התגלו 12 ירחים חדשים לצדק, אחד מהם בעל מסלול החוצה את מסלוליהם של ירחים הנעים בכיוון ההפוך

מסלולי הירחים החדשים שהתגלו סביב כוכב הלכת צדק. איור:  Roberto Molar-Candanosa, courtesy of Carnegie Institution for Science.
מסלולי הירחים החדשים שהתגלו סביב כוכב הלכת צדק. איור: Roberto Molar-Candanosa, courtesy of Carnegie Institution for Science.

חוקרים גילו לאחרונה 12 ירחים שלא היו ידועים עד כה המקיפים את כוכב הלכת צדק,11 מהם רגילים ואחד כונה על ידי האסטרונומים “מוזר” עקב מסלולו המוטה וחוצה מסלוליהם של ירחים קטנים הנעים מולו. התגלית מעמידה את מספר הירחים של כוכב הלכת הגדול במערכת השמש על 79, יותר מכל כוכב לכת אחר במערכת השמש.

צוות בראשותו של סקוט שפרד ממכון קרנגי היה הראשון שזיהה את הירחים באביב של 2017 במהלך חיפוש אחר עצמים מרוחקים במערכת השמש, כחלק מהחיפושים אחר כוכב לכת גדול שחושדים שנמצא הרחק מעבר למסלול פלוטו. היה זה אותו צוות שגילה בשנת 2014 את הדמיון בין מסלוליהם של כמה מהעצמים המרוחקים במערכת השמש שאפשר להסבירו באמצעות קיומו של כוכב לכת גדול. אותו כוכב לכת תיאורטי מכונה כיום כוכב הלכת X או כוכב הלכת תשע.
“צדק היה במקרה בשמים ליד שדה החיפוש כך שיכולנו לשלב בין חיפוש ירחים חדשים סביב צדק במקביל לחיפוש כוכבי לכת בקצה מערכת השמש” אמר שפרד.
גארת וויליאמס ממרכז העצמים הקטנים במערכת השמש של האיחוד האסטרונומי הבין-לאומי השתמש בתצפיות הצוות כדי לחשב את מסלולי הירחים החדשים שהתגלו. “נדרשה שנה כדי של תצפיות כדי לאשר שהעצמים הללו מקיפים את צדק” אמר ויליאמס.

,תשעה מהירחים החדשים הם חלק מנחיל חיצוני מרוחק של ירחים המקיפים את צדק בכיוון הפוך לכיוון הסיבוב של צדק סביב צירו. קבוצה זו חולקה לשלוש תת קבוצות – כנראה שכל אחד מהן היא שריד לירח מקורי גדול אחר שהתפרק במהלך התנגשויות עם אסטרואידים, שביטים או ירחים אחרים. לירחים החדשים מסוג זה נדרשות כשנתיים להקפת צדק.
שני ירחים אחרים הם חלק מקבוצה פנימית של ירחים המקיפה את צדק עם כיוון הסיבוב שלו. כל הירחים מסוג זה נעים באותו כיוון ובאותן זוויות נטיה סביב צדק ולכן גם הם נחשבים כשברים של ירח גדול שהתפרק. לשני הירחים הללו משך הקפה של כשנה סביב צדק.

התגלית האחרונה היתה של עצם מוזר, בעל מסלול שאינו דומה למסלול של אף ירח אחר של צדק. הוא כנראה גם הירח הקטן ביותר של צדק, בעל קוטר של פחות מקילומטר אחד.” הסביר שפרד.
ירח זה הנע אף הוא עם ציר הסיבוב של צדק, הוא מרוחק יותר ובעל נטיה גבוהה יותר מהירחים הנעים עם כיוון הסיבוב של צדק, וזמן ההקפה שלו סביב צדק הוא כשנה וחצי, עם זאת, מסלולו מאוד מוארך והוא חוצה את זה של הירחים החיצוניים הנעים בכיוון ההפוך לכיוון הסיבוב של צדק סביב צירו. “כתוצאה מכך, עלולות להתרחש התנגשויות בין הירח המוזר לבין הירחים הנעים הפוך. ” זה איננו מצב יציב” אומר שפרד. “התנגשויות חזיתיות היו גורמות לפירוק מהיר של העצמים הללו עד אבק.” הוסיף.
“ייתכן שמגוון מסלולי הקבוצות שאנו רואים היום נוצר בעבר הרחוק באמצעות מנגנון כזה בדיוק. חברי הצוות סבורים כי הירח המוזר הקטן הנע עם ציר הסיבוב של צדק, הוא שריד אחרון לירח גדול שהקיף את צדק עם ציר הסיבוב, שגרם ליצירת הירחים הנעים הפוך במהלך התנגשות חזיתית.
החוקרים הציעו לקרוא לירח זה בשם וולטודו Valetudo על שמה של אלת הבריאות וההגיינה הרומאית ונינתו של יופיטר, מלך האלים (ושמו הלועזי של כוכב הלכת צדק).

החוקרים מעריכים שהתנגשויות אלה התרחשו זמן קצר לאחר היווצרות מערכת השמש, כאשר השמש היתה עדיין מוקפת בדיסקה מסתובבת של גז ואבק שממנה נוצרו כוכבי הלכת., כאשר האבק והגז התפוגגו, ולא היו כל הירחים הקטנים הללו מסתחררים ונופלים לתוך צדק.
להודעה של מכון קרנגי