האסטרואיד שהתנגש בכדור הארץ לפני 466 מיליון שנה דווקא חיזק את החיים

הכחדה גדולה זו נגרמה כתגובת שרשרת של התנגשות אסטרואידים בחגורת האסטרואידים המרכזית

פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ. איור: נאס"א
פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ. איור: נאס”א

מאת: בירגר שמיץ, פרופסור לפיזיקה גרעינית, אוניברסיטת לונד

משהו מסתורי קרה לפני כמעט חצי מיליארד שנה שהביא את אחד השינויים החשובים בתולדות החיים על כדור הארץ. לפתע שפע של מינים מילאו אותו, כאשר המגוון הביולוגי של בעלי חיים חסרי חוליות עלה מכמעט אפס למשהו הדומה למה שאנו רואים כיום. ההסבר הפופולרי ביותר לאירוע המגוון הביולוגי הגדול של תור האורדוביק לפני 450 מיליון שנה הוא שזו תוצאה של התקררות כדור הארץ שעבר מעודף חום לעידן קרח.
אבל מה בעצם גרם לשינוי הטמפרטורה? במאמר החדש שלנו, שפורסם ב-Science Advances, אנו מראים כי שינוי הטמפרטורה חפף בדיוק להתפרקות האסטרואידים הגדולה ביותר המתועדת בחגורת האסטרואידים במהלך שני מיליארד השנים האחרונות, שנגרמה כתוצאה מהתנגשות באסטרואיד אחר או שביט. גם כיום כמעט שליש מכל המטאוריטים הנופלים על כדור הארץ מקורם בהתפרקות האסטרואיד הזה בקוטר 150 הקילומטרים בין צדק למאדים.

בעקבות אירוע זה, התפשטו כמויות עצומות של אבק במערכת השמש. האפקט החוסם של אבק זה יכול היה למנוע חלקית מאור השמש להגיע לכדור הארץ – מה שעשוי היה להוביל לירידה חדה בטמפרטורות. אנו יודעים כי הדבר איפשר את החלוקה לאיזורי אקלים הומוגניים מתנאים ארקטיים בקטבים לתנאים טרופיים בקו המשווה. המגוון הגבוה בקרב חסרי חוליות, כולל אצות ירוקות, דגים פרימיטיביים, ואלמוגים, הגיע כתגובת הסתגלות לאקלים החדש.

העדויות שלנו מגיעות ממחקרים מפורטים על משקעי קרקעית הים בתור האורדוביק (לפני 485-443 מיליון שנים) שנחשפו בקינקולי בדרום שוודיה ובנהר ליננה ליד סנט פטרסבורג ברוסיה. במחצבה בקינקולי מצאנו יותר מ-130 “מטאוריטים מאובנים” – סלעים שנפלו על כדור הארץ בעבר העתיק, שהשתלבו במשקעי קרקעית הים ונשמרו ממש כמו מאובנים של בעלי חיים.
למרבית המטאוריטים שקוטרם עד 20 סנטימטרים יש אותו הרכב – כולם רסיסים מאותה התנגשות. אכן, הם היו מורכבים מאותו סוג של חומר כמו האסטרואיד הגדול שהתפרק אז בחגורת האסטרואידים. מקורו של מטאוריט אחד היה מהגוף הקטן יותר שפגע באסטרואיד הגדול.

אנו יודעים כי התנגשות האסטרואידים התרחשה לפני 466 מיליון שנים. ניתן לתארך זאת על ידי התבוננות באיזוטופים (גרסאות של יסודות כימיים עם מספר שונה של נויטרונים בגרעין) במטאוריטים שנפלו לאחרונה מפירוק האסטרואידים האורדובי. המטאוריטים המאובנים במחצבה חייבים אפוא לייצג את החומר שהועבר לכדור הארץ מיד לאחר הפירוק. ובהתחשב במספר הגדול של המטאוריטים שמצאנו על קרקעית הים, אנו יכולים להעריך כי שטף המטאוריטים לכדור הארץ היה גבוה בכמה סדרי גודל באותה תקופה מכפי שהוא כיום.

אבל איך נדע שההפגזה הזו יצרה כמות עצומה של אבק שגרם לירידה בטמפרטורה? חקרנו גם את התפלגות האבק בגודל מיקרומטרי בשכבות המשקעים. יכולנו לקבוע כי המקור הינו מחוץ לכדור הארץ על ידי איתור הליום וחומרים אחרים המשולבים במשקעים, שיכולים להיות מוסברים רק על ידי רוח השמש שהפציצה את האבק, והעשירה אותו באותם יסודות בדרך לכדור הארץ.

התוצאות שלנו מראות בבירור שכמויות אדירות של אבק דק גרגר הגיעו לכדור הארץ זמן קצר לאחר ההתנגשות. הרשומה הגיאולוגית מראה כי זמן קצר לאחר שהאבק הגיע, ירד מפלס פני הים באופן דרמטי ברחבי העולם – סימן לראשיתו של עידן קרח. הסיבה לכך הייתה שמי הים התנקזו לקווי הרוחב הגבוהים, שם נוצרו משטחי קרח גדולים.

התוצאה הייתה בלתי צפויה לחלוטין – ב-25 השנים האחרונות אנו נעזרים במגוון השערות שונות מאוד מבחינת ההבנה של האירועים שקרו פה בתקופה זו. לדוגמה, בעוד שהנחנו שאירוע המגוון קשור איכשהו להתפרקות האסטרואידים, האמנו שאסטרואידים קטנים רבים הגיעו גם לכדור הארץ מהפירוק גרמו לשינויים, ולא האבק. רק אחרי שקיבלנו את מדידות ההליום האחרונות, הכל הסתדר.

שיעורים למחקר אקלים
ההתחממות הגלובלית נמשכת כתוצאה מפליטת פחמן דו-חמצני, ועליית הטמפרטורה היא הגדולה ביותר בקווי הרוחב הגבוהים. על פי הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים, אנו מתקרבים למצב שמזכיר את התנאים ששררו לפני התנגשות האסטרואידים לפני 466 מיליון שנה. ברור שהמשך בדרך זו לא יועיל למגוון הביולוגי.

בעשור האחרון לערך דנו חוקרים בשיטות מלאכותיות שונות לקירור כדור הארץ כדי למתן את משבר האקלים. פיתרון אחד יהיה להציב אסטרואידים, כמו לוויינים, במסלולי סביב כדור הארץ כך שהם ישחררו ללא הפסקה אבק דק ויחסמו את אור השמש.

הממצאים שלנו מראים לראשונה כי אבק כזה לעיתים קירר את כדור הארץ באופן דרמטי. אנו מקווים שזה עשוי להיות פתרון מלאכותי בר קיימא. המחקרים שלנו יכולים לתת הבנה מפורטת יותר, אמפירית, המבוססת על אופן הפעולה שניתן להשתמש בו כדי ליצור ולהעריך מודלים ממוחשבים של אירועים כאלה.

אך בעתיד הנראה לעין אין דרך אחרת להתמודד עם שינויי אקלים מאשר להפחית את פליטת הפחמן שלנו. בסופו של דבר, זו הדרך היחידה לשמר את הדחיפה המרהיבה במגוון החיים שהתפתח לאורך 466 מיליון השנים האחרונות.
למאמר באתר The Conversation

1. מאמין שאפשר דווקא לנצל את האסטרואידים לתועלתנו אם זה כרית מחצבים או למשל להציב שם תחנת חלל שמשתמשת בו למסע וחקר ללא צורך בדלק יקר , גם אם יוכלו לנצל את כח האנרציה שלו להפיק אנרגיה ועוד …

2. לא ברור לי: המאמר מתייחס לתקופת מטאורים לפני 466 מיליון, ומיגוון המינים העצום שהופיע בקמריון התרחש לפני כ500 מיליון?? אני לא מומחה בתחום, אבל לא ברור מספיק היחס בין מטאורים לפני 466 מיליון שנים והפיצוץ הקמבריאני, מישהו יכול לקשר??

3. וואלה! איך המדענים האלה גילו את הסוד שלי??!
    זכורני שהתעוררתי יום אחד בערך בשעה 10, שמעתי רעש חזק מאד, הצצתי מהחלון, ולא תאמינו מה ראו עיני. גושי סלעים בקוטר של 20 עד 30 ס”מ נופלים מן השמים, כל האדמה רועדת, וכל העולם מתמלא באבק.
    אחרי כמה שעות האבק התפזר, והתחלתי להרגיש קור עצום, אחרי שנים רבות של חום בלתי נסבל.
    את הסוד הזה שמרתי לעצמי עד היום כי פחדתי שיאשפזו אותי שאני חולם בהקיץ. הכתבה הזאת נתנה לי את הדחף לצאת מהארון ולשתף גם אותכם
    בחויה המדהימה.
    רק דבר אחד איני מבין, אולי זה בגלל טעות דפוס, הסיפור שלי היה לפני כמה שנים, ובכתבה מדברים על לפני כ-450 מיליון שנים. לא זכור לי שהייתי בחיים לפני כל כך הרבה שנים, אבל כנראה המדענים האלה כן חיו בתקופה הזאת, אחרת איזה אמיתות ובדיקות אמינות הם מחליטים לנו.
    לקחתי כדור להזיות וחזרתי למיט, אני מחכה לאנשי המדע המדויק לספר לי עוד סיפורי לילה.
    לילה טוב, אסטרואידים ופיות טובות!

4. אבי בליזובסקי,
    אני ממש מופתע מסגנון התשובות שלך למגיבים כאן.
    אני קורא את המאמרים באתר באופן קבוע, והייתי מצפה ממך שבמידה ויש לך ויכוח על נושא כלשהו הוא יהיה ברמה שמתאימה לוויכוח מדעי עם נכונות לשמוע צד אחר.
    לצערי הגבת פה בצורה מתנשאת ולא עניינית.

5. הכל הכל הכל תיאוריות
    מי בכלל יודע מה היה לפני מיליארדי שנים
    הצחקתם אותי ממש
    אם אסטרואיד היה פוגע בכדור הארץ ברמה שנכחדו הדינוזאורים הרי שכל היונקים וכל בעלי החיים היו נכחדים גם. לעולמי עולמים או שהיו נשארים גם מעט מיני דינוזאורים…..
    לומר שהכל נכחד וכעבור מיליוני שנים התפתחו החיים מחדש נשמע הזוי
    בקושי אפשר לדעת מה היה פה לפני 4000 שנה
    אז לדעת מה היה לפני מיליארדי שנים?
    לדעתי בתהליך אבוליציוני התפתח האדם או הושם פה על ידי גורם חוצני
    אנחנו חלק ממערכת שלמה של יקומים שמהווה יחד מנגנון כולל של משהו.

6. עם הטכנולוגיה של היום ובעתיד נוכל לגרום לאותו אפקט למשל על נוגה כדי לקרר אותו.או את ארץ.

7. “ההתחממות-מעשה ידי אדם” = “קונצנזוס מדעי” שקרי – שמושג ע”י שטיפת מוח

להלן ציטוט : “הגעתי למסקנה שהקונצנזוס הבלתי מוצדק בדבר שינויי אקלים מעשה ידי אדם פוגע בקידום המדע בגלל השאלות שלא שואלים והנושאים שאותם לא חוקרים [בגלל שהם בניגוד לקונצנזוס]. לכן חסר לנו המידע שיאפשר לנו להבין יותר טוב את שינויי האקלים והפגיעות של החברה להם.”

8. אין מצב שמישהו ירשה לשחרר אבק בקרבת כדור הארץ, שם הוא יחבל בכל הלוויינים המוצבים במסלולים שונים ובגבהים שונים סביב כדור הארץ. גם הכנסת אבק לנקודת לגרנז’ 1 (המצויה בין כדור הארץ לשמש) לא באה בחשבון, וממילא מה שישימו שם יתפזר עד מהרה וישוב לסכן לוויינים במסלולים גבוהים.

האמריקאים ניסו בשנות השישים המוקדמות להציף את החלל במחטי מתכת זעירות, כדי להגביר את החזרת שידורי הרדיו. למזלם הפרויקט הנואל לא הצליח והמחטים נטו להישאר מקובצות יחדיו, ומזל שכך, אחרת רק היינו מתחילים את עידן החלל עם סינדרום קסלר Made in America. המחטים הללו מהווים עדיין גורם מפריע שמסכן לוויינים. הייתי מצפה שאנשים בסוף העשור השני של המאה ה-21 יהיו קצת יותר חכמים.

9. אפשר להציב לווייני מראות בין השמש לכדור הארץ שיקרינו את קרינת השמש לחלל