תועד החומר הכימי החמישים מיליון

שירות התקצירים בכימיה הודיע כי בשבעה בספטמבר נרשם החומר החמישים מיליון במסד הנתונים CAS REGISTRY, המאגר העולמי המקיף והאיכותי ביותר של מידע כימי הפתוח לציבור הרחב. החומר מיועד לשיכוך כאבים

לוגו שירות התקצירים בכימיה

שירות התקצירים בכימיה (Abstracts Service Chemical, CAS, ויקיפדיה), שהוא מחלקה של האגודה האמריקנית לכימיה, והאחראי על פרסום של תקצירים בנושא כימיה ומוצרים נלווים, הודיע כי בשבעה בספטמבר נרשם החומר החמישים מיליון במסד הנתונים CAS REGISTRY, המאגר העולמי המקיף והאיכותי ביותר של מידע כימי הפתוח לציבור הרחב. החומר הרשום האחרון הינו תרכובת הטרוציקלית בעלת תכונות של שיכוך כאבים. השגת מספר זה במהירות כה רבה הינה מדד אמין לקצב ההולך וגובר של צבירת הידע המדעי כיום. השירות רשם את החומר הארבעים מיליון רק לפני תשעה חודשים. בהשוואה לכך, נדרשו שלושים ושלוש שנים לשירות לרשום את החומר העשרה מיליון בשנת 1990.

אנשי מקצוע בתחום המידענות ומדענים ברחבי העולם לקחו לתשומת לבם את ציון הדרך החשוב הזה. “ההתרחבות המהירה של מסד הנתונים משקפת את רמות ההיקף והעומק של היצירתיות במעבדות מחקר ברחבי העולם כולו,” ציין Grace Baysinger, הספרן הראשי בספריה לכימיה והנדסה כימית באוניברסיטת סטנפורד. “מסד הנתונים CAS REGISTRY הינו כלי הכרחי עבור אלו העוסקים במחקר, הוראה ותעשיה.”

“ציון דרך זה, של חמישים מיליון פרודות קטנות רשומות, סיפק לנו שתי תובנות עיקריות: האחת, שחומר חדש בודד או סונתז כל שתי שניות ומחצה, בממוצע, במהלך השנה האחרונה בעולם, עובדה המעידה על הקצב הבלתי-ייאמן של ההתקדמות במדע,” מציין אחד מהמדענים העוסקים בתחום. “התובנה השנייה הינה ששירות התקצירים בכימיה (CAS) שומר על המוניטין המקצועי שלו כאוסף הנרחב ביותר בעולם של מידע על חומרים ואשר כל מדען בעולם מתבסס עליו, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף.”

מסד הנתונים CAS REGISTRY הינו המאגר המשולב היחיד של מידע כימי שמקורו במגוון נרחב של ספרות כתבי-עת ופטנטים, וכן מקורות מסחריים ורשת האינטרנט שעובר בקרת-איכות ע”י צוות חובק-עולם של מדענים. המסד מספק לא רק את השמות הכימיים של החומרים, החשובים עבור כל כימאי (CAS Registry Number®), ומראי-מקומות ספרותיים חיוניים, אלא גם מידע חשוב נוסף כגון: תכונותיו הניסיוניות והחזויות של החומר (למשל, נקודות הרתיחה וההתכה), זמינות מסחרית, פרטי ההכנה, נתונים ספקטראליים ונתוני תקינה ממקורות בינלאומיים.

החומר החמישים מיליון (מספר רישום מסוג CAS: 1181081-51-5) סופק ע”י מדעני השירות מתוך קטע ההדגמות של פטנט, המכיל כמאתיים עמודים, ושפורסם ע”י הארגון העולמי לקניין רוחני, WIPO (World Intellectual Property Organization) בשלושה-עשר באוגוסט 2009.

לדבריי כותבי הפטנט, “מעט תרופות מאושרות ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ורשויות מוסמכות אחרות עבור הטיפול בכאבי עצבים.” לשם פיתרון בעיה זו, הוכנו סדרות של תרכובות הטרו-טבעתיות חדישות (ממשפחת הארילמתילידנים), והן שהכילו את החומר הרשום האחרון.

“לחומר החמישים מיליון יש את היכולת להביא לגילויים חדישים בכל תחום של המחקר המדעי, החל ממחקר של מחלת הסרטן ועד הפיתוח של מוצרי צריכה חדשים, הכנה של תרופות יעילות יותר, או הפיתוח של מעבדי מחשב זעירים ומהירים יותר,” מסביר אחד מהעורכים הראשיים בארגון. “תגליות מדעיות חדשות נסמכות על תגליות קודמות, ורמות האיכות וההיקף של מסד הנתונים הן המקדמות את החדשנות הכימית כיום.”

מסד הנתונים מסוג CAS REGISTRY זמין למדענים באמצעות המוצר המסחרי זוכה הפרסים SciFinder® , ומשפחת המוצרים הנלווים אליו מסוג STN®. בזכות אמצעי החיפוש וניתוח הנתונים המפותחים הללו, השירות מסייע למדענים למצוא מידע אמין שהינו חיוני למהלכי המחקר שלהם.

שירות התקצירים בכימיה (CAS), שהוא מחלקה של האגודה האמריקנית לכימיה, מספק את האוסף המעודכן והנרחב ביותר בעולם של מידע מדעי בתחומי הכימיה ומדעי-הטבע האחרים, בכללו מסד הנתונים המהימן ביותר של חומרים כימיים – CAS REGISTRYSM. השירות משלב את מסדי הנתונים הללו עם אמצעי חיפוש וניתוח מידע מתקדמים לשם אספקת מאגרי מידע דיגיטאליים המקיפים, הבדוקים והאמינים ביותר עבור מדעני מחקר ופיתוח, בכללם מוצרי מידענות כגון SciFinder, STN, STN Express® ו- STN® AnaVistTM .

הידיעה מאתר הארגון

1. כאחד שהחשיפה היחידה שלו לכימיה הייתה בעקיפין או בישינה בשעה לא ברת מזל עבור המקצוע אצלי במערכת בתיכון אתם יכולים לומר לי מה בדיוק ההגדרה של מסד הנתונים הזה לחומר כימי
    האטומים בפולימרים מחוברים בקשרים חשמליים באופן רציף המאפשר ליצור כמעט אינסוף חומרים אני מניח אם נשים את הכבידה בצד…..

2. מה שמעלה את השאלה המעניינת (אותי) כמה סוגי חומרים כימיים יש בעולם הטבעי (והלא מלאכותי, תוצרת האדם)? מספר סופי או אינסופי?