צוות חוקרים מבלגיה קיבל מיליון דולר מקרן צ’אן צוקרברג לפיתוח שבב שיתממשק עם המוח

הצוות הבלגי מתכנן ליצור שבב חדש כדי לחקור את המנגנונים של מחלת פרקינסון. החוקרים מסבירים כי “אנו מייצרים שבבים בעלי מערך אלקטרודות רחב, עבור חולי פרקינסון. אמר ברייקן, “שבב זה ישמש למדידת שינויים אלקטרו-סיביים בין נוירונים של תאים מאנשים בריאים וממגוון רחב של חולי פרקינסון. השבב הדו-ממדי הוא הצעד הראשון לפיתוח מודל תלת-ממדי רלוונטי לתפקוד המוח ולמחלות.

המוח. איור מתוך PIXABAY.COM

חוקרים מבלגיה זכו במימון של 1.05 מיליון דולר מיוזמת צ’אן צוקרברג (CZI), הקרן הפילנתרופית בראשותו של מנכ”ל פייסבוק מארק צוקרברג ואשתו פריסילה צ’אן. הכסף מיועד לסייע לחברי הקבוצה לפתח שבב שיסייע בחקירת המנגנונים של מחלת פרקינסון.

המימון, במסגרת תכנית בסך 52 מיליון דולר שמטרתה למצוא פתרון לאתגרים בתחום הנוירו-אנרגיות של הקרן, תכנית זו נועדה להפגיש מדענים ניסיוניים מתחומי מחקר ביו-רפואיים מגוונים, וכן לביולוגים ואנשי רפואה חישובית כדי להבין את הגורמים הבסיסיים להפרעות נוירודגנרטיביות. הצוות הבלגי בראשות פרופ ‘פטריק ורסטרקן, לצד פרופסור מומחה קליני וים ונדברברג – שניהם מאוניברסיטת לאובן, וד”ר דריס ברייקן מ-imec.

הפרעות ניווניות, כולל אלצהיימר, פרקינסון, מחלת הנטינגטון ו – ALS, משפיעות על מיליוני אנשים ברחבי העולם. הסיבות לרוב המחלות מובנות רק בחלקן, ועדיין אין טיפולים יעילים לרפא, למנוע או אפילו לטפל ברוב ההפרעות.

מחלת האלצהיימר לבדה היא הגורם החמישי השכיח ביותר למוות בקרב האמריקאים מעל גיל 65, ומספר האנשים שסבלו מאלצהיימר ודמנציות קשורות צפוי לגדול פי 3, מ – 5 מיליון בני אדם ל – 14 מיליון בני אדם – ב – 2060.

וסטרקן אמר כי המטרה היא “להדפיס” חלקים זעירים של המוח האנושי על שבב ייחודי, כדי לתת לחוקרים גישה רקמת המוח האנושי, הן של חולים והן שלאנשים בריאים. הם ישתמשו בטכנולוגיה לא רק כדי לעקוב אחר התקדמות המחלה, אלא גם כדי לבדוק אסטרטגיות לטיפול במחלה. אולם לדבריו, השבב יוכל בעתיד לסייע גם במחקרים על מחלת הנטינגטון או לכל מחלה נוירודגנרטיבית אחרת לצורך העניין”, אמר ונדנברג..

הצוות הבלגי הוא אחד מתשעה צוותי פרויקטים שהקרן בחרה על פי המצוינות המדעית. לדברי הקרן, למרות ההשקעה וההתקדמות האדירה בהבנת מחלות נוירודגנרטיביות, נותרה כמות עצומה של מידע בסיסי מאוד על הביולוגיה שלהם, שאינה ידועה. היוזמה מקווה ליצור גישה חדשה להתמודדות עם מחלות נוירודגנרטיביות, תמיכה בשיתוף פעולה בין-תחומי ויצירת כלים משותפים, משאבים ופלטפורמות.

1. מיליון דולר אכן לא נישמע מספיק, נישמע סך הכל שמארק רוצה שניראה את השם שלו כתורם למחקרים.