רקמות חזירים עובריות יכולים להיות מושתלים בבני אדם לתיקון רקמות (עדכון)

מדענים מהמכון זיהן חלונות זמן מדויקים שבהם עשויה להצליח השתלת רקמות מעוברי חזירים בבני אדם; הרקמות עשויות להחליף בעתיד רקמות פגומות או לא מתפקדות של כליות, ריאות כבד ולבלב בבני האדם

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/weizman170205.html

מאמר מדעי המדווח על תוצאות רבות משמעות של מחקר אשר בוצע עבור חברת טיסרה ובמימונה הופיע בביטאון האקדמיה המדעית הלאומית של ארה”ב.

הרצליה,–(יום ה', 17 פברואר 2005)
חברת הביוטכנולוגיה טיסרה, הנסחרת מעבר לדלפק בבורסת הנאסד”ק (סימול מסחר: TSSR), מודיעה כי מאמר מדעי, שכותרתו: “Embryonic Pig Liver, Pancreas and Lung as a Source for Transplantation: Optimal Organogenesis without Teratoma Depends on Distinct Time Windows” ואשר חובר ע”י צוות בהובלתו של פרופ' יאיר רייזנר, המנהל את המחקר והפיתוח המבוצע עבור החברה במכון וייצמן למדע, נמצא ראוי להופיע בביטאון המדעי היוקרתי: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS). יתרה מכך, המאמר סומן ע”י ה-PNAS כמעורר עניין במדיה ובעיתונות, ובעקבות זאת חובר ע”י ה-PNAS תקציר מטעמו (תרגומו מופיע בהמשך), המיועד להפצה בין עיתונאים ושרותי ידיעות מקוונים.
המאמר הופיע במהדורה המקוונת של ה-PNAS, אשר התפרסמה ב-14 לפברואר 2005 וניתן להורידו ב-PDF מאתר ה-PNAS, www.pnas.com.
המחקר אליו מתייחס המאמר בוצע כולו כחלק מתוכנית המחקר והפיתוח של חברת טיסרה, תוכנית אשר עוצבה על בסיס ההנחה כי ניתן למצוא דרכים להשתמש ברקמות עובריות חזיריות לצורך השתלתן בבני אדם חולים הנזקקים להשתלת איברים. מאמצי המו”פ של החברה מכוונים להגשמת מטרתה לפתח ולמסחר טכנולוגיית השתלה המבוססת על ההנחה הנ”ל, ובכך לספק מקור, אמין וזמין ככל שנדרש, של איברים להשתלה בכל אותם חולים רבים, הממתינים להשתלה והסובלים כיום מהמחסור החמור בתרומות איברים. תוצאות המחקר אשר פורסם במאמר ב-PNAS מסמנות השגת אבני דרך חשובות בביצוע תוכנית פיתוח טכנולוגיית ההשתלה הייחודית של חברת טיסרה.
עמוס ערן, מנכ”ל חברת טיסרה, ציין כי הפרסום ב-PNAS מהווה הכרה רבת חשיבות, ע”י סמכות אקדמית נחשבת ביותר ומן המעלה הגבוהה ביותר בעולם המדע, של הערך היישומי והמדעי פורץ הדרך של העבודה המבוצעת עבור טיסרה ובמימונה, ע”י צוות המו”פ במכון וייצמן, בהנהגתו של פרופ' יאיר רייזנר. הוא הוסיף כי, בהתאם לתוכנית שהותוותה ע”י החברה, התקדמה עתה עבודת המו”פ לשלב הבא שלה, הכולל בין היתר גם ניסויים במודלים של חיות גדולות, המיועדים לבחון את טכנולוגיית השתלת הלבלב המפותחת ע”י החברה לטיפול בסכרת נעורים.

תקציר ה-PNAS

גידול איברים אנושיים מתאי חזיר עובריים
חוקרים מדווחים שגידול איברים חדשים בבני אדם מרקמות חזיריות עובריות הינו בגדר האפשר, אולם על התאים לנבוע משלבים ספציפיים של ההתפתחות העוברית. שימוש ברקמות חזיריות להחלפת איברים אנושיים יכול לסייע לחולים הסובלים ממחלות כסכרת, מחלת פרקינסון, ואי ספיקת כבד, אבל החוקרים נתקלו עד כה באתגר של מציאת האיזון הנכון. מחד, תאי גזע שנלקחו מאד מוקדם בהתפתחות העובר נוטים לפתח גידולים לאחר השתלתם, ומאידך רקמות שמקורן מאיברים של חיות בוגרות נדחות ע”י מערכת החיסון של המושתל. קצירת תאים מאיבר עוברי מיד לאחר שהחל להיווצר יכולה להעניק את האיזון הדרוש בין אפשרויות לא רצויות אלו.
לצורך הגדרת המועד האופטימלי לקצירת תאים עובריים, נטלו יאיר רייזנר ועמיתיו רקמות חזיריות עובריות אשר החלו להפוך לאיברים ספציפיים, בשלבים שונים של תהליך זה, והשתילו אותן בעכברים. החוקרים עבדו על 3 איברים שונים – כבד, לבלב, וריאה – ומצאו תבניות גדילה ייחודיות לכל איבר. חלונות זמן אופטימלים הוגדרו בברור עבור כל איבר. מחברי המאמר אומרים שיש בידי ממצאים אלה שלהם כדי להסביר בחלקם כישלונות של ניסויי השתלה קודמים של תאי לבלב חזיריים בחולי סכרת.

מאמר מספר 05-00177
למאמר המלא בפורמט PDF

מכון ויצמן: זוהו חלונות זמן בהם ניתן לבצע השתלות של רקמות עובריות

צוות מדענים ממכון ויצמן למדע, זיהה לאחרונה את חלונות הזמן המדויקים שבהם עשויה להצליח השתלת רקמות מעוברי חזירים בבני אדם.

המחקר נערך בראשותו של פרופ' יאיר רייזנר, מהמחלקה לאימונולוגיה, והוא בוצע בבעלי חיים. ממכון ויצמן נמסר, כי מידת ההצלחה של השתלת רקמות עובריות מחזירים, העשויות להחליף רקמות פגועות או לא מתפקדות של כליות, ריאות, כבד ולבלב, בבני אדם, תלויה בגיל הרקמה העוברית ובשלב ההתפתחותי שבו היא מצויה.

בדרך זו הם מקווים להתגבר על המחסור הקיים באיברים להשתלה ומקווים שבעתיד אפשר יהיה לגדל בגופם של חולים תחליפים לאיברים פגועים, כגון: תאי לבלב הנהרסים בגופם של חולים בסוכרת מסוג 1.

במחקר השתמשו המדענים ברקמות עובריות של חזירים שהושתלו בעכברים חסרי מערכת חיסונית. התאים העובריים שהושתלו נלקחו מאזורים בעובר, שנועדו להתפתח וליצור איברים מוגדרים. לאחר מכן הושתלו בבעל החיים המקבל.

המדענים גילו, כי שימוש בתאים עובריים צעירים מדי, עלול לגרום להתפתחות סרטן מסוג טרטומה. לעומת זאת, שימוש בתאים מבוגרים מדי, עלול לגרום לכך שהרקמה המתפתחת לא תתפתח לגודל הדרוש, ולכך שהמערכת החיסונית של גוף המארח תתקוף ותשמיד את השתל. בין שני הגבולות הללו קיים 'חלון זמן' התפתחותי שבמסגרתו מתאפשרת השתלה מוצלחת.

עוד נמסר, כי כדי להחליף רקמות פגועות שונות, יש להשתמש בתאים עובריים המצויים ב'חלון זמן' התפתחותי ייחודי.

בניסוי של השתלת תאים עובריים של חזיר בגופם של עכברים נמצא, שכדי להחליף בהצלחה רקמת כבד, יש להשתמש בתאים עובריים בני ארבעה שבועות, ואילו מידת ההצלחה של השתלת תאים עובריים בלבלב הגיעה לשיאה כשהתאים המושתלים נלקחו מעובר בן שישה שבועות. כמו-כן, כדי להחליף בהצלחה תאי ריאה, יש להשתמש בתאים עובריים מבוגרים עוד יותר.

ממצאי המחקר התפרסו השבוע בכתב העת המדעי “רשומות האקדמיה האמריקנית למדעים” (PNAS).