סיקור מקיף

שובם של דארווין והקופים

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/bushdarwin220105.html

מתוך הסרט “משפט הקופים”. ב-13 מדינות בארה”ב יש ניסיונות להגביל את לימודי האבולוציה


שובם של דרווין והקופים

מאת נתן גוטמן, הארץ, חדשות וואלה!


שמונים שנה חלפו מאז העז מורה מטנסי ללמד את תורת האבולוציה בארה”ב, אבל התחזקות הגורמים הדתיים במדינה מלהיטה את הוויכוח מחדש

כבר לפני כעשר שנים החלו חברי מועצת החינוך של מחוז קוב במדינה הדרומית ג'ורג'יה לחוש אי נוחות בגלל לימודי הביולוגיה בבתי הספר. ההתעקשות לכלול את תורת האבולוציה של צ'ארלס דרווין בספרי הביולוגיה הטרידה את האחראים על מערכת החינוך הציבורית במחוז, שכולל כמה פרוורים של אטלנטה ושרוב תושביו נוצרים אדוקים. אלה אינם מכירים בתורת האבולוציה ומעדיפים על פניה את הרעיון שהאל הוא שיצר את בני האדם.

ברוב המקרים, הטיפול שהוענק לספרים שעסקו בתורת האבולוציה היה פשוט – המורים נהגו לקרוע את הדפים העוסקים בנושא מהספר; הרי מה שלא נמצא בספר לא צריך ללמד, וגם אם פה ושם נשמעו מחאות על ההתעלמות מהאבולוציה, הרי שלא היתה זו מדיניות רשמית של אף אחד, ולכן לא היה על מה להגן או את מה לגנות.

ב-2001 החליט מחוז קוב לצייד את בתי הספר שלו בספרי לימוד חדשים בביולוגיה, ספרים שכתב פרופ' קנת מילר מאוניברסיטת בראון, שכוללים גם דיון מפורט למדי בתורת האבולוציה. בעקבות מחאות שהגישו כ-2,000 הורים, שבניהם ובנותיהם היו אמורים ללמוד מהספר החדש, קיימו חברי מועצת החינוך של המחוז שורה של דיונים והחליטו הפעם לטפל בנושא באופן זהיר, ולדעתם אפילו עדין.

הם הגיעו למסקנה כי מדבקה קטנה, שתוצמד לכריכה הפנימית של הספר, תוכל לעקר את השפעתה המזיקה של תורת האבולוציה על נפשם של התלמידים, בלי ליצור סערה ובלי להצטייר כמי שמקדמים ערכים דתיים בתוך בתי הספר הציבוריים של ארה”ב. וזו לשון המדבקה: “ספר זה כולל מידע על האבולוציה. אבולוציה היא תיאוריה, לא עובדה, הנוגעת למוצא היצורים החיים. יש להתייחס לחומר זה בגישה פתוחה, ללמוד אותו בזהירות ולשקול אותו בביקורתיות”. הניסוח אכן זהיר. אין אזכור לאלוהים, אין טענה בדבר קיומן של תפישות אחרות בנוגע למוצא המינים, ואין שלילה של תורת דרווין. עם ניסוח כזה, האמינו חברי מועצת החינוך, איש לא יוכל להתווכח.

אבל גם במחוז קוב נמצאו הורים שחשבו שאין זה מתפקידה של מערכת החינוך הציבורית להטיל ספק בתורת דרווין. שישה מהם פנו לאיגוד זכויות האדם האמריקאי (ACLU), והחלו במאבק משפטי נגד המדבקה. גם מחבר הספר, מילר, היה בין המתנגדים. הוא טען שמנסחי המדבקה עשו שימוש מוטעה, בכוונה, במונח “תיאוריה”. האבולוציה היא אכן “תיאוריה”, אולם יש להבין מלה זו במובנה המדעי, כהסבר לתופעה, ולא במובנה הפופולרי, כהשערה לא מבוססת.

בבית המשפט ניסו מנסחי המדבקה להגן על החלטתם. לורה סרסי, חברת מועצת החינוך, הסבירה שהמדבקה לא נועדה להרתיע את התלמידים מלימוד התיאוריה, אלא רק להזהיר את ההורים, שילדיהם עומדים ללמוד חומר שעלול לעמוד בסתירה לאמונותיהם הדתיות ולמסורת הנהוגה בבתיהם.

השאלה שעמדה בפני בית המשפט הפדרלי באטלנטה, בבואו לדון בתביעת ההורים וארגון זכויות האדם להסיר את המדבקות, לא היתה פשוטה. אין פסול בכך שמחוז חינוך יחליט שהוא אינו מקבל את תורת האבולוציה. חוקת ארה”ב מעולם לא קבעה כי מוצאם של בני האדם הוא מן הקוף, ואין חובה על אף בית ספר ציבורי ללמד תורה זו. מה שכן פסול הוא ניסיון לקדם אמונות דתיות, לא משנה מאיזה סוג, בתוך מערכת החינוך הציבורית. צעד כזה היה מפר את ההפרדה שמחייבת החוקה בין דת ומדינה (מכיוון שמערכת החינוך הציבורית ממומנת מהקופה הציבורית), ולכן חייב להיפסל בבית המשפט.

מתנגדי המדבקה טענו כי אף שאלוהים אינו מוזכר בה, וגם לא המלה דת, ועל אף שהיא אינה ממליצה לתלמידים להאמין בתורות אחרות מזו של דרווין, הרי שאין להבין את תוכנה של מדבקת האזהרה אלא כניסיון לקדם את התפישה הבריאתנית (Creationalist – לפיה אלוהים ברא את האדם) על חשבון התפישה האבולוציונית. השופט קלרנס קופר, אחרי עיון מעמיק ושמיעת עדויות ממושכות, קבע ביום חמישי האחרון כי המתלוננים אכן צודקים: “המדבקה מהווה עידוד של פונדמנטליזם נוצרי או של אמונות בריאתניות”.

על פני יותר מ-40 עמודים של פסיקה הסביר השופט קופר מדוע המדבקה התמימה היא אכן הטפה לדת במסגרת בית הספר. הוא השתכנע כי הניסוח “אומר לאלה שמתנגדים לאבולוציה מבחינה דתית כי הם החברים הנבחרים בקהילה, בעוד שהמסר שמשגרת המדבקה לאלה שמאמינים באבולוציה הוא שהם מחוץ לקהילה”.

הפסיקה בג'ורג'יה עוררה הדים רבים ברחבי ארה”ב. כבר כמה שנים שתורת האבולוציה חוזרת למרכז הוויכוח הציבורי, כשב-13 מדינות בארה”ב יש כיום ניסיונות להגביל את לימודיה, לבטל אותם כליל, או להוסיף סייגים ואזהרות דוגמת אלה שנוסו במחוז קוב. שמונים שנה חלפו מאז “משפט הקופים” נגד המורה ג'ון סקופס מטנסי, שהעז ללמד את תורת האבולוציה, אבל פניה המשתנות של ארה”ב והתחזקות הגורמים הדתיים מלהיטים את הוויכוח מחדש.

ברחבי ארה”ב, בעיקר במדינות “חגורת התנ”ך” אבל לא רק בהן, ניתן למצוא דוגמאות רבות למאבק החי והלוהט על האבולוציה. לפני שנה עשתה הממונה על מערכת החינוך בג'ורג'יה, קאתי קוקס, ניסיון להסיר את המלה “אבולוציה” מתוכנית הלימודים ולהשתמש בביטויים אחרים, לאחר שאמרה כי מדובר “במלה הגורמת הרבה תגובות שליליות”, אבל אחרי שבוע נאלצה לבטל את ההחלטה. באלבמה מוצמד דף לכל ספר לימוד העוסק באבולוציה, שבו מוגדרת תורתו של דרווין “תיאוריה שנויה במחלוקת”, ומודגש כי כל תיאוריה בדבר מוצא החיים אינה מבוססת על עובדות.

בעיר דובר שבמדינת פנסילווניה החליטה מועצת החינוך בתחילת שנת הלימודים הנוכחית לאמץ מדיניות של הסתייגות מתורת האבולוציה. מורי המדעים האחראים על לימוד התיאוריה בכיתה ט' הונחו לקרוא הצהרת הסתייגות בפתח השיעור שבו ילמדו על אבולוציה. לאחר שמורים רבים סירבו להיענות להנחיה החדשה, הוחלט כי נציגים מטעם המחוז יבואו לבתי הספר לקרוא את ההצהרה.

אבל בדובר הלכו צעד נוסף קדימה ולא הסתפקו בהסתייגות מתורת האבולוציה. הם הוסיפו להצהרה גם המלצה על תיאוריה אלטרנטיווית, המכונה “תיאוריית התכנון האינטליגנטי”. גישה זו לגבי מוצא האדם גורסת כי לא ייתכן שמאחורי דבר מורכב כל כך כמו החיים האנושיים לא יעמוד גורם אינטליגנטי שתיכנן אותם. התיאוריה אינה מציינת מיהו אותו גורם, אף שהרמיזה לאלוהים ברורה, ולכן היא אינה נחשבת, לדעת תומכיה, לעידוד מחשבה דתית בבתי הספר הציבוריים.

היום אמורים להתכנס חברי מועצת החינוך של מחוז קוב בג'ורג'יה לדון בהחלטת בית המשפט בעניינם. לפי דיווחי התקשורת המקומית, רוב חברי המועצה נוטים לוותר על אפשרות הערעור על ההחלטה, בעיקר בגלל העלות הגבוהה של התהליך. אבל אף שפסיקת בית המשפט היתה אכן מהלומה למתנגדי תורת האבולוציה וניצחון לקהילה המדעית בארה”ב, הוויכוח רחוק מלדעוך ועדיין מוקדם לקבוע ידו של מי תהיה על העליונה.


תומכי בוש מצפים ממנו להשלים בכהונה השנייה את “המהפיכה הדתית”

מאת נתן גוטמן

השינוי המרכזי בסדר היום האזרחי דתי של אמריקה יוכל לבוא רק אם בוש ימנה שופט חדש לביהמ”ש העליון

ואשינגטון. את השבוע הקודם להשבעתו המחודשת כנשיא ארה”ב נאלץ ג'ורג' בוש לפתוח בהבהרה ותיקון. דן בארטלט, מנהל התקשורת של הבית הלבן, מצא עצמו מסביר, בראיון לסי-אן-אן, כי דברים של הנשיא בראיון לעיתון “ואשינגטון פוסט”, לא הובנו כהלכה. בנסיבות רגילות אולי לא היה הבית הלבן טורח על התיקונים, אבל הפעם מדובר בנושא רגיש ובעייתי במיוחד – נישואים חד-מיניים. מן הראיון ב”פוסט” ניתן היה להבין כי בוש לא ילחץ על הקונגרס לאשר את התיקון לחוקת ארה”ב המונע נישואים של הומוסקסואלים ולסביות. בארטלט התעקש אחר כך להסביר כי בוש דווקא מחויב כל כולו להעברת התיקון.

ערב ההשבעה, נושא הנישואים החד-מיניים תופס מקום גבוה בסדר היום של הבית הלבן. אחת ההנחות הפוליטיות בוואשינגטון גורסת כי בוש חב חלק מניצחונו בבחירות לעמדתו בעד תיקון שיאסור נישואים כאלה בחוקה; מרגע שהתעורר העניין, ובמדינות שונות הועלה הנושא למשאל עם ביום הבחירות, התעוררו השמרנים והצביעו בהמוניהם בעד בוש. אבל גם אם שאלת הנישואים ההומוסקסואלים עצמה לא היתה זו שהכריעה את הבחירות, ברור שבסיס התמיכה הנוצרי של בוש מילא תפקיד משמעותי בהחזרתו לבית הלבן לכהונה נוספת. השאלה כעת, כשתקופת הכהונה השנייה עומדת להתחיל, היא האם ינצל הנשיא את ארבע השנים הקרובות כדי להחזיר טובה לתומכיו הדתיים, או שינהג כנשיא בכהונה שנייה, ויראה עצמו פטור משיקולים פוליטיים.

שאלת הנישואים החד-מיניים היא אולי הסוגיה הבולטת ביותר על סדר יומה של אמריקה הנוצרית, אבל היא אינה סוגיית הפנים היחידה העומדת בפני בוש בארבע השנים הקרובות, הקשורה לענייני דת. השאלות שהעסיקו את דעת הקהל בתקופת כהונתו הראשונה: מחקר בתאי גזע עובריים, הפלות, סיוע פדרלי למוסדות דת העוסקים ברווחה ואפילו הצבת פסלים של לוחות הברית במבני ציבור, עדיין עומדות על הפרק. לבוש יש כיום כוח פוליטי לשנות את הסטטוס קוו בשאלות אלה, הן בזכות הקונגרס הרפובליקאי האוהד והן בזכות העובדה שניצח באופן ברור בבחירות.

אבל השינוי המרכזי בסדר היום האזרחי-דתי של אמריקה יוכל לבוא רק אם בוש ימנה שופט חדש לבית המשפט העליון של ארה”ב. ההערכה, שהתחזקה נוכח מחלתו של נשיא בית המשפט ויליאם רנקוויסט, היא שבמהלך תקופת הכהונה השנייה ייווצר מקום פנוי בהרכב בית המשפט והנשיא יתבקש למלא אותו. הרקורד של בוש בתקופת כהונתו הראשונה והבטחתו לבוחריו “להשתמש באשראי הפוליטי” שקיבל בבחירות, מצביעות על כך שהמינוי של בוש לבית המשפט העליון אכן יהיה שופט שמרן עם נטיות דתיות. מינוי כזה יוכל להשלים את ה”מהפיכה הדתית” של ארה”ב, ואולי אף להגביל באופן משמעותי את זכות הנשים לבצע הפלות.

בעבר סמכו הדמוקרטים על כוחם בסנאט לבלום מינויים כאלה, ואף הוכיחו בכהונה הקודמת כי הם יכולים להגביל משמעותית את יכולת המינויים של הנשיא. כעת, עם פתיחת העונה הפוליטית החדשה, כבר הבהירו הרפובליקאים בקונגרס כי הם מוכנים להשתמש ב”אופציה הגרעינית” שלהם כדי לכפות מינויים. ביטוי זה מתייחס להליך פרלמנטרי, המונע מהדמוקרטים אפשרות לפיליבסטר, שימנע מינוי של בכירים. עד כה נמנעו הרפובליקאים מלהשתמש בכלי זה, הנחשב לבעייתי מבחינה ציבורית, אבל האופציה הזו יכולה לשמש את בוש בעת הצורך.

לדידו של בוש, הגישה הדתית היא לא רק עניין של מצביעים, אלא גם של אמונה דתית. כשנשאל בשבוע שעבר ל”ואשינגטון טיימס” על המשמעות שהוא מייחס לאמונה באלוהים בחיים הציבוריים, השיב הנשיא כי הוא “מבין לגמרי שתפקיד הנשיא הוא להגן על זכותם של האנשים לעבוד את אלוהים או לא לעבוד אותו בכל דרך שימצאו לנכון”. אבל מיד אחר כך הוסיף משפט שהקפיץ את הליברלים ואת האתאיסטים: “מאידך, איני רואה כיצד נשיא יכול להיות כזה שאין לו מערכת יחסים עם אלוהים”.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~63293467~~~89&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.