סיקור מקיף

שש שעות לאחר השיגור – נכנסים לשגרה בחלל

מימין: מפקדת המעבורת בתצלום ראשון מתוך הדיסקוורי במסלולה. משמאל: תמונה ממצלמה מיוחדת שהותקנה על מכל הדלק החיצוני כדי לאתר נפילת שברים ואם היו נופלים כאלה - היכן הם פגעו.
מימין: מפקדת המעבורת בתצלום ראשון מתוך הדיסקוורי במסלולה. משמאל: תמונה ממצלמה מיוחדת שהותקנה על מכל הדלק החיצוני כדי לאתר נפילת שברים ואם היו נופלים כאלה - היכן הם פגעו.

האסטרונאוטים על המעבורת דיסקוורי נכנסים לשיגרה, אך בתוך זמן קצר גם הם יפרשו לשינה כדי להתחיל בהכנות לקראת המפגש מחר (יום ה’) עם תחנת החלל הבינלאומית. הטלוויזיה של נאס”א משדרת בינתיים בעיקר שיחות קוליות עם האסטרונאוטים על סיפון הדיסקוורי ומדי פעם עוברת לשידור טלוויזיה מקוטע כאשר המעבורת נמצאת מעל מערב ארה”ב, שם מצויים מכשירי האזנה ניסויים שנועדים לעקוף למקרי חרום את הרשת הלווינית. הפעם אין מדובר במקרה חירום, והאנטנה הלווינית של המעבורת מתוכננת להיפתח מאוחר יותר, לקראת הצהרים שעון ישראל. אז גם יחל השידור הרצוף.

מהשיחות בין מרכז הבקרה לאנשי הצוות של החללית ובראשם המפקדת איילין קולינס עולה כי האסטרונאוטים עסוקים במטלות השגרתיות של תחילת מסע, ובהן הכנת מערכי הצילום, שחרור הזרוע הרובוטית והפעלה ראשונית של מערכות שונות בתוך תא הנוסעים במעבורת החלל דיסקוורי.

המעבורת גם תבצע הלילה הצתה של מנועיה כדי לקרב אותה למסלולה של תחנת החלל הבינלאומית במטרה להגיע מעליה.

במהלך מסיבת העיתונאים שלאחר השיגור הריעו ראשי נאס”א להמראה המוצלחת. “הספירה לאחור היתה חלקה לחלוטין אמר מנהל שיגור המעבורת מייקל ליינבך, שצפה בשיגור מחדר הבקרה של מרכז החלל קנדי. “מצב הרוח היה מסוחרר. טפחנו זה לזה על הכתף.”

“הלב שלי קפץ עד לגרון הבוקר.” אמר סגן מנהל תוכנית המעבורת וויין הייל. “היה זה יום גדול.”

במהלך שמונה הדקות הראשונות, האיצה דיסקוורי למהירות של כ-28 אלף קמ”ש במסעה למפגש עם תחנת החלל הבינלאומית בגובה של כ-400 ק”מ מעל כדור הארץ.

החללית שרפה את כל הדלק במאיצי הדלק המוצק ובמכל הדלק הנוזלי לפני שהתייצבה במסלול אליפטי נמוך יחסית.

מפקדת המשימה, איילין קולינס תיארה את השיגור כחלק ואת הרגשת הצוות כמצויינת. “לא יכולתי לבקש טיסה טובה יותר” אמרה בשיחה מהחלל.

הספירה לאחור היתה כה חלקה עד שנאס”א אומרת שלא היה סימן כלשהו לבעיה בחיישן הדלק, כמו זו שגרמה לדחיית השיגור לפני שבועיים.

כאמור נאס”א התייחסה קודם לכן לטענה בדבר נפילת שני גושים גדולים ממש ביציאה מכן השיגור, וראשיה מסרו כי המכ”מ לא גילה דבר, מה שמשאיר אפשרות כי אלו היו גופים לא מזיקים – ככל הנראה פיסות נייר גדולות המודבקות על המנועים (ראו קישור לידיעה קודמת).

עדכונים נוספים – במהלך היום, לפחות כל שש שעות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.