הושלמה השורה השביעית בטבלה המחזורית של היסודות

האיגוד הבינלאומי לכימיה טהורה ויישומית (IUPAC) הודיע על האימות הרשמי והסופי של ארבעה יסודות חדשים מהשורה השביעית של הטבלה המחזורית של היסודות: היסודות בעלי המספרים האטומיים 113, 115, 117 ו- 118

הטבלה המחזורית המעודכנת של היסודות, 2015

קבוצת העבודה המשותפת הרביעית של ‘האיגוד הבינלאומי לכימיה טהורה ויישומית’ (IUPAC) ושל ‘האיגוד הבינלאומי לפיזיקה טהורה ויישומית’ (IUPAP) בנוגע לתביעות התגלית של יסודות חדשים סקרה את המידע הרלוונטי באשר ליסודות 113, 115, 117 ו-118, והחליטה כי הדרישות והתנאים להכרה בגילוים של יסודות אלו מולאו בשלמותם, זאת בהתאם לאמת-המידה עבור הגילוי של יסודות חדשים. ארבעה יסודות חדשים אלו משלימים את השורה השביעית של הטבלה המחזורית של היסודות, והחוקרים מיפן, מרוסיה ומארה”ב שגילו אותם יוזמנו להציע שמות וסימולים קבועים עבורם. היסודות החדשים ותביעות הגילוי שלהם הם כדלהלן:
היסוד 113 (שם וסימול זמניים: ununtrium, Uut)
צוות החוקרים ממכון המחקר ביפן RIKEN מילא אחר דרישות אמת המידה עבור היסוד 113 והחוקרים יוזמנו להציע שם וסימול קבוע עבורו.
היסודות 115, 117, 118 (שמות וסימולים זמניים: ununpentium, Uup; Ununseptium, Uus; ununoctium, Uuo)
שיתוף הפעולה של המכון למחקר גרעיני בדובנה, רוסיה, המעבדה הלאומית ע”ש לורנס ליברמור בקליפורניה, ארה”ב והמעבדה הלאומית אוק רידג’, באוק רידג’ טנסי, מילא אחר אמת המידה עבור היסודות 115 ו-117, והחוקרים יוזמנו להציע שמות וסימולים קבועים עבורם;

שיתוף הפעולה של המכון למחקר גרעיני בדובנה, רוסיה והמעבדה הלאומית ע”ש לורנס ליברמור בקליפורניה מילא אחר אמת המידה עבור היסוד 118 והחוקרים יוזמנו להציע שם וסימול קבוע עבורו.
תביעות הזכאות לגילוי ארבעת היסודות החדשים מוצגות בו-זמנית, זאת לאחר אימות קפדני של התגליות והתביעות לתגליות. ההחלטות מפורטות בשני דוחות שיוצגו על ידי קבוצת העבודה המשותפת המורכבת ממומחים בתחום המועסקים על ידי ‘האיגוד הבינלאומי לכימיה טהורה ויישומית’ (IUPAC) ו’האיגוד הבינלאומי לפיזיקה טהורה ויישומית’ (IUPAP). דוחות אלו יפורסמו בתחילת שנת 2016 בירחון הרשמי של האיגוד. ההחלטות מסתמכות על פרסומים אודות יסודות אלו שהוצגו בשנים 2013-2004.

“קושי מיוחד באימות יסודות חדשים אלו טמון בעובדה כי הם דועכים לאיזוטופים של יסודות קלים יותר ובלתי ידועים גם הם, שמחייבים אף הם בתורם אפיון ואימות”, מסביר פרופסורPaul J. Karol. “יחד עם זאת, אנו מקווים לשפר את השיטות בכדי שנוכל למדוד ישירות את המספר האטומי של היסודות”. “קהיליית הכימיה להוטה לראות סוף כל סוף את השלמתה של הטבלה המחזורית הכל כך יקרה לליבה. האיגוד יוזם כעת תהליך להכרה רשמית בשמות ובסימולים של יסודות חדשים אלו. השמות והסימולים המוצעים ייבדקו על ידי המחלקה לכימיה אי-אורגנית באיגוד מבחינת העקביות, יכולת תרגומם לשפות אחרות, השימוש ההיסטורי בהם וכיו”ב. בדרך כלל, שמות היסודות מוענקים בהשראת מושג מיתולוגי, שם מינראל, מיקום או מדינה, תכונה או שם של מדען. לאחר אישור מקדמי, השמות והסימולים בני שתי האותיות יוצגו בפני הציבור הרחב לשם קבלת הערות ממנו במשך חמישה חודשים, זאת לפני שהגוף הבכיר ביותר באיגוד, המועצה, יקבל את החלטתו הסופית באשר לשמות והסימולים הרשמיים והקבועים.

הידיעה על ההכרזה

בקיעים בטבלה המחזורית
הטבלה המחזורית תעבור בקרוב שינוי מהפכני

1. ככה זה נשמע ונכתב כאשר המדע נעשה דת והחוקרים במקום לצפות בעולם לשער השערות ולחפש אחר האמת
    במקום זאת הם מנסים לכפות רצונות קפריזיים שלהם על מערכות החוקים והכללים של הטבע.
    נו עוד 3 יסודות נקראו על שם מישהו
    הוחמצה מהות הגילוי המדעי אם זה מה שנמצא בראש סדרי העדיפויות.
    רק תעדכנו אותנו אם כבר פירסמו את מה שהבטיחו אמות מידה מחקריות וכו’
    כי 2016 היתה כבר

2. נחמד, אבל חסרים הרבה פרטים שנראים לי בסיסיים.
    שוב ושוב מוזכר פה הביטוי “אמת-המידה עבור גילוי של יסודות חדשים”. אבל מה זה? אפשר איזה תיאור קצר?
    מתי התגלו היסודות הללו? מה אורך חייהם? מה תכונותיהם? הם מתכות? למה הם מתפרקים?
    מי קבע את אורך “השורה השביעית” ? אולי יש עוד יסודות ב”שורה השביעית”?
    יש שורה שמינית?