שירת הדרורים חושפת את סודות הזיכרון

דרור לבן-כתר למד נעימה שלמה בסדר הנכון, אף על פי ששמע אותה באופן מקוטע ומהסוף להתחלה. החוקרים מקווים ללמוד מהדרורים על מנגנוני הזיכרון והלימוד אצל בני אדם

הארץ, חדשות וואלה!

דרור לבן הכתר. החוקרים הופתעו מיכולתם של הדרורים

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/evolutiondror050105.html

פרופסור גארי רוז מאוניברסיטת יוטה שבארה"ב גילה כי הדרור לבן הכתר למד נעימה שלמה בסדר הנכון, אף על פי ששמע אותה באופן מקוטע ומהסוף להתחלה. החוקרים מקווים שעבודה מסוג זה עם קבוצות דרורים צעירים תשפוך אור על מנגנוני הזיכרון והלימוד אצל בני אדם, בעיקר בהקשר לדרך שבה נלמדות שפות.

"הניסוי נעשה במטרה לקבוע אם הציפורים מסוגלות או לא מסוגלות לשיר נעימה שלמה גם אם שמעו אותה רק במקוטע ומהסוף להתחלה", אמר רוז. "בזאת בחנו נקודה מסוימת בהתייחסות לתצוגת הזיכרון של הנעימה. האם הזיכרון שומר נעימה שלמה מתחילתה ועד סופה, או האם הוא מורכב מפיסות", אמר רוז בתוכנית "מדע בפעולה" ברשת בי.בי.סי.

רוז השמיע לציפורים פעמיים ביום קטעים מהנעימה, שנוגנו מהסוף להתחלה. את הנעימה המקורית, שהוקלטה מדרור בטבע, הוא הפך לקטעי צלילים בעזרת מחשב. כאשר הושמעו הקטעים ב"הילוך אחורי", היתה כל ציפור מבודדת אקוסטית מחברותיה.

פרסומת"זה לא היה מעניין אם הן לא היו מצליחות לחבר ולהשמיע את הנעימה כולה, אבל הן עשו זאת", אמר רוז, שציין כי "ההנחה שלנו היתה שאם נספק להן מידע על הקשר בין הקטעים השונים… הציפורים יוכלו לעשות שימוש במידע כדי לחבר את הפיסות לנעימה שלמה".

כל אחד מהקטעים הסתיים בקטע שחפף לתחילת הקטע הבא. הקטעים החופפים היו המידע שלו נזקקו הדרורים כדי לחבר את קטעי השיר לנעימה שלמה. רוז אמר שלא התפלא כשגילה שהציפורים מסוגלות לבצע זאת, אך הופתע מיכולתן ללמוד נעימה שנוגנה מהסוף להתחלה, ולחזור עליה. לדבריו, התופעה מראה את החשיבות הרבה שיש לתבנית ההתנסות של לימוד מוקדם: "זהו נושא חשוב בנוירוביולוגיה – תפקיד ההתנסות בהקשר של עיצוב הארגון התפקודי של המוח".
ידען אבולוציה בפעולה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~48725137~~~58&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.