התנגשות מרהיבה של גלקסיות

תמונה חדשה יפהפיה של התנגשות גלקסיות צולמה בידי שלושה מטלסקופי החלל הגדולים של נאס”א: האבל, צ’אנדרה ושפיצר

גלקסיות האנטנה: שילוב תמונות של טלסקופי החלל האבל, שפיצר וצ'אנדרה, אוגוסט 2010. צילום: נאס"א
גלקסיות האנטנה, הנמצאות במרחק של 62 מיליון שנות אור מכדור הארץ מולמו כאן בתמונה משותפת של שלושת המצפים החלליים צ’אדרה המצלם בתחום ה-X (הצבעים הכחולים בתמונה), טלסקופ החלל האבל (צבעים מוזהבים) ושפיצר (אדום).

ההתנגשות שהחלה לפני 100 מיליון שנה ועדיין נמשכת, התניעה את יצירת ם של מיליוני כוכבים בענני אבק וגז בגלקסיות הללו. הכוכבים המאסיביים ביותר בצבירים כבר עברו את כל שלבי האבולציה שלהם במספר מיליוני שנים והתפוצצו כסופרנובה.

תצלומי קרני ה-X מצ’אנדרה מראות עננים חמים של גז בין כוכבי חם שנפלטו מהסופרנובות והם נושאים כמויות עצומות של יסודות כבדים. גז מועשר זה, הכול יסודות כגון חמצן, ברזל, מגנזיום וצורן, ישתלבו בדורות הבאים של כוכבים וכוכבי לכת. המקורות הבהירים דמויי נקודה בתמונה מיוצרים בידי חומרים הנופלים לתוך חורים שחורים וכוכבי ניוטרון שהם השאריות של הכוכבים המאסיביים. כמה מהחורים השחורים הללו הם בעלי מסה של כמעט פי 100 מהשמש.

הנתונים של שפיצר מראים אור אינפרה אדום יוצא בצורת גז המתחמם מקרינתם של כוכבים שכנים, כאשר העננים הבהירים ביותר נמצאים באיזור החופף שבית שתי הגלקסיות. נתוני האבל חושפים כוכבים ותיקים בצבע אדום, וכן מילוייםש ל אבק בצבע חום ואיזורי יצירת כוכבים בצהוב ולבן. מרבית העצמים החיוורים שבתמונה האופטית של האבל הם צבירים המכילים אלפי כוכבים.

גלקסיות האנטנה קיבלו את שמן מהזרועות שמויות האנטנה הנראות בתצלומים בזוית רחבה של המערכת. התצורות מיוצרות בידי גלי גיאות שנוצרו בהתנגשות.

1. ל-3 (יואב)
    אני חושב שאמונה היא בחירה, כמו שאי אפשר להגיד למישהו שיש לו טעם רע במוסיקה, מיכיבן שמוסיקה היא דבר שבוחרים ואם אתה אוהב את אותה מוסיקה
    ולדעתך האישית היא מוסיקה טובה, אף אחד לא יכול להגיד לך משהו אחר. אפשר להגיד שיש סגנונות מוסיקה שונים וכאלה שיותר קשים לניגון, אותו דבר בדת דעתך היא שלך ואמונתך באמתחתך!

2. טוב אז אני לא מודאג עד אז האדם לבדו כבר יכחיד עצמו מן העולם… תודה אבי!

3. האם יכול להתרחש מקרה שכזה גם לשביל החלב או שאנחנו רחוקים מדי מכדי שזה ייקרה?

4. למה תמיד התמונות של הכתבה קטנות כל כך? אין אפשרות להגדיל? וגם שלפעמים יש אז גם ההגדלה לא משהו…

כאילו מה קטע?

5. דניאל, עכשיו אתם מנכסים את האלוהם המעפן שלכם גם לגלקסיות אחרות?!
    מה יהיה?
    אני קיוויתי שכשנמצא שיש חיים ביקום כמו זבל תעזבו אותנו כבר עם האלוהים הזה שלכם, אבל
    בטח גם אז תגידו “הגבור המלכותי הזה יצר גם אותנו, כמו שנאמר בתורה בלה בלה בלה…”.
    לא תרדו מאיתנו הא?