עדכון: רכב המאדים פרזרבירנס ובתוכו רחפן מסוק נחת בשלום – שידור חי

הנחיתה האוטונומית של התמדה (פרזרבירנס) אמורה להיות הנחיתה המדויקת ביותר של חללית על מאדים עד כה

הלילה, 22:55 שעון ישראל צפויה לנחות במכתש ג’זרו שבמאדים קפסולה ובתוכה רכב השטח החדש של נאס”א פרזרבירנס (התמדה). עדכון 23:00 הנחיתה הרגישה בוצעה בהצלחה.

עדכונים שוטפים – הרובר התמדה שיגר תמונות ראשוניות מאתר הנחיתה

“התמדה היא המשימה השאפתנית ביותר של נאס”א עד כה, והיא מתמקדת בשאלה המדעית האם התקיימו אי פעם חיים על מאדים”, אמר תומאס זורובוכן, מנהל עמית במנהל המשימות המדעיות במטה נאס”א בוושינגטון. “כדי לענות על שאלה זו, צוות הנחיתה יחפור במכתש ג’יזרו –  נקודת הנחיתה המתאגרת ביותר אי פעם על פני השטח של מאדים.”

ג’יזרו הוא אגן שבו מדענים מאמינים  שנהר קדום זרם לאגם  והותיר משקעים בצורת מניפה המכונה דלתא. מדענים חושבים שהסביבה כאן ככל הנראה שמרה על סימני חיים שהתקיימו בה לפני מיליארדי שנים – אך בג’זרו יש גם צוקים תלולים, דיונות חול ושדות סלעים.

הנחיתה על מאדים קשה – רק כ- 50% מכל ניסיונות הנחיתה הקודמים הצליחו – והתכונות הגיאולוגיות הללו הופכות את  המבצע הנוכחי לקשה יותר ויותר. צוות ההתמדה הפיק לקחים  מנחיתות קודמות מוצלחות ככושלות ומשתמש בטכנולוגיות חדשות המאפשרות לחללית להתכוונן לאתר הנחיתה שלה בצורה מדויקת יותר ולהימנע מסכנות באופן אוטונומי.

“צוות ההתמדה שם את הנגיעות האחרונות בכוריאוגרפיה המורכבת הנדרשת לנחות במכתש ג’יזרו”, אמרה ג’ניפר טרוספר, סגנית מנהלת הפרויקט של המשימה ב- JPL. ” במשך עשור אנו מתכוננים להנחית את גלגלי הרובר הזה על מאדים ולהתחיל לעבוד.”

הקפסולה המכילה את רכב ההתמדה והרחפן אינג'נואיטי של נאס"א מנחה את עצמו לעבר פני השטח של המאדים כשהוא יורד באטמטספירה. מאות אירועים קריטיים חייבים להתבצע בצורה מושלמת ומדויקת בזמן שהקפסולה נוחתת על מאדים בבטחה ב- 18 בפברואר 2021. קרדיטים: נאס"א / JPL-Caltech
הקפסולה המכילה את רכב ההתמדה והרחפן אינג’נואיטי של נאס”א מנחה את עצמה לעבר פני השטח של המאדים כשהוא יורד באטמטספירה. מאות אירועים קריטיים חייבים להתבצע בצורה מושלמת ומדויקת בזמן שהקפסולה נוחתת על מאדים בבטחה ב- 18 בפברואר 2021. קרדיטים: נאס”א / JPL-Caltech

חשוב לציין כי הרובר יכול לנחות בבטחה על מאדים ללא תקשורת עם כדור הארץ: להתמדה יש ​​הוראות נחיתה שתוכנתו מראש ואוטונומיה משמעותית.

ברגע שינחת אחת הפעילויות הראשונות של רכב ה”התמדה” תהיה לצלם את ביתו החדש ולהעביר את התמונות בחזרה לכדור הארץ. במהלך הימים הבאים, מהנדסים יבדקו גם את תקינותו של הרובר ויפרסו את תורן החישה מרחוק (המכונה גם “ראשו”) כדי שיוכל לצלם תמונות נוספות. לאחר מכן ייקח לצוות ההתמדה יותר מחודש לבדוק היטב את הרובר ולהטעין תוכנת טיסה חדשה כדי להתכונן לחיפוש אחר חיים קדומים במאדים. באותה תקופה, צוות המסוקים Ingenuity Mars ידאג שהרובוט הקטן אך האדיר שלו יהיה מוכן לניסיון הראשון לטיסה אווירודינמית מבוקרת ומונעת על כוכב לכת אחר.

“צוות אינג’נואיטי יישב עם צוות ההתמדה בעת הנחיתה,” אמרה מימי אונג, מנהלת פרויקט רחפן המסוק ב- JPL. “אנחנו רוצים כבר שהרובר והמסוק יהיו בטוחים על פני מאדים ומוכנים לפעולה.”

1. עלות הרפואה בשמים כי שלטה במשך הרבה שנים מפלגה שרואה בכל דבר הוצאה ולא השקעה. לצערי הרעה החולה הזו הגיע גם אלינו. בכל אופן אין קשר בין התקציבים וגם העברה של כל תקציב נאס”א לבריאות לא תעזור כי מי שקובע הם גופים פרטיים תאווי בצע.

2. כמה זה עלה?
    בארה’ב מליונים רעבים ללחם. עלות הרפואה – בשמים. ואלו משחקים ביוקרה למי יש יותר גדול.