף חשמליים ובמערכת עיגון לא פולשנית המאפשרת לו להתחבר לכמעט כל אחד מכ-400 לווייני התקשורת הנמצאים כיום במסלול, אף שלא תוכננו שיעגנו אליהם. הלוויין הקטן מותאם לשיגור כמשימת משגר משנית, וישמש מעין "טרמפיסט" בשיגור, מה שמוזיל מאד את עלות השיגור. הוא בנוי לשימושים חוזרים, כך שיוכל לבצע מספר משימות שירות במסגרת טווח חייו, המוערך בכ-15 שנות פעילות.

מעבר לעובדה שלוויין ה- SPACE DRONE יכול לשמור על מסלול לוויין התקשורת, לתקנו ולשנותו (ואף להוציאו ממסלול לצרכי גריטה), ניתן יהיה להשתמש בו בעתיד גם לסילוק ״פסולת חלל״, כדוגמת שברי לוויינים וחלקי משגרים, לתמוך בתפעול רשתות עתידיות של תקשורת המבוססת על אלפי לוויינים זעירים נמוכי מסלול, ובעתיד יספק גם שירותים למשימות כריית מחצבים מאסטרואידים ואף ייצור בחלל.

לדברי אריה הלזבנד, מייסד ומנכ״ל Effective Space, הטכנולוגיה החדשנית של שירות ללוויינים במסלול תאפשר מהפיכה באופן השמרני בו מנוהלים עד עתה ציי לוויינים בחלל. ״אין כל סיבה כיום שלא יהיה ניתן לתמוך בלוויין לאחר שיגורו למסלול. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת למפעילות הלוויינים למקסם את טווח החיים של נכסיהם – הלוויינים שבחלל – ולמצות עד תום את ניצול הדלק שלהם לפני גריטתם. העסקה המשמעותית עליה חתמנו כעת היא מהחוזים המסחריים הראשונים למתן שירות בחלל, ומהגדולים שנחתמו עד כה, והיא תדגים לא רק את התכנות הפתרון הטכנולוגי, אלא גם כיצד מספקים ערך עסקי ניכר ללקוח, תוך יכולת לפעול במסגרת רגולציה וחקיקה בינלאומיים״.

Effective Space דיווחה מאז שנת 2013 על שני סבבי גיוס הון ממקורות פרטיים ובמהלך שנת 2018 מבצעת גיוס הון לשלב הצמיחה וביסוס השירות.

החברה נוסדה בשנת 2013. לוויין ה- SPACE DRONE של החברה מספק שירותים ללוויינים המשייטים בחלל במשימות שונות, כשבשלב הראשון של הפעילות הוא אספקת שירותי ׳הארכת חיים׳ ללוויינים שאזל להם הדלק והם מצויים במסלול גאוסטציונרי. בשלבי הפעילות הבאים יוכל הלוויין של Effective Space לספק גם שירות לתמיכה במשימות חלל שונות במסלולים נמוכים ובינוניים, כמו גם במשימות סילוק ׳אשפת חלל׳, משלחות חקר, כרייה ותפעול ייצור בחלל.

מרכז הפיתוח של החברה הממוקם בתל אביב מעסיק כיום כ-15 מהנדסים במשרה מלאה ועוד כעשרה במשרה חלקית. מטה החברה ממוקם בבריטניה ומתוכנן להרחבת הפעילות גם לתחומי ניהול התפעול והשיווק. הנהלת החברה כוללת את אריה הלזבנד, יזם ומנכ״ל, יובל ציפר, סמנכ״ל כספים, אופיר עזריאל, סמנכ״ל טכנולוגיות ודניאל קמפבל, סמנכ״ל שיווק ופיתוח עסקי.

ראו עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

6 תגובות

  1. יריב
    F-15 מטוס שמתמרן הרבה יותר טוב, כמעט בכל מצב. אבל אם מישהו היה מנסה לדגחוף את ון העצירה של F-15 אז זה לא היה עובד (לפנטום וו עצירה ששוקל 200 ק"ג – הוא נועד לשימוש שוטף בנושאות מטוסים). פנטום יותר קשה, משמעותית, להטסה, וקצר בדלק. אבל – לפנטום יש נשמה.

  2. ניסים,

    עם כל הכבוד לפאנטום (ויש כבוד!) אני חושב שה F-15 עולה עליו בהרבה, בטח ביכולת תימרון. ואל תישכח את הסיפור המפורסם על ה F-15 שהצליח לנחות עם כנף אחת…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן