סיקור מקיף

התעשייה האווירית תציג את לוויין התקשורת “עמוס 4”

התצוגה תתקיים היום במסגרת היום השני של כנס החלל הבינלאומי ה-5 ע”ש אילן רמון בהרצליה

. ראש נאס"א צ'רלס בולדן (שני מימין) בביקורו בתעשייה האווירית על רקע לוויין "טקסאר", יוסי וייס סמנכ"ל התע"א ומנהל חט' טילים וחלל (שלישי משמאל) ואריה הלזבנד מנהל מפעל חלל (ראשון משמאל).
. ראש נאס"א צ'רלס בולדן (שני מימין) בביקורו בתעשייה האווירית על רקע לוויין "טקסאר", יוסי וייס סמנכ"ל התע"א ומנהל חט' טילים וחלל (שלישי משמאל) ואריה הלזבנד מנהל מפעל חלל (ראשון משמאל).
שלשום (26.1.2010) ביקר מנהל נאס”א צ'ארלס בולדן בתעשייה האווירית וקיבל מסמנכ”ל התע”א ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל יוסי וייס, סקירה על יכולות החברה בתחוהחלל. לאחר מכן ביקר בקווי יצור לוויינים במפעל חלל.

הכנס מזמן אפשרויות מפגש לבכירי המדענים, המנהלים וקצינים בכירים בתחומי החלל והתעופה מהארץ ומהעולם. במקביל לכנס שייערך יומיים (27-28/1/2010), מציגה התע”א דגמים של מערכות שונות: לווין טקסאר (TecSAR) בגודל אמיתי, הדמאות (תוצרי הלוויין), ננו- לוויין (לוויין במשקל של עד 10 ק'”ג), עמדת תכנון משימה של לוויינים, עמדת שליטה ובקרת לוויין (שוב”ל) עמוס 3 , וכן גם מטע”דים אלקטרו אופטיים מיוצבים.

ג'ף סנלר (Jeff Sneller) מחברת נורתרופ גרומן בארה”ב הרצה על שיתוף הפעולה בין חברתו לתעשייה האווירית המתבסס על טכנולוגיות לוויין “טקסאר”. שיתוף הפעולה בין החברות מיועד לשימושים של משרד ההגנה האמריקאי, ולמטרות מדעיות. לוויין טכסאר שהחודש מלאו שנתיים לשיגורו הוא לוויין דימות הSAR המתקדם מסוגו בעולם. מערכת הלווינות המורכבת מהלוויין ותחנת הקרקע המתקדמת, אף היא מתוצרת התע”א, מאפשרים עיבוד של אותות מכ”מיים של עצמים שונים לכדי תמונה הדומה לתמונה אופטית רגילה.

לוויין טכסאר הינו לוויין הSAR הקטן מסוגו בעולם. מימדיו מאפשרים הפעלותו גם כלוויין טקטי, כמועמד למשימת Responsive Space, ומאפשרים את שיגורו ממשגרים קטנים וזולים. הלוויין שוקל כ 300 ק”ג בלבד בניגוד לללווינים האחרים שמשקלם הוא מ800 ק”ג ואילך.

גיורא עירן, ראש תוכנית “עמוס 4 ” במפעל חלל של חטיבת מערכות טילים וחלל של התעשייה האווירית, ידבר היום (28.1.2010) על “עמוס 4” לוויין תקשורת מתקדם. הלוויין ישוגר לחלל ברבעון השלישי של שנת 2012 ויימסר ללקוח, חברת חלל- תקשורת, לאחר סיום שלב הבדיקות במסלול. משך חיי הלוויין מתוכנן להיות כ-12 שנים.

“עמוס 4 ” הוא לוויין המתקדם מסוגו בעולם הכולל פלטפורמה חדשנית ומטע”ד (מטען ייעודי) ייחודי העומדים בחזית הטכנולוגיה. הלווין כולל פלטפורמה מודולארית ותוכנן לתת מענה ללווינים בתחום של 2.5-4.5 טון דבר המאפשר גמישות שיווקית בשוק העיקרי של לוויני התקשורת. מטע”ד התקשורת מספק שירותים בתחומים Ka ו Ku. הלוויין שוקל 4.2 טון

בנוסף למודולריות של הפלטפורמה, מציע “עמוס 4” ללקוח יחס עלות תועלת גבוה מהמקובל בשל משקל פלטפורמה אופטימאלי המאפשר להעמיס יותר מרכיבי מטעד או לחילופין יותר דלק ובכך לשפר את החזר ההשקעה. הלוויין כולל מערך יתירות מלא של מערכותיו על מנת להבטיח את רציפות השירות למשך חיי-הלווין.

“בבניית הלוויין, השתמשנו באופן מירבי בידע, יכולת ובניסיון הטכנולוגיים וההנדסיים שנרכשו בשנים בהן התעשייה האווירית היא יצרנית לווייני תקשורת ולוויני צילום מובילה ומשמשת כמוקד ידע לאומי בתחום החלל” אומר גיורא עירן.

הלוויין כולל 10 אנטנות. במונחים של לוויין מסחרי, זהו מספר חסר תקדים. כל האנטנות מנוידות (מגומבלות) באופן עצמאי כך שלאחר הצבת הלווין במיקומו בשמיים, בנקודה 65 מזרח, היבשות אפריקה, אסיה ואירופה יהיו מכוסות באופן מלא ע”י אלומות הלוויין. מתוך 10 האנטנות, אחת היא אנטנה מרובת אלומות MBA ו-2 אנטנות נוספות הן דואליות (Dual Band) רחבות סרט, המיועדות גם לשידור וגם לקליטה בשני תחומי התדר. בלוויין “עמוס 4″ מוטמע פתרון מערכתי ייחודי לבעיה המורכבת של רציפות ויציבות כיסוי אלומות-העיפרון של אנטנת ה MBA. הפתרון כולל אלמנטים

חדשניים הן בתחנת הקרקע והן בלווין עצמו. המטעד מאפשר טיפול יעיל ומיידי ברוחבי סרט גדולים במיוחד על-פי בקרה מתחנת הקרקע ובהתאמה לדרישות לקוח משתנות. הגמישות הגבוהה במיוחד של תפעול המטעד נותנת ללקוח יתרונות שיווקיים ברורים.

אלמנט נוסף של חדשנות טכנולוגית הקיימת ב”עמוס 4” הוא המערכתיות שמציע המערך הקרקעי אשר מאפשר שליטה ובקרה אוטומטית על הלווין ובנוסף תפעול מטע”ד בארכיטקטורה רב שכבתית מה שמאפשר חלוקה של המשאבים ושליטה עצמאית של כל ספק שירותים לו מוקצה חלק במטע”ד כך שכל ספק שירותים (Service Provider), יכול לתכנן מתוך עמדה ייעודית משלו את השירותים הנדרשים ולשלוט באופן עצמאי ופרטי על המשאבים שלו. כל אנטנה מנוידת לאזור השירות הרלוונטי בשליטת ספק השירותים (Service Provider) וניתנת להטיה באופן שמאפשר גישה גיאוגרפית גלובלית, למיקסום כיסוי וביצועים.

בנוסף לניהול המשאבים מהמערך הקרקעי, ניתן גם לנטר את השירותים ולבצע שליטה דינאמית בחוג סגור על איכותם באופן פרואקטיבי.

לסיכום, אומר גיורא עירן “פיתוח לוויין התקשורת “עמוס 4″ יצר מערכת לוויין רספונסיבית בעלת גמישות ודינאמיות משימתית אשר נבנתה מתוך הבנה עמוקה של צרכי הלקוח וניצול מקסימאלי של היכולות ההנדסיות הקיימות בתע”א בתחום החלל. בפרויקט נטלו חלק בין היתר מהנדסים צעירים ומוכשרים לצד ותיקים ומנוסים אשר בעבודת צוות ייחודית במינה הפיקו חשיבה פורצת דרך, חדשנות, מקוריות ויצירתיות”.

תגובה אחת

  1. לא הבנתי כלום. למשל מה זה מערכת לווין רספונסיבית על איזו גמישות מדובר ומה דינמי שם. מה זה ארכיטקטורה רב שיכבתית. מה זה אנטנה מרובת אלומות או דואלית ומה זה רחבת סרט. מה הוא עושה בעצם הלווין הזה עמוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.