תלמידי תיכון יערכו ניסוי בחלל עם האסטרונאוט הישראלי הראשון

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/ramon121199.html

הסוכנות הישראלית לניצול החלל (סל”ה), משרד החינוך והטכניון מגבשים בימים אלה יוזמה חדשה לשגר יחד עם האסטרונאוט הישראלי הראשון, גם ניסוי שיערכו תלמידים באחד מבתי הספר בישראל. פרטי הפרויקט טרם נקבעו, אבל מנהל סל”ה, אבי הר-אבן, אומר כי “כבר ניתן אישור עקרוני מנאס”א”.

לפי התוכנית, תכין ועדת היגוי רשימת נושאי מחקר מועדפים ומשרד החינוך יבחר כמה בתי ספר ויקרא להם להגיש הצעות מחקר. אפשרות נוספת היא שמתכנני הניסוי יהיו סטודנטים מאחד מבתי הספר להנדסאים.
צוות מומחים מהטכניון יפקח וילווה את בתי הספר בעת הכנת ההצעות, וועדת ההיגוי תבחר בבית הספר שיגיש את הניסוי המתאים ביותר. “השאיפה שלנו היא שכמה תלמידים מבית הספר הנבחר גם יטוסו לאחד מבסיסי נאס”א”, אומרת יפה ויגודסקי, מנהלת המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך.

רשימת בתי הספר אליהם יפנו בבקשה להגשת הצעות מחקר תקבע בשבועיים הקרובים. הניסוי עצמו יבוצע על ידי אל”מ אילן רמון, שאמור להיות הישראלי הראשון בחלל, ועתיד לעלות על מעבורת החלל קולומביה בתחילת שנת .2001 הניסוי ייערך ב”קרון ניסוי” של “- “SpaceHab חברה אמריקאית המתמחה בעריכת ניסויים בחלל.

עלות הפרויקט לישראל, כולל הפעילות סביב הניסוי ושליחת התלמידים לנאס”א, מוערכת ב-60 אלף דולרים, שככל הנראה ימומנו על ידי משרד החינוך. לשכת שר החינוך נתנה אישור עקרוני לתקציב, אך נחוץ גם אישור של השר עצמו.
{הופיע בעיתון הארץ, 12/11/1999{