שפה מרפרפת באור לא מלא

פרפרים משתמשים באור המקוטב המוחזר מכנפיהם להעברת מסרים

קרול קייסוק יון ניו יורק טיימס

פרפר הסידנו (משמאל) שמקטב אור, ופרפר המלפומנה שאינו מקטב. תצלום: ניו יורק טיימס

כל מי שחוקר את הג'ונגלים הטרופיים של אמריקה בוודאי התפעל מהפרפרים הססגוניים הנמצאים בכל מקום, מרפרפים מתחת לחופת העצים שמעט מאוד אור חודר בעדה. אבל אף כי מדענים, המוקסמים באותה מידה, חקרו במשך עשרות שנים את חייהם של חרקים אלה, לא היה להם כל מושג שחלק מאותן כנפיים יפות מעבירות מסרים מפרפר אחד למשנהו באופן שהיה סמוי מעין האדם.

במחקר שפורסם בגיליון האחרון של כתב העת “”Nature דיווחו חוקרים כי לפחות על כנפיים של זן פרפרים אחד היו דגמים המחזירים אור מקוטב (polarized light) – אור בלתי נראה לעין האנושית אך גלוי לפרפרים אחרים, המושך בני זוג פוטנציאליים.

לדברי החוקרים, זהו מחקר ראשון המראה את השימוש שעושה יצור יבשתי בדגמים המקטבים אור כדי לזהות חיה אחרת, או אובייקט כלשהו. המחקר מעלה אפשרות של עולם חדש לחלוטין, של אותות פוטנציאליים ודגמים – של פרפרים ואולי גם חרקים אחרים – המתרחשים כולם נוכח עיניהם המוגבלות של מדענים.

“קיים שם בחוץ מידע עצום שאנחנו לא יודעים עליו דבר”, אמרה אליסון סוויני, ביולוגית אופטית ותלמידת מחקר באו-ניברסיטת דיוק. סוויני היא המחברת הראשית של המחקר החדש על שני פרפרים טרופיים, Heliconiuscydno ו- .melpomene Heliconius”הדרך היחידה למ-צוא אותו היא להתבונן”, אמרה.

אפשר להתייחס לגלי האור כאל גלים המתנודדים בצירים שונים כשהם יוצאים מהשמש. כשהם מוחזרים מעצם מסוים, האור יכול להתקטב, כלומר, האור המוחזר מתנודד רק בציר מסוים.

החוקרים מצאו כי האור המוחזר מכנפי הסידנו הוא אכן מקוטב, בעוד שהאור שמוחזר מכנפיו של המלפומנה אינו כזה. בנוסף, כאשר הראו לזכרי סידנו כנפיים של נקבות סידנו עם דגמי האור המקוטב שעליהם, הגיבו הזכרים בחיוב רב: הם ריפרפו בקרבת מקום, כדי להביט מקרוב ולזכות בהזדמנות להתחכך בכנפיים.

כשסולקו דגמי האור המקוטב, תגובת הזכרים היתה פחותה. לדברי מדענים, ייתכן שפרפרי הסידנו רכשו בתהליך התפתחותם את המיומנות של יצירת אות ויזואלי ברור הבולט ביער המחיה שלהם, המכוסה חופת עצים ומואר רק בכתמי אור שברובו אינו מקוטב.

לשם השוואה, כדי לראות את הפיגמנטים הרגילים על כנפי הפרפר נדרש אור מלא, שאין למוצאו ביער. החוקרים טוענים כי ייתכן שזו גם הסיבה שבגללה פרפרי מלפומנה, החיים בשטח פתוח, באור שמש מלא, לא פיתחו דגמים מקטבי אור על כנפיהם.

מחקרים קודמים הראו שימושים אחרים שעושות חיות באור מקוטב. למשל – דבורים ונמלים מסתייעות בדגמי אור מקוטב בשמים, המשתנה במשך היום, כדי להיטיב לנווט.

חוקרים אחרים הוכיחו גם שלפחות יצור תת מימי אחד, הדיונון, יכול להפיק דגמי אור מקוטב על זרועותיו, ומעורר בכך תגובות מדיונונים אחרים. אבל מה בדיוק אומרים הדיונונים זה לזה, בשעה שהמדענים צופים בהם, עדיין לא ידוע.

ידעני הטבע