סיקור מקיף

עמוס 2 נמסר לחברת חלל * בתכנון לווין גדול יותר למזרח אסיה

רשמי ביקור במתקני התעשייה האווירית

 

סמנכ”ל התעשייה האווירית יצחק ניסן ליד דגם של הלווין העתידי AMOS HP. צילום: אבי בליזובסקי

השליטה בלווין התקשורת עמוס 2 הועברה אתמול בבוקר בטקס חגיגי מהתעשייה האווירית, שפיתחה אותו ופיקחה על שיגורו בידי החברה הרוסית סטארסט, לחברת “חלל תקשורת”, שתפעיל אותו. בטקס שנערך במרכז השליטה על הלווין במרכז הארץ, אמר מנכ”ל “חלל תקשורת”, דוד פולק, כי החברה שילמה עבור הלווין 585 מיליון שקלים. לדבריו ביצועיו של הלווין טובים יותר מההערכות בשלבי התכנון. פולק גילה כי חלל תקשורת החלה במו”מ עם התעשייה האווירית לבניית עמוס 3 שיחליף את עמוס 1 לקראת סוף 2007.
בעוד תוכנית זו היתה ידועה, הפתיע פולק בגילו חדש: חלל מחפשת נקודה בחלל מעל מזרח אסיה כדי שתוכל לשגר לשם לווין גדול פי 3 לערך מעמוס 2 שיוכל לתת שירותי תקשורת לשוק גדול בהרבה. לשם כך תידרש התעשיה האווירית ליכולת גדולה בהרבה, אך היא כבר החלה בתכנון לווין תקשורת במשקל 4 טונות (לעומת 1.4 טונות משקלו של עמוס 2) עבור הסינים, אך הפיתוח הופסק כאשר העסקה בוטלה.
“הפעילות הזו היא פעילות ייצוא. לוויני עמוס מהווים תשתית תקשורת ותשתית טכנולוגית חשובה ביותר למדינת ישראל. ללא מיזמים עסקיים מהסוג הזה, תעשיית החלל הישראלית תתקשה להתפתח וזה בלשון המעטה, ואני מנצל את הבמה הזו לקרוא מכאן לגורמי שלטון בישראל – שרים, חברי כנסת, להסתכל למעלה לתשתית ולשירותים שהאזרחים מקבלים מהלוויינים הללו ולאפשר את התנאים להאצת השירות הזו.” מסכם פולק.
יצחק ניסן – סמנכ”ל התעשיה האווירית וראש חטיבת מבת-חלל: “השיגור היה מוצלח. יש לנו 4 לווינים פעילים. יש כאן השג טכנולוגי של התעשיה האווירית מה גם שנאלצנו תוך חצי שנה לשנות את המשגר מאריאן לסטארסט. אני רוצה לברך את עובדי חטיבת מטח – מערכות טילים וחלל, ואת עובדי חלל על העבודה המשותפת ומצפים להמשך בעמוס 3”.
יושב ראש התעשייה האווירית, משה קרת, אמר בטקס כי תעשיית החלל בישראל כבר אינה קוריוז, וכי כעת מדובר בדבר יציר ולגיטימי שראוי לשם: תעשייה.

משה קרת: השיגור של עמוס 2 כמו כל שיגור מלווה בהתרגשות רבה. נוצר מתח רב, כי מגיע הרגע שבו עשית כל מה שיכולת לעשות והשאר עובר לידיים אחרות או לידי שמים. גם הלידה הזו לא היתה קלה, היינו צריכים לעבור לאתר אחר, והיה מרוץ עם הזמן היינו חייבים לשגר לפני תום שנה שעברה כי אחרת היינו נקלעים לבעיות נוספות שהיו מכבידות עם המן. בסופו של דבר סוף טוב הכל טוב, השיגור עבר בהצלחה, הלווין מתפקד בצורה מושלמת וזה הישג שכולנו ראויים להתברך בו בתעשיית החלל הישראלית שהיא יחסית צעירה.
ניסן לא הזכיר גם את לווין הטכניון. חמישה לווינים הופך את נושא תעשיית החלל מקוריוז למשהו יותר יציב ולגיטימי לקרוא לו תעשיית חלל. בתחילת הדרך כשבאתי למקום זה או אחר – שיגרנו לווין אחד, האם זה עושה אותנו ברי כניסה לקהילה הזו? כדי שנוכל להשתתף בתוכניות עם אחרים או לספק תתי מערכות או רכיבים רוצים איזושהי מסורת ואם אין לך מסורת אתה לא יכול לחדור לשוק. כך או אחרת יצא שאנחנו מכוחות עצמנו, מתוך עצמנו יצרנו כבר את הסיטואציה שבה יש לנו קהילה של לווינים בחלל. בוודאי שבזה לא תם הסיפור. נשמע את הכוונות לגבי עמוס 3, וגם על לווינים אחרים –אזרחים וצבאיים נשמע בשבועות הקרובים, כך שהנושא של חלל יתרחב ויתפוס מקום נרחב גם בצד התעשייתי וגם הכלכלי גם לתעשיה האווירית וגם למדינה.
אני רוצה לברך את חברת חלל המקבלת לידיה מוצר שהזמינה, ברמה גבוהה. ואנחנו מאחלים להם הצלחה בשיווק כל היכולות והנפחים בלווין הזה ונשמח לקבל הזמנות נוספות ולמלא אותן בהצלחה.

דוד פולק: “אני מודה למנכ”ל התעשייה האוירית, ליצחק ניסן ולכל אנשי התעשייה האווירית שלקחו חלק בתוכנית על המאמץ והמומחיות והידע שהשקיעו בלווין עמוס 2. בדומה לעמוס 1 שעובד ברציפות מאז 1996 גם עמוס 2 מפעיל ביצועים ללא דופי. במרבית התחומים החשובים הביצועים יותר טובים מהצפוי.
צ'ק של 585 מיליון שקל. אנחנו מציעים לווין תוצרת בית בלי שום חשש, וגם אצלנו רוצים מסורת.
גם לנו יש את אותה דרישה שיש מהתעשיה האווירית.
עמוס 2 מאפשר לנו להתרחב מערבה באירופה וגם לארה”ב. בקרוב נוכל לבשר על השקת שירות חשוב, חדשני ומעניין בשוק הטלוויזיה הגרמני שהוא חדש עלינו ועליו כנדבך נוסף, שירות אינטרנט לוויני לאותם הלקוחות. בארה”ב חתמנו לאחרונה על הסכם עם טלפורט חשוב מאוד בקונטיקט בבעלות חברת טלנור. אנחנו מקווים ששיתוף הפעולה איתם יאפשר לנו בחודשים הקרובים לקחת חלק בתעבורת התקשורת הגדולה בין ארהב לאירופה ולמזהת.
התחלנו את תוכנית לווין עמוס 3. הזמן דוחק כיוון שעמוס 3 צריך להגיע לנקודה 4 מערב בשעה שעמוס 1 מסיים את חייו. זו נקודה שיש בה 2 לווינים, גיבוי הדדי. עמוס 3 יהיה דגם משופר של עמוס 2, תהיה לו אלומה ניידת שתוך כדי השירות ניתן יהיה לכוון אותה להיכן שצריך. אנחנו מנסים ללכת 18 שנה קדימה עם הייצור. צריך את הגמישות.
רוצים להגיע לשווקים של מזרח אסיה וזה כבר לא יהיה ב-4 מערב, יהיה צורך בלווין גדול יותר אולי שיתוף פעולה. החדירה מערבה ובעתיד גם מזרחה תהפוך אותנו מספק אזורי לגלובלי.
הפעילות הזו היא פעילות ייצוא. לוויני עמוס מהווים תשתית תקשורת ותשתית טכנולוגית חשובה ביותר למדינת ישראל. ללא מיזמים עסקיים מהסוג הזה, תעשיית החלל הישראלית תתקשה להתפתח וזה בלשון המעטה, ואני מנצל את הבמה הזו לקרוא מכאן לגורמי שלטון בישראל – שרים, חברי כנסת, להסתכל למעלה לתשתית ולשירותים שהאזרחים מקבלים מהלווינים הללו ולאפשר את התנאים להאצת השירות הזו.
זה יהיה לווין גדול יותר, השווקים שם גדולים יותר. אנחנו מזמן בדקנו אפשרות לנקודה במזרח להתרחבות שלנו מזרחה, חברת אפיקי תקשורת עשתה עבורנו את העבודה הזו. יש כמה אפשרויות, יותר מנקודה אחת, אחד הנושאים הוא איזו נקודה לבחור כך שהשידורים לא יפריעו.
נצטרך לבחור אפשרויות מעבר לעמוס 1 ו-2?
עמוס 1 ו2 הם לווינים מצוינים. נבנתה כאן תשתית של ייצור לווינים הפעילים לאורך זמן וגם החיים שלהם מתארכים מעבר לתכנון כך שספקי השירות מרוויחים שנות פעילות. אני מאמין שהתעישה האווירית תוכל להתמודד באתגר הזה. אגב כבר התחילו לתכנן לווין של בין 3.5 ל-4 טון של הלווין הגדול.

מה נתח השימוש בין השימושים האזרחיים והצבאיים?פולק: “במערכת הבטחון האמריקנית, 85 אחוז מהשימושים שלה היא עושה בלוויני תקשורת אזרחיים. אנחנו רוצים להכנס לשוק האמריקני – לכל מה שיהיו מוכנים להשתמש בזה. כרגע אנחנו משתמשים רק לשימושים אזרחיים. מערכת הבטחון הישראלית לא משתמשת כעת בלווין.”

מהם לוחות זמנים של עמוס 3 ושל הלווין האסייאתי?“עמוס 1 מסיים את החיים ב-2008. אנחנו צריכים לווין לפני זה בחלל, צריך חפיפה חיובית. צריכים לעבוד היום וכבר התחלנו לעבוד. צריך לשגר בסוף 2007. לוקח בין שנתיים לשלוש לפתח ולשגר אותו.
אין חוזה, התחלנו לעבוד גם על האפיון וגם על המו”מ המסחרי. אני מאמין ומקווה שנגמור את זה בזמן ושאף עו”ד לא יתקע אותנו חצי שנה על חצי שורה.”

 לווינים בתהליךבתום הטקס סיירו העיתונאים בבניין שבו מייצרים את הלווינים. עד כמה שראינו יש שני לווינים בבניה. אחד מהם הוא הלווין הבא בסדרת ארוס, והלווין השני היה מכוסה. באולם יש מתקן הרעדה וכן תא ריק שבו חושפים את הלווין לתנאי חוסר האוויר ועודף הקרינה בחלל. כן מוצגים בחדר דגמים של לוויני אופק וארוס, לווין ההמשך הגדול יותר של סדרת עמוס, וכן דגם של לווין לצילום במכ”ם המסוגל 'לראות' בכל תנאי מזג האוויר.

 ח.ל.ל תספק לטלנור את שירותי עמוס 2 בחוזה רב-שנתי  
 העסקה כוללת קיבולת ושירותים באמצעות לוויין התקשורת “עמוס 2” עבור המזרח התיכון, אירופה וארה”ב. 
3.3.2004 
טלנור שירותי לוויין וחברת חלל-תקשורת לוויינית בע”מ מרמת גן, ישראל, בישרו היום על חתימת חוזה שירות בן 3 שנים בין שתי החברות.
במסגרת תנאי ההסכם, תציע טלנור שירותי תקשורת מתקדמים באמצעות הלוויין “עמוס 2” של חברת חלל, כולל אספקת רשתות VSAT עם יחס עלות-תועלת מוצלח ושירותי פס-רחב עוצמתיים שמתאימים לשירותי אינטרנט ולספקי תוכן. כמו כן, הזדמנויות עסקיות בעתיד, שיתאפשרו בזכות לוויין “עמוס 2”, ישלבו הפצה פרטית ומאובטחת לשירותי כבלים ולוויין.
מתקן טלפורט של טלנור בסאות'בורי, קונטיקט, ישרת כמוקד העיקרי בארה”ב וכתחנה אחת הכוללת הכל עבור שירותים אלה. החברה הקימה אנטנה חדשה כדי לתמוך בעסקי חברת חלל בארה”ב.
“ההיסטוריה הארוכה של סאות'בורי במתן שירותים באיכות שלא נראה כמותה בתמיכה בשירותי תקשורת חיים ובטוחים במשך כמעט 30 שנה, תיצור גשר תקשורת מוערך ואמין לכלי החלל עמוס 2,” אמר דוד פולק, מנכ”ל חברת חלל, מפעילת מערכות לווייני התקשורת עמוס.
“ההסכם החדש ממקם את טלנור שירותי לוויין כך שתוכל לשרת כיסוד עבור 'גשר התקשורת הלוויינית' של חברת חלל מארה”ב וקנדה אל המזרח התיכון”, אמר טור הילד, מנכ”ל טלנור שירותי לוויין. “באמצעות מתקן הטלפורט המבוסס שלנו בקונטיקט, ורשת המתקנים העולמית שלנו בארה”ב ובאירופה, טנלור מסוגלת באופן ייחודי לספק ללקוחות ממשלתיים ומסחריים תקשורת מתקדמת, מיידית, אמינה ומאובטחת באמצעות לוויין 'עמוס 2'”.
“עמוס 2” שוגר בדצמבר 2003 והוכנס לשימוש מסחרי לאחרונה. הוא מספק יכולות שירותי שידור לכול ותקשורת בין אירופה, המזרח התיכון והחוף המזרחי של ארה”ב, וכך יוצר חולייה חיונית מהמזרח התיכון לשדרת ה-IP המבוססת בארה”ב לשירותי פס רחב מתקדמים.
 
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.