תבור אלקטרוניקס הכריזה על שרת קוונטי שדורש זמן קירור קצר יותר מזה של החברות הגדולות

תבור אלקטרוניקס עומדת לסיים בימים אלה את פיתוחו של שרת ראשון מסוגו בעולם הקוונטים. מוצרי תבור שימשו את יבמ לבניית המחשבים הקוונטיים הגדולים עד כה. המחשב יגיע למילי מעלות קלווטין תוך שמונה שעות במקום 24

בתוך כך, לאחר שנים רבות שהייתה ברקע כספק טכנולוגיה משמעותי למרבית מענקי הטכנולוגיה ומוסדות המחקר המשמעותיים ביותר בעולם, חברת תבור אלקטרוניקס עומדת לסיים בימים אלה את פיתוחו של שרת ראשון מסוגו בעולם הקוונטים. השרת, שיהיה הראשון בסדרה, יושק בחודשיים הקרובים ועתיד לשמש לתהליכים של למידה ומחקר במוסדות האקדמיה ומכוני מחקר טכנולוגי. בהמשך השנה יושקו עוד שתי גרסאות של שרתים, שיהיו מיועדות לחברות ומוסדות שירצו להתחיל את דרכן בתחום ולהתנסות בהרצת “שערים” ואלגוריתמים קוונטיים.

הייחודיות בפתרון החדש של תבור, שיושק תחת חטיבת מותג החברה לתחום Tabor Quantum Solutions – TQS, היא בהיותו לראשונה פתרון קוונטי מלא (full stack solution), אשר יגיע ללקוח כשרת מוכן אותו יחבר הלקוח לחיבור חשמל רגיל ויוכל להתחיל לעבוד מיידית. בעוד כיום, כל הפתרונות הקיימים מצריכים מהלקוחות לקנות רכיבים, חומרה ותוכנה רבים מספקים שונים, יקרים ולא מותאמים לצרכיהם, ולפתח לבדם פתרונות חישוב (QPU) ואלגוריתמיקה, תהליך שלוקח זמן רב, לעיתים אפילו שנה ויותר, ובמחיר של למעלה ממיליון וחצי דולר, תג מחיר גבוה, חברת תבור מתחייבת לאפשר לאותם הלקוחות בדיוק לקנות לפחות 4-3  שרתים מוכנים, וזאת בזמינות מיידית מהמלאי. שרתי תבור יגיעו עם מעבדים קוונטים סטנדרטיים מסדרת VORTEX מתוצרת חברת Bleximo האמריקאית, שותף טכנולוגי של תבור, אך לקוחות שירצו לפתח מעבדים קוונטים שלהם או להשתמש במעבדים מתוצרת אחרת, יוכלו לעשות זאת גם.

כמו כן, בעוד הפתרונות הקיימים מגושמים, מורכבים מרכיבים בדידים רבים עם צורך בכבלים מרובים ושונים, אשר דורשים שטח עצום להקמת “מערך מחשוב”, כפי שצוין, סדרת השרתים של תבור תגיע במסד שרתים קטן ומתוכלל, שיצריך אך ורק חיבור חשמל רגיל. הטכנולוגיה הייחודית של תבור, לא רק תאפשר מזעור עצום למערכת, אלא גם תאפשר ללקוחות להתחיל להריץ ניסויים תוך כ-6 עד 8 שעות, מרגע הפעלת השרת בטמפרטורת החדר ועד הגעת המערכת לרמות הקירור (mK) הנדרשות, בעוד כיום לכל מערכת קיימת לוקח כ-48 שעות להגיע לטמפרטורת עבודה, מרגע ההפעלה בטמפרטורת חדר. יכולת זו תאפשר ללקוחות תבור לבצע מספר רב יותר משמעותית של ניסויים והרצת אלגוריתם.

5 קיוביט בשלב ראשון

סדרת השרתים של תבור תחל בגרסת כניסה (Starter) של מעבדי 5 קיוביטים, המיועדת לאוניברסיטאות ומוסדות מחקר שמעוניינים בפלטפורמת פיתוח ולימוד לדוקטורנטים וסטודנטים לפיזיקה קוונטית. בגרסה המתקדמת (Advanced) השרתים יכללו כבר מעבדים קוונטים של 8 עד 16 קיוביטים. לקוחות שיחלו בגרסת הכניסה יוכלו לשדרג את השרת שלהם לגרסה המתקדמת המיועדת כבר למשמשים מתקדמים שרוצים יכולות גבוהות יותר. הרמה הגבוהה ביותר בסדרה שמושקת תהה גרסת הביצועים (Performance) אשר תכלול כבר מעבדים ברמה של 32 קיוביטים ועד מעבדים של 100 קיוביטים, והיא מיועדת ללקוחות שמעוניינים להתנסות במחשוב קוונטי והרצת אלגוריתמים אמיתיים, כגון חברות ביטוח, בנקים, חברות בטחון ואחרות, אם ישירות דרך הכלים שתבור תכלול כחלק ממערכת ההפעלה שלה או ע”י כלים של צד שלישי, מחבילות התוכנה המוכרות של IBM ו MICROSOFT , הלוא הם Qiskit ו Q# ועד כלי תוכנה מתקדמים כגון מערכת הפיתוח של חברת Classiq הישראלית שמאפשרת גם ללקוחות שלא נמצאים ברזי הטכנולוגיה, לצייר בצורה סכמתית את הבעיה שרוצים לפתור, והמערכת כבר תייצר את האלגוריתמיקה וה”שערים” שייצגו למחשב את הבעיה ויעבירו ממנו את הפתרון ללקוח חזרה.

מחשבים קוונטים על קצה המזלג

בשונה מהמחשבים הקיימים היום המכילים ביטים שערכם 0 או 1, המחשב הקוונטי מבוסס על קיוביטים, יחידות העיבוד הבסיסיות, המייצגים ערכים בין 0 ל 1 עם אינסוף מצבים המאפשרים לבצע חישובים מורכבים במספר שניות או דקות וקביעת תחזיות.

רון גלזר, נשיא תבור אלקטרוניקס: “בכל שנות פעילותה של תבור, תמיד היינו מאחורי הקלעים, כספק טכנולוגיה מרכזית וליבה של מערכות רבות ומוכרות. בשנה האחרונה קיבלנו החלטה אסטרטגית להתחיל לפעול לפיתוח פתרונות ומערכות מלאות (full stack solution) ללקוחותינו בכל הסגמנטים בהם אנו פעילים ומתמחים, וזאת במקביל להמשך פעילות החברה שספק מוביל לחברות וגופים טכנולוגיים בכל רחבי העולם. מטרתנו ברורה כבעבר, להוביל את השוק ברמה הטכנולוגית עם פתרונות מהפכניים. סדרת השרתים הקוונטיים החדשה שלנו, היא הראשונה מסוגה בעולם ומהווה מהפכה טכנולוגית משמעותית, אחריה כל התעשייה תשתנה לעד. היכולות שלנו ימשיכו לשרת את החברות הגדולות ביותר בעולם וזו רק ההתחלה”.