פרסום בעיתון היוקרתי בעולם במדעי הצמח לדורון שקולניק-ענבר ופרופ’ דודי בר-צבי מאוניברסיטת בן-גוריון

פרופ’ דודי בר-צבי ותלמיד המחקר דורון-שקולניק ענבר מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן-גוריון פרסמו לאחרונה מאמר פורץ דרך שכותרתו:
“ABI4 mediates abscisic acid and cytokinin inhibition of lateral root formation by reducing polarauxin transport in Arabidopsis”
המאמר התפרסם בעיתון The Plant Cell, שהוא העיתון היוקרתי בעולם למחקר בצמחים.

דורון שקולניק. צילום: מחלקת יחסי ציבור של אוניברסיטת בן גוריון

מערכת השורשים, אשר מהווה את החלק הנסתר מהעין של הצמח, הינה חשובה ביותר לעיגון הצמח בקרקע וכן לקליטת מים ומינרלים ההכרחיים לקיומו והתפתחותו. לכן התפתחותם של שורשים בכלל, והסתעפותם על ידי התפתחות שורשים צדדיים הינם תהליכים התפתחותיים מבוקרים, ההכרחיים להתפתחות תקינה של הצמח ועל ידי כך לאפשר את הסתגלות הצמח למחייה בתנאי סביבה שונים, כולל מחסור במים.

במחקר זה, הדגימו החוקרים כי הגן ABI4 ,המקדד לגורם שיעתוק ולכן מהווה למעשה מעין מבקר  מרכזי של פעילות גנטית, המתפקד בצומת חשובה אליה מתנקזים סיגנלים משלושה הורמונים צמחיים, ואשר שיקלולם באמצעות פעילותו של הגן ABI4, משפיע על מידת התפתחותם של שורשים צדדיים. מידע זה יכול לעזור על מנת לשלוט באופן רצוני על מידת ההסתעפות של מערכת השורשים ועל ידי כך, מידת התאמתם של צמחים לתנאי גידול שונים.

קבוצת המחקר של פרופ’ בר-צבי חוקרת מנגנונים מולקולריים שבעזרתם מסוגלים צמחים להתמודד עם גידול בסביבות עוינות האופייניות לאזורנו כמו מליחות וחוסר מים. גישות המחקר כוללות בידוד גנים חדשים ויצירת צמחים מהונדסים בהם גנים אלו מבוטאים ביתר או מושתקים.

קישור למאמר